  • Data: 2010-02-03 21:51:53
    Temat: Re: Droga i jej użytkownik - jakie prawa i obowiązki?
    Od: przypadek <p...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 3 Lut, 20:41, WaskiDiver <w...@p...onet.pl> wrote:
    > Witam grupowiczów,
    >
    > Mam taki problem:
    > Jest sobie droga i dwóch współwłaścicieli. Jeden ma 2/3 udziału we
    > własności tej drogi i użycza jej jakiemuś użytkownikowi.
    >
    > Użytkownik ten z kolei zaczyna pouczać drugiego współwłaściciela, który
    > ma 1/3 udziału co mu wolno, a czego nie wolno na jego własnej drodze.
    > Twierdzi przy tym, że jest to "nasza współwłasność" czyli jego i tego
    > współwłaściciela mniejszego udziału.
    >
    > Wg mnie jest to jakiś absurd...
    > Czy jest gdzieś jakiś paragraf, podstawa prawna stanowiąca o statusie
> [...]

    Trzeba się zastanowić, czy współwłaściciel miał prawo w ogóle użyczyć
    tej drogi - czyli czy takie użyczenie nie przekracza zwykłego zarządu
    o którym mowa w art. 199 KC odpowiedź na to jest pewnie prosta, ale ja
    jej nie znam (znają komentarze do KC i orzecznictwo). Przypuszczam
    jednak, że nie chodzi tu o dosłownie o użyczenie drogi (bo oznaczałoby
    to oddanie całej drogi w wyłączne użytkowanie) ale jedynie o
    umożliwienie korzystania z niej.

    W każdym razie:
    - jeśli ta czynność jest czynnością zwykłego zarządu, to rodzi się
    pytanie, czy aby nie powinno to umożliwienie korzystania odbywać się
    za opłatą. Jako mniejszościowy współwłaściciel masz prawo zarządać na
    podstawie art. 208 rachunku z zarządu a dalej, być może odszkodowanie
    od właściciela większościowego, jeśli poprzez oddanie za darmo do
    korzystania pozbawił cię jakichś pożytków (pytanie czy w danych
    okolicznościach byłoby to możliwe).

    - jeśli ta czynność nie jest czynnością zwykłego zarządu, to pewnie
    jest nieistniejąca na podst. art. 199 KC (powinien to stwierdzić sąd).

    Na początek zażądałbym od tego użytkownika, a także na podstawie art.
    200 KC od współwłaściciela, udowodnienia jego praw, czy też rzekomych
    praw do drogi przez okazanie jakiegoś dokumentu, umowy, żeby wiedzieć
    na czym się stoi dokładnie.