  • 1. Data: 2002-12-10 14:34:54
    Temat: Działalność gosp. a spółka z o.o. WAŻNE!!!
    Od: "o...@c...pl" <m...@c...pl>

    Pytanie do grupowiczów jaki jest najprostszy - najszybszy (najtańszy) sposób
    na zmianę działalności gospodarczej w spółkę z o.o.
    Działalność gosp. jest prowadzona od 8 lat właściciel posiada grunty i
    budynki oraz linie produkcyjne. Jak najlepiej przekształcić to w sp z o.o.
    Chciałbym żeby spółka ta kontynuowała działalność - bilanse i dokumenty.
    Osoba fizyczna prowadzi pełną księgowość.

    Proszę o pomoc
    Marcin

  • 2. Data: 2002-12-10 14:42:43
    Temat: Re: Działalność gosp. a spółka z o.o. WAŻNE!!!
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Po raz...
    Nie można niczego przekształcić, bo niczego nie ma. Tylko Ty _prowadzący_
    działalność. To stan faktyczny a nie prawny. Jedyne co możesz zrobić, to
    przenieść na spółkę własność przedsiębiorstwa ( art. 55.1 kc ), najlepiej w
    tym wypadku w drodze odpowiednio wycenionego aportu. _Nie_ zostanie jednak
    zachowana ciągłość podmiotu, _nie_ nastąpi sukcesja prawna.

    Depi.

  • 3. Data: 2002-12-10 15:50:38
    Od: "o...@c...pl" <m...@c...pl>

    Czyli w takim układzie muszę zrobić likwidację działalności gospodarczej ??
    Jak będzie wyglądała systuacja zaciągniętych przez prowadzącego działalność
    kredytów i leasingów skoro nie nastąpi przeniesienie praw.
    Co z rozliczeniem Vatu i ewentualnych zysków lub strat ?
    Swoją drogą bardzo to dziwne.
    Dzieęki za szybką odpowiedź

  • 4. Data: 2002-12-10 16:13:51
    Od: "mer" <b...@n...pl>

    Użytkownik "o...@c...pl" <m...@c...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kredytów i leasingów skoro nie nastąpi przeniesienie praw.
    > Co z rozliczeniem Vatu i ewentualnych zysków lub strat ?

    Tu nic nie jest dziwne.
    Spółka z o.o. powstaje dopiero wtedy gdy sąd gospodarczy się na to zgodzi i znika w
    ten sam sposób.
    Spółka z o.o. ma swój numer NIPu.
    Możesz być udziałowcem spółki i wnieść do niej co ci sie podoba, ale spółka będzie
    odpowiadać za
    swoje poczynania od momentu rejestracji do zamknięcia i ani chwili dłużej.
    Ty też masz swój numer NIPu i istniejesz ze swoją działalnością gospodarczą
    teoretycznie od 18 roku
    życia do śmierci.
    Nie znikasz ze świata z chwilą stania sie udziałowcem jakiejkolwiek spółki.
    Urząd skarbowy i sąd będzie widział dwie osobne firmy: MARCIN i MARCIN SP. Z O.O.
    Ty nie możesz przekazać leasingowanego przez ciebie auta do spółki bo nie ty jesteś
    jego
    właścicielem.
    Możesz go wynajmować spółce za uzgodnioną ze spółką kwotę.

    Cos jeszcze nie jasne?

    mer

  • 5. Data: 2002-12-10 16:38:38
    Od: "o...@c...pl" <m...@c...pl>

    Jeżeli z godnie z K.C. d.g. to wszystko co jest niezbędne do funkcjonowania
    w tym należności i obciążenia oraz umowy najmu i dzierżawy, to
    myślę że bez problemu można przepisać umowy kredytu i leasingu na sp z o.o.
    Pozostaje jedynie kwestia że to ja nadal moge być poręczycielem.
    Reasumując rozumiem że jedyny sensowny sposób to wniesienie D.G. jako
    przedsiębiorstwa do spółki z o.o. w formie aportu.
    Na jakiej podstawie nastąpi zmiana właściciela gruntu będącego do tej pory
    własnością osoby fizycznej i związanego bezpośrednio z prowadzoną przez nią
    działalnością gosp. Grunt zostaje wniesiony aportem. Jakie kwity muszą iść
    do ksiąg wieczystych. I pytanie drugie co z wyceną DG, kto to musi
    zweryfikować i czy generalnie ktoś to weryfikuję. Taki aport przekłada się
    na konkretną ilość udziałów w spółce z o.o.
    Dzięki raz jeszcze
    Im więcej się dowiaduje tym mniej wiem :)
    Pozdrawiam
    Marcin

  • 6. Data: 2002-12-10 18:52:53
    Od: "mer" <b...@n...pl>

> [...]
    > działalnością gosp. Grunt zostaje wniesiony aportem. Jakie kwity muszą iść

    Nie znam szczegółów, ale możesz zapytać prawnika, który bedzie ci przygotowywał
    dokumenty
    rejestrowe.

