  • 1. Data: 2008-06-04 18:12:24
    Temat: Główny najemca lokalu
    Od: Norbert <n...@U...com>

    Od 20 lat mieszkam i jestem zameldowany z ojcem w mieszkaniu
    wynajmowanym od gminy.
    Kiedyś było to mieszkanie zakładowe , potem po przejeciu przez gmine
    stało się gminne.
    Ojciec jest głównym najemcą. Jest ciężko chory. Czy w razie jego
    "odejścia" ja stanę się głównym najemcą? Chciałbym zameldować u nas moją
    narzeczoną. Czy lepiej zrobić to teraz czy czas nie ma znaczenia?
    Umowa najmu jest na ojca, ale od 3 lat czynsz opłacam ja przelewami z
    mojego konta.
    Zadłużenie jakie powstało po zachorowaniu ojca w czynszach również ja
    uregulowałem.
    Czy moja sytuacja jest "bezpieczna" i nie powinienem się martwić że
    stracę dach nad głową w razie ojca "odejścia" ?
    Na jakiej zasadzie to działa bo niestety nie stać mnie narazie na własne
    M a i konieczność wyprowadzki była by dla mnie tragiczna bo nie
    posiadamy żadnej rodziny z ojcem.
    Na moje pytanie o ewentualny wykup mieszkania wójt odparł że narazie
    rada gminy nie podjęła tego tematu , że może w przyszłości ale jeszcze
    nie teraz.
    Z gory dziekuje za odpowiedzi.
    Norbert

  • 2. Data: 2008-06-04 18:34:38
    Temat: Re: Główny najemca lokalu
    Od: Norbert <n...@U...com>

    Dodam jeszcze ze nie wiem jak się to robi ale ojciec mowi ze zgodzilby
    sie na to bym to ja stał się głównym najemcą lokalu już teraz tylko boję
    się, że gmina mogła by wykorzystać to jako pretekst do podniesienia
    czynszu itp. No i nie wiem czy warto to robic , czy tak byloby
    bezpieczniej w razie "odejscia" ojca czy to bez znaczenia.
    No i czy ewentualnie jesli gmina za jakis czas ( raczej dłuższy )
    podjęłaby decyzje o sprzedazy mieszkan to moglbym miec nadzieje na
    mniejsza sume z racji 20 lat zamieszkiwania czy takie cos przysluguje
    tylko glownemu najemcy i gdybym nim sie stał teraz to gmina
    potraktowałaby to jako nowego czlowieka i miala gdzies to ze jestem
    zameldowany tutaj 20 lat.

  • 3. Data: 2008-06-04 20:13:11
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    > Ojciec jest głównym najemcą. Jest ciężko chory. Czy w razie jego
    > "odejścia" ja stanę się głównym najemcą? Chciałbym zameldować u nas moją
    > narzeczoną. Czy lepiej zrobić to teraz czy czas nie ma znaczenia?

    Jeśli twój ojciec był jedynym najemcą to po śmierci nastąpi "wstąpienie w
    stosunek najmu", czyli ty jako syn staniesz się podmiotem jego umowy najmu
    (i musisz ją wypowiedzieć jeśli chcesz z tego wynajmu zrezygnować). Jeśli
    jednak ojciec wynajmował to mieszkanie z kimś to sytuacja ta nie wystąpi
    (zmniejsza się tylko o jeden liczba najemców). Zameldowanie oczywiście nie
    ma tu nic do rzeczy. Jeśli w umowa dopuszcza zamieszkiwanie w 3 osoby to
    oczywiście twoja narzeczona może z wami zamieszkać a w konsekwencji po 5
    dniach się zameldować.

  • 4. Data: 2008-06-04 20:50:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Norbert wrote:
> [...]
    > Na moje pytanie o ewentualny wykup mieszkania wójt odparł że narazie
    > rada gminy nie podjęła tego tematu , że może w przyszłości ale jeszcze

    Od końca.
    Kiedy bylo tak i chyba jest dalej, ze dzieci automatycznie wstepowaly w
    umowe najmu jesli mieszkaly w danym lokalu. Tego dowiesz sie gminie.
    Nie powinno byc problemu.
    Co do wykupu, to tak jak powiedzial wojt, mieszkania musza byc do wykupu
    zeby bylo o czym rozmawiac. Jak zdaza to bedzie mogl wykupic ojciec,
    jak nie to bedziesz mogl juz wykupic ty.
    Moze dopoki ojciec jeszcze jest w stanie pomysl o przespacerowaniu sie z
    nim do notariusza i niech ci da pelnomocnictwo upowazniajace cie do "im
    wiecej tym lepiej". Bedzie jak znalazl kiedy ojciec nie bedzie mogl juz
    nigdzie wyjsc.
    Zeby sie nie okazalo, ze jestes ugotowany bo ty nie masz zadnych praw
    rozmawiac na ten temat z gmina, albo np. zalatwic cokolwiek w banku,
    urzedzie itp itd.

    Co do placenia za ojca to z tym troche uwazaj, zeby sie US nie
    przyczepil i nie kazal ojcu zaplacic podatku od darowizny, bo w sumie to
    mu wlasnie robisz darowizne.
    Po US mozna sie wszystkiego spodziewac. Co prawda zgodnie z KRIO ciąży
    na tobie obowiązek alimentacyjny wobec ojca, ale tak czy siak US bedzie
    chcial swoje.

  • 5. Data: 2008-06-04 20:51:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    William wrote:
    > Zameldowanie oczywiście nie ma tu nic do rzeczy. Jeśli w umowa dopuszcza
    > zamieszkiwanie w 3 osoby to oczywiście twoja narzeczona może z wami
    > zamieszkać a w konsekwencji po 5 dniach się zameldować.

