  • 11. Data: 2003-05-27 12:55:15
    Temat: Re: Gdzie pytać o wykładnię prawa?
    Od: "Qwax" <...@...Q>

    > Bzdury pleciesz.To ze uwazasz ze zyjesz w kraju bezprawia to twoje
    > subiektywne odczucie

    I owszem - z kazdym dniem coraz bardziej (i subiektywne i odczucie)
    ;-)))

    > i malo mnie ono obchodzi.

    Bewnie prawnikiem jesteś - ;-))

    A co do drugiej twojej kwesti (w ogole nie
    > przemyslanej zreszta) to jest tak czlowieku ze jak masz jakas sprawe
    i dochodzi do
    > sporu z kims tam to idziesz do sadu.

    A jak nie wiem czy mam podstawy prawne do wystąpienia, a nawet na tym
    szanownym forum nikt nie zna odpowiedzi?

    A jak widzę (przez niepełny ogląd - w końcu nie każdy jest profesorem
    prawa) niesprawiedliwość wynikająca 'z mocy prawa' to co?

    > Sad wydaje wyrok,a wiec daje ci do reki
    > wykladnie przepisow dopasowanych do twojej sytuacji.

    ROTFL - gdyby tak było to żadna apelacja nie byłaby wygrana.

    > Jak ci sie wyrok nie podoba to skladasz apelacje.
    zasady znam ale ... i tak nie ma gdzie wnieść zapytania

    > A im mniej przepisow i mniej spraw sadowych tym bardziej zdrowe
    panstwo
    >,to chyba Bismarck powiedzial.

    Hitler to rozwinął - Państwo było zdrowe (chorych do gazu!!!)

    Pozdrawiam
    Qwax

  • 12. Data: 2003-05-27 14:39:01
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > A jak nie wiem czy mam podstawy prawne do wystąpienia, a nawet na tym
    > szanownym forum nikt nie zna odpowiedzi?

    To nic nie zmienia. Masz konstytucyjne prawo do sadu i zawsze
    mozesz zadac aby sad rozpoznal twoja sprawe. Jak sie okaze, ze nie miales
    racji i nie miales podstaw to oczywiscie przegrasz, no i zaplacisz koszty.

    Po to sa publikowane orzeczenia SN i innych sadowow abys mogl
    sobie sledzic linie orzecznictwa i moc pozbyc sie watpliwosci wynikajacych
    z analizy/lektury przepisow prawa.

    > A jak widzę (przez niepełny ogląd - w końcu nie każdy jest profesorem
    > prawa) niesprawiedliwość wynikająca 'z mocy prawa' to co?

    Prawo jest prawem i trzeba je szanowac. Oczywiscie w pewnych granicach.
    Sa dwie konkurencyjne zasady - dura lex sed lex (twarde prawo lecz prawo) i
    summus ius, summa iniuria (Cycero - najwysze prawo najwiekszym bezprawiem).

    Jak zwykle istnieje problem z oznaczeniem granicy. Pewna granica sa
    oczywiscie przyrodzone prawa i wolnosci czlowieka - wiec mozesz sie bronic
    przed TK i ewentualnie w Strasbourgu. Uznajemy jednak (forma domniemania),
    ze poza tymi prawami prawo stanowione w demokratycznym panstwie nie powinno
    byc lamane poniewaz spelnia wymogi sprawiedliwosci. Tzn. tresc ustaw jest
    sprawiedliwa. Moze to naiwne, ale na tym opiera sie spoleczenstwo i dobro
    panstwa - w kazdym normalnym kraju.

    > ROTFL - gdyby tak było to żadna apelacja nie byłaby wygrana.

    Czlowieku ROTFL jest moze z Ciebie. Niezrozumiales chyba wypowiedzi
    kolegi. Jest po prostu tyle indywidualnych przypadkow, ze nie mozna zadac
    jednej, najwazniejszej i zawsze wlasciwej wykladni ustawy. Sad zawsze
    musi przeprowadzic wykladnie i zbadac czy dany stan faktyczny "sie miesci"
    w przepisie. Oczywiscie sa pewne utrwalone juz interpretacje, slowa nie moga
    tez zmieniac znaczenia i nie mozna "kombinowac" z ich rozumieniem, ale
    zawsze
    moze sie pojawic nietypowy przypadek. Orzeczenia SN moga byc przydatne,
    ale to nie zwalnia sedziego z myslenia.

    Po to sie szkoli sedziow i tyle trwa edukacja prawnicza polaczona z dalszymi
    etapami szkolenia sedziego, aby byl on osoba myslaca i potrafiaca
    interpretowac
    obowiazujace prawo.

