  • 11. Data: 2010-03-10 15:56:47
    Temat: Re: Droga konieczna - jak to będzie w tym przypadku?
    Od: GK <g...@g...pl>

    Jacek_P pisze:
    > No to nic nie zrobisz, bo wyjada ci zasiedzeniem w zlej wierze.
    > Jezeli chodzili tamtedy powyzej trzydziestu lat, to juz chodzic
    > beda niezaleznie od woli wlasciciela.

    Kolejne pytanie: ostatnio trzymają na działce za domem części
    samochodowe i codziennie lub co jakiś czas przyjeżdza samochód,
    przejeżdza przez działkę rodziców, rozjeżdzając ją i nic nie można z tym
    zrobić?

  • 12. Data: 2010-03-10 16:37:50
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Przeczytaj to:
    http://www.we-dwoje.pl/ustanowienie;drogi;koniecznej
    ,artykul,3544.html
    Nie wiem, czy to stan aktualny, ale wygląda rozsądnie.
    f.

  • 13. Data: 2010-03-10 18:13:14
    Od: GK <g...@g...pl>

    Piotr Fonon pisze:
    > Przeczytaj to:
    > http://www.we-dwoje.pl/ustanowienie;drogi;koniecznej
    ,artykul,3544.html
    > Nie wiem, czy to stan aktualny, ale wygląda rozsądnie.
    > f.

    Jedno się wyjaśniło, ale nie z tej a z innej strony:
    "Przykładowo, w jednym ze swych orzeczeń Sąd Najwyższy stwierdził, iż
    właściciel nieruchomości przylegającej do drogi publicznej, który tak
    zabudował swoją nieruchomość, że pozbawił się przez to dostępu do dalej
    od drogi położonej części nieruchomości, nie może żądać od sąsiadów
    ustanowienia służebności drogi koniecznej w celu uzyskania dojazdu do
    tej części (orz. SN z 18 września 1998 r., III CKN 609/97, OSNIC 3/99,
    poz. 55)."
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 14. Data: 2010-03-10 20:07:26
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    GK napisal:
> [...]
    > ustanowienia służebności drogi koniecznej w celu uzyskania dojazdu do
    > tej części (orz. SN z 18 września 1998 r., III CKN 609/97, OSNIC 3/99,

    Oni nie musza jej zadac. Jezeli uzytkuja to dojscie ponad trzydziesci
    lat, to juz maja zasiedzenie.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 15. Data: 2010-03-12 09:53:58
    Od: GK <g...@g...pl>

    Jacek_P pisze:

    > Oni nie musza jej zadac. Jezeli uzytkuja to dojscie ponad trzydziesci
    > lat, to juz maja zasiedzenie.

    Chwilka... ale ja również użytkowałem a nie tylko oni. I moja babcia i
    moi rodzice. Nie było tak, że tylko oni użytkowali to przejście.
    Z tego co widzę w definicji zasiedzenia gruntu w złej wierze, jest
    nieprzerwane użytkowanie. W jakim sensie nieprzerwane? Przecież to grunt
    moich rodziców, oni tylko korzystali z przejścia. A poza tym przejście
    się zmieniało, wcześniej stało ogrodzenie, teraz go nie ma. Wcześniej
    dojazd był z drugiej strony, teraz jest wjazd na posesję od tej. Poza
    tym sąsiadka zmarła a spadkobiercy nie mieszkają w tym domu. Jeden od
    wielu lat mieszka za granicą, drugi zagląda raz na tydzień. Nie wydaje
    mi się, aby to było takie proste. Znaczy jak będę chodziło ścieżką w
    poprzek czyjejś działki na której on mieszka i płaci podatki to mogę
    sobie ją zasiedzieć w złej wierze po 30-tu latach? To chyba nie o to
    chodziło ustawodawcy?
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 16. Data: 2010-03-12 10:04:38
    Od: GK <g...@g...pl>

    Jacek_P pisze:

    > Oni nie musza jej zadac. Jezeli uzytkuja to dojscie ponad trzydziesci
    > lat, to juz maja zasiedzenie.

    Znalazłem ciekawy tekst:
    http://www.poradaprawna.pl/index_pytania.php?co=pozy
    cja&id=26133

    i fragment:
    "Nie będzie się jednak mogła Pani ubiegać o zasiedzenie w sytuacji kiedy
    korzystanie z drogi było wynikiem sąsiedzkiej ugody zawartej między
    Panią a sąsiadem, polegającej na grzecznościowym udostępnieniu przejazdu."

    O ile mnie pamięć nie myli to moi dziadkowie udostępnili grzecznościowo
    sąsiadce przejście. Tak samo jak jak moi rodzice obecnym właścicielom.
    Nie jest to jednak nigdzie spisane na papierze. Czy jest taki wymóg? Jak
    to powinno wyglądać? Takie udostępnienie powinno mieć formę notarialną?
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 17. Data: 2010-03-12 17:59:39
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    GK napisal:
    > Chwilka... ale ja również użytkowałem a nie tylko oni. I moja babcia i
    > moi rodzice. Nie było tak, że tylko oni użytkowali to przejście.

    Zrozum, ze to jest zasiedzenie przechodu a nie gruntu :)

    Nikt ci dzialki nie zrabuje, ale ty nie mozesz prawnie skutecznie
    zablokowac im tego przejscia.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 18. Data: 2010-03-12 18:01:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Mar 2010, GK wrote:

    > Chwilka... ale ja również użytkowałem a nie tylko oni. I moja babcia i moi
    > rodzice. Nie było tak, że tylko oni użytkowali to przejście.

    Tak dla porządku - zasiedzeniu podlega nie tylko własność nieruchomości,
    ale również ograniczone prawo do korzystania (służebność). 292 KC.
    Dla porządku trzeba dodać, że przepis wymaga "widocznego urządzenia",
    więc pewnikiem nie ma zastosowania, ale to *NIE* jest tak, że zasiedzieć
    można wyłącznie "wszystko albo nic", czyli (tylko) własność!

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2010-03-12 19:48:06
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Jacek_P <L...@c...edu.pl> writes:

    > Zrozum, ze to jest zasiedzenie przechodu a nie gruntu :)
    >
    > Nikt ci dzialki nie zrabuje, ale ty nie mozesz prawnie skutecznie
    > zablokowac im tego przejscia.

    Ale zasiedziec mozna tylko korzystanie z furtki, mostka, itp
    urzadzenia. Nie mozna zasiedziec sluzebnosci przechodzenia po
    trawniku.

    MJ

  • 20. Data: 2010-03-12 23:10:14
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Michal Jankowski napisal:
    > Ale zasiedziec mozna tylko korzystanie z furtki, mostka, itp
    > urzadzenia. Nie mozna zasiedziec sluzebnosci przechodzenia po
    > trawniku.

    Alez mozna.

    'Tam jest wydeptana i urzadzona sciezka, Wysoki Sadzie!' ;)

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek