    From: "Baloo" <b...@o...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gry dla doroslych a sprzedaz dzieciom
    Date: Wed, 8 Jul 2009 16:33:29 +0200
    <h2r0u4$f34$1@inews.gazeta.pl> <h2r134$f70$1@news.dialog.net.pl>
    <h2r3ab$pe7$1@inews.gazeta.pl> <m...@n...lechistan.com>
    <h2s6f9$286$1@inews.gazeta.pl> <4a5246b2$1@news.home.net.pl>
    <h2uu2b$qti$1@inews.gazeta.pl> <4...@n...home.net.pl>
    <d...@x...googlegroups.com>
    <h30eka$odc$1@news.dialog.net.pl>
    <f...@c...googlegroups.com>
    <h30gc2$pjl$1@news.dialog.net.pl>
    <1...@y...googlegroups.com>
    <h30kof$kke$1@news.onet.pl> <4a543024$1@news.home.net.pl>
    <h31gab$1ec$1@news.onet.pl> <4a544b5b$3@news.home.net.pl>
    <h31lav$eue$1@news.onet.pl>
    <f...@t...googlegroups.com>
    <h321gn$ipq$1@news.onet.pl> <h3239p$qmq$1@inews.gazeta.pl>
    <h324tm$sve$1@news.onet.pl> <h326vp$cst$1@inews.gazeta.pl>

    "kuba" <j...@g...com> napisał

    > Owszem, ale do każdego przepisu, trzeba podchodzić indywidualnie i
    > zastanowić się do kogo jest on adresowany i wobec kogo można wyciągnąć
    > konsekwencje (jakie) za niezastosowanie się do normy prawnej.

    Niczego innego nie miałem na myśli.
    Powołałem się głównie na Konstytucję, ponieważ zapewnia ona bezsprzeczne
    prawo równości każdemu.
    Ale oprócz tego zapewnia również ochronę tychże praw.

    "Sprzedawcy lub usługodawcy, zajmujący się zawodowo
    sprzedażą towarów lub świadczeniem usług, którzy umyślnie
    i bez uzasadnionej przyczyny - na przykład z powodu
    uprzedzeń rasowych - odmawiają sprzedaży towaru lub
    świadczenia usług, do czego są zobowiązani, podlegają karze
    grzywny przewidzianej w art. 135 i 138 Kodeksu wykroczeń
    z 1971 r. Kara grzywny nakładana na osoby odmawiające
    sprzedaży towarów lub świadczenia usług, jeżeli odmowa
    miała u podłoża przyczyny rasowe lub etniczne, może nie
    być satysfakcjonująca dla osoby dotkniętej aktem dyskryminacji.
    Dlatego rażące przypadki nierównego, dyskryminującego
    traktowania w dostępie do dóbr i usług oferowanych
    publicznie, ze względu na rasę i pochodzenie etniczne,
    mogą być uznane za naruszenie dóbr osobistych osób dyskryminowanych.
    Osobie, której dobra osobiste naruszono, przysługuje ochrona prawna."
    http://www.bezuprzedzen.org/doc/bronic_swoich_praw.p
    df

    Tu akurat mowa o uprzedzeniach rasowych i etnicznych, ale KW już tego nie
    rozróżnia.

    > 1. Załóżmy, że X zamierza wynająć swoje mieszkanie, ale jako że nie lubi
    > Murzynów, zamieszcza w ogłoszeniu dopisek, że oferty od Murzynów odrzuca.
    > Jest do dyskryminacja jak cholera, ale nic mu nie można z tego tytułu
    > zrobić. Nie można go pociągnąć do odpowiedzialności karnej, bo nie ma na
    > to przepisu, nie można też zmusić go do wynajęcia mieszkania Murzynowi.

    O ile nie wynajmuje tego mieszkania na zasadzie świadczenia usług.
    Wówczas jak wyżej - art. 138 Kodeksu Wykroczeń.
    To samo jak mniemam obowiązuje sprzedawców.
    Oczywiście ja nie twierdzę, że tak jest i już, koniec i kropka, a Ty jesteś
    głupi ;-)
    Ja tylko przedstawiam swój punkt widzenia i swój pogląd na tę sprawę.

    > Rozumiem, że KC i KK są w kwestii antydyskryminacji wg Ciebie ważne. To
    > zacytuj albo wytłumacz mi co takiego mówi o tym KC i KK, poza jednym
    > przepisem, który zacytowałem w poprzednim poście.

    Co KK mówi w sprawie samej dyskryminacji albo jej przejawów?
    Choćby art. 118 czy 119. KC - artykuł 23 i 24.
    Całość wyjaśniona też na
    http://www.bezuprzedzen.org/doc/bronic_swoich_praw.p
    df, ale jak mniemam
    takie rzeczy masz w małym paluszku :)