    A czemu po 5 dniach skoro prawo wymaga zameldowania sie w ciaggu 3 dni
    od momentu zamieszkania.

  • 6. Data: 2008-06-04 20:54:26
    Od: Norbert <n...@U...com>

    William pisze:

> [...]
    > zamieszkiwanie w 3 osoby to oczywiście twoja narzeczona może z wami
    > zamieszkać a w konsekwencji po 5 dniach się zameldować.

    W umowie najmu jest ze ojciec jest glownym najemcą lokalu. I ze ja
    zamieszkuje z nim jako syn. Oczywiscie jestesmy obaj zameldowani.
    Narzeczona pomieszkuje juz z nami wiec chcialbym ja zameldowac.
    Czesciowo tez z tego powodu by w razie "odejscia" ojca nikt nam nie
    powiedzial ze 3 pokoje a tylko ja zameldowany?
    Czyli w razie odejscia ojca umowa automatycznie przechodzi na mnie i ja
    staje sie glownym najemcą?
    Czy musze cos wtedy podpisywac z gmina czy nie?

  • 7. Data: 2008-06-04 20:59:30
    Od: Norbert <n...@U...com>

    witek pisze:

> [...]
    > nim do notariusza i niech ci da pelnomocnictwo upowazniajace cie do "im
    > wiecej tym lepiej". Bedzie jak znalazl kiedy ojciec nie bedzie mogl juz

    Mam takie upowaznienie , ma co prawda juz kilka lat ale chyba wazne jest
    jesli jest bezterminowe.
    Ojciec jest inwalida 1 grupy z orzeczeniem niezdolnosci do samodzielnej
    egzystencji.
    Wiem ze jako osoba zameldowana jesli ojciec nie placi czynszu to mam
    obowiazek robic to ja. A ze ojciec poprostu dokonuje mi przelewu
    pieniedzy ze swojego konta i potem ja robie przelew za mieszkanie do UG
    to chyba wszystko gra?
    W gminie nikt sie do tego nie przyczepil.
    Ojciec przelewa pieniadze ze swojego konta ( emerytura ) na moje z
    opisem " na leki , czynsze , opłaty i częściowa spłata pożyczki " ktora
    kiedys ze tak powiem mu pożyczyłem.

  • 8. Data: 2008-06-04 21:00:24
    Od: Norbert <n...@U...com>

    Dodam ze placenie czynszu z mojego konta doradzil mi znajomy prawnik by
    w razie czego zatkać gminie usta ze ja tez placilem za czynsz
    wynajmowanego lokalu.

  • 9. Data: 2008-06-04 23:35:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Jun 2008, witek wrote:

> [...]
    [...]
    > Co do placenia za ojca to z tym troche uwazaj, zeby sie US nie przyczepil i
    > nie kazal ojcu zaplacic podatku od darowizny, bo w sumie to mu wlasnie robisz
    > darowizne.

    wKF: moim zdaniem nie ma mowy.

    Darowizna, lub ogólnie mówiąc "niedopłatne świadczenie" (które może być
    darowizną - wtedy podlega pod podatek od darowizn - albo nie - i wtedy
    podlega pod podatek dochodowy) może mieć miejsce *tylko* wtedy, jeśli
    świadczenie nie jest uregulowane ustawowo.
    Oczywiście *może* to powodować taki skutek, że płacącemu przysługiwałoby
    roszczenie zwrotne i ew. *zrzeczenie się* tego roszczenia (ale dopiero
    przy zrzekaniu!) byłoby "świadczeniem".
    A obowiazek zapłaty za użytkowanie lokalu jest uregulowany w KC:
    _117.html
    +++
    Art. 688[1]
    § 1. Za zapłatę czynszu i innych należnych opłat odpowiadajš solidarnie
    z najemcš stale zamieszkujšce z nim osoby pełnoletnie.
    ---

    Ponieważ *jest zobowiązany*, to za zaleglości zapłacić *musi*.
    Czyli nie jest to "świadczenie" ani "darowizna".

    Jednocześnie fakt że płaci jest poszlaką, że stanowi "osobę wspólnie
    zamieszkującą która dopełnia obowiązków z KC"!

    > Po US mozna sie wszystkiego spodziewac. Co prawda zgodnie z KRIO ciąży na
    > tobie obowiązek alimentacyjny wobec ojca

    A to ew. w razie zrzekania się owego swiadczenia zwrotnego może
    posłużyć za argument :D
    Ale wcale nie musi się zrzekać - jeśli ojciec kiedyś umrze (wszyscy
    poumieramy), to i jego długi przejdą na spadkobierców.
    Więc weźmie i sobie skreśli po równo pozycje "winien" i "ma" :O

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-06-05 03:12:28
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Norbert wrote:

    > Mam takie upowaznienie , ma co prawda juz kilka lat ale chyba wazne jest
    > jesli jest bezterminowe.

    Bezterminowo do momentu śmierci, potem wygasa, chyba że napisano inaczej.
> [...]
    > obowiazek robic to ja. A ze ojciec poprostu dokonuje mi przelewu
    > pieniedzy ze swojego konta i potem ja robie przelew za mieszkanie do UG

    Nie.
    Dobrze by było gdybyś ty jako pełnomocnik wykonywał te zlecenia
    bezpośrednio z konta ojca.
    Swego czasu od depozytu nieprawidłowego US zaczą pobierać 2% dla siebie.

    > W gminie nikt sie do tego nie przyczepil.
    Bo ich to nie obchodzi kto płaci.

    > Ojciec przelewa pieniadze ze swojego konta ( emerytura ) na moje z
    > opisem " na leki , czynsze , opłaty i częściowa spłata pożyczki " ktora
    > kiedys ze tak powiem mu pożyczyłem.

    j.w.