    "sad (...) daje ci do reki wykladnie przepisow dopasowanych do twojej
    sytuacji."
    Apelacja jest z reguly (w szczegolnosci prawo karne) wygrana w zakresie
    faktow! Z reguly fakty i ich ustalenie sa problemem. Z interpretacja jest
    jednak mniej problemow i sady, nawet w I instancji, nie popelniaja tyle
    bledow.

  • 13. Data: 2003-05-27 14:46:37
    Od: Pawel <pzkw_panther@[nospam]gazeta.pl>

    "Qwax" <...@...Q> wrote in news:21481-1054039987@213.17.138.62:

    > A jak nie wiem czy mam podstawy prawne do wystąpienia, a nawet na tym
    > szanownym forum nikt nie zna odpowiedzi?

    No przeciez Konstytucja daje ci prawo do sadu,a jesli ci chodzi o podstawe do
    wystapienia o wykladnie to wg mnie przeciez o to chodzi,no chyba ze caly czas ci
    chodzi o instytucje ktora istnieje obok sadu i daje obywatelom te wykladnie
    przepisow,jesli jestes silnie przekonany ze takie cos istnieje to juz nic nie
    poradze.

    > A jak widz? (przez niepe?ny ogląd - w ko?cu nie ka?dy jest profesorem
    > prawa) niesprawiedliwoś? wynikająca 'z mocy prawa' to co?

    A to juz wg mnie trzeba bylo sie wglebiac w filozofie prawa w ogole co by
    spowodowalo ze nigdy bysmy nie doszli do porozumienia a w tym temacie swoje trzy
    grosze wtracaja najtezsze umysly juz od starozytnosci.

    > ROTFL - gdyby tak bylo to zadna apelacja nie bylaby wygrana

    Mnie uczyli ze najpierw sad musi poznac dokladny stan faktyczny a potem po zebraniu
    do kupy dowodow i kiedy ma spojrzenie na to co sie wydarzylo dokonuje przypisania do
    tego stanu faktycznego odpowiednich przepisow;to sie nazywa subsumpcja wiec ja
    twojego roftlu nie rozumiem za bardzo

    > zasady znam ale ... i tak nie ma gdzie wnieś? zapytania

    No to z cala odpowiedzialnoscia mowie:oprocz sadow nie ma mozliwosci zebys wniosl
    zapytanie o wykladnie.Pomijam wyjatek wspomniany przez przedpiscow co pytan
    wnoszonych do urzedow skarbowych
    > panstwo
    >
    > Hitler to rozwiną? - Pa?stwo by?o zdrowe (chorych do gazu!!!)

    To juz twoje rozwiniecie,gdybys dluzej pomyslal nad tym co powiedzialem to mysle
    zebys wiedzial o co mi chodzilo.A powiem krotko:jesli uwazasz ze normalna sprawa
    jest wydawania okolo 600 ustaw rocznie w Polsce,praktyka natychmiastowych
    nowelizacji swiezo uchwalonych ustaw (po cholere je uchwalac tak bezmyslnie zeby je
    zaraz potem nowelizowac),ogromna liczba niewydanych rozporzadzen ble ble to bys
    wiedzial ze inflacja prawa to chora rzecz.A jesli do tego dorzucisz ogromna liczbe
    spraw sadowych,zaleglosci to oznacza ze zyjemy w lekko zachwianym demokratycznym
    panstwie prawa jakim jest Polska.II

  • 14. Data: 2003-05-27 14:59:38
    Od: "Qwax" <...@...Q>

> [...]
    obywatelom te wykladnie
    > przepisow,jesli jestes silnie przekonany ze takie cos istnieje to

    Nie - to może być SN, może być NSA może być ....
    żebym mógł zadać np pytanie

    "
    == Kwestia podstawy obliczenia
    "nie więcej niż 1/2 wynagrodzenia" ===

    Pracownik zarabia 1000zł netto
    Na zasądzone (i regularnie płacone 'z ręki') alimenty
    w wysokości 300 zł

    Do jakiej wysokości może mu komornik zająć wynagrodzenie?
    (a co by było gdyby zasądzone alimenty wynosiły 600 zł? ;-))) )
    "

    Oczywiście odrobinę szerzej opracowane - z uzasadnieniami.