    I pytanie drugie co z wyceną DG, kto to musi
    > zweryfikować i czy generalnie ktoś to weryfikuję. Taki aport przekłada się
    > na konkretną ilość udziałów w spółce z o.o.

    Wycene możesz zrobić tylko na konkretne przedmioty a nie ogólnie na DG.
    Ziemia, samochód, lista klientów, itp.
    Po szczegóły radzę jak wyżej.

    mer

  • 7. Data: 2002-12-10 20:08:47
    Od: "o...@c...pl" <m...@c...pl>

    Dzięki za pomoc
    Pozdrawiam
    Marcin

  • 8. Data: 2002-12-10 20:33:01
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > w tym należności i obciążenia oraz umowy najmu i dzierżawy, to
    > myślę że bez problemu można przepisać umowy kredytu i leasingu na sp z

    Owszem, ale zachowując wszystkie warunki, czyli w praktyce zgodę każdego
    wierzyciela. Zakładasz spółke i potem negocjujesz jej wstąpienie we
    wszystkie stosunki prawne których podmiotem byłeś dotychczas Ty jako OF.

    > Pozostaje jedynie kwestia że to ja nadal moge być poręczycielem.

    Poręczycielem czego? Obawiam się, że nie rozumiem. Jeśłi kredytów itp to
    formalnie możesz, jeśli bank sie zgodzi. Na tym polega zaleta odrębnej
    osobowości prawnej.

    > Reasumując rozumiem że jedyny sensowny sposób to wniesienie D.G. jako
    > przedsiębiorstwa do spółki z o.o. w formie aportu.

    Takie jest moje zdanie.

> [...]
    > własnością osoby fizycznej i związanego bezpośrednio z prowadzoną przez

    Na podstawie aktu notarialnego - umowy spółki albo odrębnego. To jest takie
    samo rozporządzenie własnością nieruchomości jak sprzedaż, darowizna czy
    zamiana.

    > Grunt zostaje wniesiony aportem. Jakie kwity muszą iść
    > do ksiąg wieczystych.

    j.w. Podobnie, jak w innych przypadkach przeniesienia własności
    nieruchomości.

    >I pytanie drugie co z wyceną DG, kto to musi
    > zweryfikować i czy generalnie ktoś to weryfikuję. Taki aport przekłada się
    > na konkretną ilość udziałów w spółce z o.o.

    Wycena aportu nie jest obligatoryjna, jednak dobrze ją zrobić, bowiem jeśli
    wartość wkładów zostanie "znacznie zawyżona" względem ich realnej wartości,
    to wspólnik są zobowiązani wobec spółki. Nie jest to wielka dolegliwość,
    szczególnie w jednoosobowej Sp. z o.o., ale jednak.

    > Dzięki raz jeszcze
    > Im więcej się dowiaduje tym mniej wiem :)

    Tak zazwyczaj bywa.

    Depi.

  • 9. Data: 2002-12-10 20:57:08
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "mer" <b...@n...pl> napisał w wiadomości

    > I pytanie drugie co z wyceną DG, kto to musi
    >
    > Wycene możesz zrobić tylko na konkretne przedmioty a nie ogólnie na DG.
    > Ziemia, samochód, lista klientów, itp.
    > Po szczegóły radzę jak wyżej.

    Po raz pierwszy nie zgodzę się z Tobą :-) Jeśli przedsiębiostwo może być
    przedmiotem obrotu, a może ( niesmiertelny 55.1 ), to ma zdolność aportową
    jako całość i jako całość może zostać wycenione. To czy ta wycena znacząco
    będzie odbiegać od rynkowej wyceny wartości składników przedsiębiorstwa jest
    już kwestią faktyczną.

    Depi.

  • 10. Data: 2002-12-10 21:26:00

    OK jeszcze raz wielkie dzięki