eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoDyrektywa PSD2 a prawny nakaz posiadania telefonu komórkowego › Re: Dyrektywa PSD2 a prawny nakaz posiadania telefonu komórkowego
  • Data: 2019-09-14 16:00:19
    Temat: Re: Dyrektywa PSD2 a prawny nakaz posiadania telefonu komórkowego
    Od: r...@o...pl szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu sobota, 14 września 2019 14:34:11 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:
    > W dniu 14.09.2019 o 02:42, rowerex pisze:
    > > Czy dyrektywa PSD2 wprowadza niezapisany wprost, ale w skutkach obowiązujący
    > > nakaz posiadania smartfona lub telefonu komórkowego, czy też ewentualne
    > > istnienie takiego nakazu to wyłącznie skutek interpretacji tej dyrektywy przez
    > > (niektóre?) banki w znaczeniu: "nie masz komórki, to z automatu tracisz dostęp
    > > do nabytego zgodnie z umową prawa do korzystania z bankowości internetowej"?
    >
    > No ale idźmy dalej. To również nakaz posiadania urządzenia dającego
    > dostęp do internetu. :-)

    No ba, i jeszcze nakaz przebywania w zasięgu kabla sieciowego lub sieci WiFi
    GSM, nie mówiąc o 230V/50Hz jak padnie bateria :)

    Bankowość jest "internetowa" i definicja słowa "internet" wystarczała, by
    móc określić podstawowe i niezbędne urządzenie do jej obsługi, urządzenie
    którego wcale nie trzeba posiadać, wystarczy mieć do niego dostęp...

    PSD2 mówi o "posiadaniu" więc na paru zebraniach założono, że użytkownik
    posiada, o przepraszam, że musi posiadać smartfona lub komórkę (no bo kto nie
    posiada :P).. Ale to też nie jest wypełnienie dyrektywy, bo wystarczy mieć
    dostęp do komórki, a nie udowodnione posiadanie.

    Taka ciekawostka - na infolinii jednego z banków podawałem numer telefonu
    komórkowego (m.in. do uwierzytelnień) - wymagano ode mnie wszelakich kodów
    podanych mi przy zakładaniu konta, sprawdzano czy zgadza się PESEL, adres
    zamieszkania, data urodzenia, ale co do samego numeru telefonu, wymagano
    wyłącznie jego wyrecytowania - nie odbyła się żadna, najmniejsze weryfikacja
    tego numeru (jakieś oddzwonienie, wysłanie testowego SMS, po prostu NIC), nie
    było ważne na kogo jest zarejestrowany numer, czy w ogóle jest prawidłowy -
    gdybym podał numer telefonu prezydenta, premiera, burdelu, sklepu monopolowego,
    naczelnego GW, prymasa, czy prezesa owego banku, to po prostu by go wprowadzono
    do systemu i to prezes banku dostawałby SMSy o moich transakcjach... - byłem w
    szoku - wydaje się, że jednego z podstawowych narzędzi weryfikacji transakcji,
    które ma być narzędziem "silnego uwierzytelnienia" wg PSD2, czyli numeru
    telefonu komórkowego banki nie weryfikują (przynajmniej nie wszystkie_... -
    no chyba, że nie ma potrzeby.

    Token sprzętowy, to ja rozumiem, to narzędzie ściśle uwierzytelniające (gadać
    się przez niego nie da, do zabawy nie służy) i wiadomo że ktoś go "posiada",
    ale z tego co czytam niektóre banki przestały je obsługiwać powołując się na
    PSD2... LOL!

    Pozdr-
    -Rowerex

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1