    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gry dla doroslych a sprzedaz dzieciom
    Date: Sat, 11 Jul 2009 12:22:42 +0200
    <h2r0u4$f34$1@inews.gazeta.pl> <h2r134$f70$1@news.dialog.net.pl>
    <h2r3ab$pe7$1@inews.gazeta.pl> <m...@n...lechistan.com>
    <h2s6f9$286$1@inews.gazeta.pl> <4a5246b2$1@news.home.net.pl>
    <h2uu2b$qti$1@inews.gazeta.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <d...@x...googlegroups.com>
    <h30eka$odc$1@news.dialog.net.pl>
    <f...@c...googlegroups.com>
    <h30gc2$pjl$1@news.dialog.net.pl> <h31i3s$99d$1@inews.gazeta.pl>
    <h32in6$sa$1@news.dialog.net.pl> <h3549p$s2a$1@inews.gazeta.pl>
    <h35los$tg1$2@news.dialog.net.pl> <h35th7$qkr$1@inews.gazeta.pl>

    On Fri, 10 Jul 2009, kuba wrote:

    > Mhm, a tu oprócz niefachowej terminologii (co to jest wykonanie oferty?),
    > wkradł Ci się błąd merytoryczny. Tu nie jestem w stanie Ci pomóc, bo do tego
    > trzeba po prostu znać prawo cywilne. Mogę Ci podać jedynie prawidłowe
    > rozwiązanie: oferta skierowana do oznaczonego kręgu adresatów uniemożliwia
    > jej _przyjęcie_ przez osobę pochodzącą spoza tego kręgu. Jeśli X, niebędący
    > adresatem oferty, nie ma kompetencji do przyjęcia oferty, to nie dochodzi do
    > zawarcia umowy.

    Jak to się ma do zasady że "z oświadczenia woli nieskuteczne są
    jedynie elementy sprzeczne z prawem"?
    Przykładowo: jakieś osoby zawierają umowę o treści "jak zabijesz
    X to zapłacę Y".
    Oczywiscie taka umowa jest nieważna - strony nie mogą wyegzekwować
    jej treści.
    Ale jeśli zawarta jest umowa: "A daruje B kwotę 50 000 zł i nakłada
    obowiązek zabicia X", to na mój rozum mamy skutecznie zawartą
    umowę darowizny, z nieskutecznym zapisem o morderstwie - A nie
    będzie mógł wyegzekwować od B wymogu zabójstwa i nie będzie
    mógł żądać zwrotu darowizny.
    I nie widzę podstaw dla których B nie miałby móc przyjąć oferty
    darowizny od A :>

    Na podobnej zasadzie - niby dlaczego kupujący nie miałby móc
    przyjąć oferty z NIEWAŻNYM zapisem?

    Właśnie o to musiała by się toczyć ew. proces - o stwierdzenie
    nieważności zapisu oferty.
    Warunki początkowe:
    - oferta z nieważnym zapisem
    - oświadczenie o przyjęciu oferty.

    Mamy umowę czy nie?
    IMVHO - tak.

    > Po pierwsze odróżnij płaszczyznę prawa wykroczeń od płaszczyzny
    > cywilnoprawnej. Można komuś łupać mandat za mandatem, a jeżeli nie doszło do
    > skutecznego zawarcia umowy

    Ale nie widać podstaw do przyjęcia, że nie doszło!

    pzdr, Gotfryd