    I tu żaden sąd nie jest konieczny do rozpatrzenia sprawy - a zajęcie
    komornicze ma w tym momencie duże implikacje od 'nierównego
    traktowania dzieci przez prawo' po administracyjne 'wsadzenie osoby do
    więzienia'

    Pozdrawiam
    Qwax

  • 15. Data: 2003-05-27 17:29:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 May 2003, pix wrote:

    >+ > >+ a jeśli dwa US odpowiedzą co innego to do Izby Skarbowej.
    >+
    >+ Z tym że dla konkretnego podatnika nie jest to chyba mozliwe
    >+ gdyż pytania kieruje się do _swojego_ US - jest więc tylko jeden ;-)

    Niekoniecznie :)
    Wystarczy VAT płacić w innym miejscu niż PIT i mieć problem
    zahaczający o oba podatki ;)
    Albo mieć pytanie o powiązanie kosztów z PIT-4.
    Albo... ;) (no dobra, czepiam się :))

    [...]
    >+ > IS Katowice korekt już dokonywała :) (widziałem w którejś
    >+ > odpowiedzi że "skorygowana przez IS")
    >+
    >+ A czy ta korekta dochodzi jakoś do pytającego ?

    Przyznam że nie wiem. Być może odpowiedź "wraca" po zaakceptowaniu
    przez Izbę.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 16. Data: 2003-05-27 17:37:22
    Temat: Re: Re: Gdzie pytać o wykładnię prawa?
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Qwax wrote:
    > Nie - to może być SN, może być NSA może być ....
    > żebym mógł zadać np pytanie

    A byłeś u prawnika?

> [...]
    > komornicze ma w tym momencie duże implikacje od 'nierównego
    > traktowania dzieci przez prawo' po administracyjne 'wsadzenie osoby do

    A to aż takie skomplikowane?
    3/5 wynagrodzenia jeśli zajęcie na alimenty, 1/2 jeśli na inne i wtedy
    musi zostać minimum. Jeśli w sumie alimenty (jeśli to drugie
    zobowiązanie to też coś takiego) są za wysokie to należy zmienić pracę
    lub wystąpić o ich obniżenie. Nie będą płacone - zacznie się egzekucja i
    wtedy proporcje mogą się pozmieniać.

    KG

  • 17. Data: 2003-05-27 20:14:25
    Od: "Qwax" <...@...q>

    > A byłeś u prawnika?

    I owszem - ale przeczytaj wyżej - "Sędzia ma zawsze rację"

    ;-))) )
> [...]
    zmienić pracę
    > lub wystąpić o ich obniżenie. Nie będą płacone - zacznie się

    TO jest bajecznie proste ale... nie jest odpowiedzią na
    interesujące mnie pytanie które w tym przypadku byłoby
    następujące -
    jaka jest podstawa od której naliczane jest "nie więcej niż
    połowa wynagrodzenia" -
    czy po odliczeniu zasądzonych wyrokiem sądowym opłat czy nie?
    A jeżeli nie to łączne zasądzone zajęcia sądowe przekroczyć
    mogą nie tylko 50% pensji ale nawet 100%. Ale w końcu prawnicy
    nie muszą umieć liczyć (cudzych pieniędzy - swoje potrafią
    świetnie)

    Pozdrawiam
    Qwax

    - i na to nie potrafię znaleźć odpowiedzi.

  • 18. Data: 2003-05-27 22:08:26
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Qwax wrote:
> [...]
    > połowa wynagrodzenia" -
    > czy po odliczeniu zasądzonych wyrokiem sądowym opłat czy nie?

    Oczywiście że nie, nie ma podstawy do takiego odliczenia jakichkolwiek
    opłat. Ma być "z wynagrodzenia za pracę - po odliczeniu zaliczki na
    podatek dochodowy od osób fizycznych"

    > A jeżeli nie to łączne zasądzone zajęcia sądowe przekroczyć
    > mogą nie tylko 50% pensji ale nawet 100%.

    Ale sam wyrok zasądzający alimenty nie jest równoznaczny z zajęciem
    wynagrodzenia, a to właśnie zajęcie nie może przekroczyć limitów. Nawet
    dopuszczalne wyjatkowo potrącanie alimentów bez postepowania
    egzekucyjnego nie może nastąpić gdy wynagrodzenie jest zajęte z innego
    tytułu (innej egzekucji).
    Co jest w tym niejasnego, bo teraz to ja nie rozumiem?

    KG

  • 19. Data: 2003-05-28 05:58:32
    Od: "Qwax" <...@...Q>

    > Co jest w tym niejasnego, bo teraz to ja nie rozumiem?

    To że w takim przypadku mając dwójkę dzieci w gospodarstwie domowym i
    płacąc 'z ręki' na trzecie "ochronie prawnej" (jakiej tam ochronie)
    podlega tylko jedno dziecko a pozostałe dwa 'do piachu'

    A poza tym nic na działkach się nie dzieje

    Pozdrawiam
    Qwax