  • Data: 2009-07-08 15:08:05
    Temat: Re: Gry dla doroslych a sprzedaz dzieciom
    Od: kuba <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Baloo pisze:

    > Niczego innego nie miałem na myśli.
    > Powołałem się głównie na Konstytucję, ponieważ zapewnia ona bezsprzeczne
    > prawo równości każdemu.
    > Ale oprócz tego zapewnia również ochronę tychże praw.
    >
    > "Sprzedawcy lub usługodawcy, zajmujący się zawodowo
    > sprzedażą towarów lub świadczeniem usług, którzy umyślnie
    > i bez uzasadnionej przyczyny - na przykład z powodu
    > uprzedzeń rasowych - odmawiają sprzedaży towaru lub
    > świadczenia usług, do czego są zobowiązani, podlegają karze
    > grzywny przewidzianej w art. 135 i 138 Kodeksu wykroczeń

    W porządku, gdzieś wyżej pisałem nawet, że w mojej ocenie można by tak
    skonstruowaną ofertę uwalić jako sprzeczną z zasadami współżycia
    społecznego (art. 58 par. 2 i 3).

    Jednak sytuacja jest dość prosta przy tak jawnej dyskryminacji. Gdy
    chodzi o sprzedaż brutalnych gier małolatom czy nawet sprzedaż
    prezerwatyw byłbym już ostrożniejszy z formułowaniem co odpowiada tym
    zasadom, a co nie.

    Nie jest moim zamiarem promowanie dyskryminacji, a większość moich
    postów w tym wątku ma na celu zaznaczenie, że oferent ma swobodę
    kształtowania treści swojej oferty, także przez zawężanie kategorii jej
    adresatów, czego niektórzy - ku mojemu ubolewaniu - zrozumieć nie mogą.

    > O ile nie wynajmuje tego mieszkania na zasadzie świadczenia usług.
    > Wówczas jak wyżej - art. 138 Kodeksu Wykroczeń.

    Tak, chodziło mi o typową sytuację wynajmowania prywatnego mieszkania,
    nie na zasadzie świadczenia usług. Dobry przykład na zróżnicowanie
    ochrony przeciw dyskryminacji na szczeblu ustawodawstwa zwykłego.

    > KC - artykuł 23 i 24.

    W porządku, zgodzę się, że jawna i rażąca dyskryminacja może być
    traktowana jako naruszenie dóbr osobistych. Zwróć jednak uwagę na art.
    24 (środki ochrony tych dóbr), to zauważysz, że żaden z tych środków nie
    jest w stanie efektownie zmusić sprzedawcy do zawarcia umowy wbrew jego
    woli. Zauważ nawet, że kara grzywny z KW nie jest w stanie osiągnąć tego
    skutku.

    pozdrawiam
    kuba