  • 11. Data: 2006-01-02 21:19:36
    Temat: Re: Dorn o sklepikach...
    Od: Jacek Krzyzanowski <k...@m...pl>

    In article <d...@4...com>,
    A...@w...net.pl says...
    > Ależ może, tyle, że po wcześniejszym uprzedzeniu klientów.

    A ile wczesniej? Wystarczy wywieszka, czy ma byc ogloszenie w prasie?
    I jakie prawo niby do tego zmusza?

    --
    KRZYZAK

  • 12. Data: 2006-01-02 21:21:37
    Od: scream <n...@p...pl>

    Artur Golanski napisał(a):
    > Ależ może, tyle, że po wcześniejszym uprzedzeniu klientów.

    A ten obowiązek wynika z...?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 13. Data: 2006-01-02 21:59:58
    Od: "Tomasz" <s...@r...pl>

    > A ten obowiązek wynika z...?

    Np. z przepisów prawa miejscowego ustalających godziny otwarcia punktów
    handlowych.

    Tomasz

  • 14. Data: 2006-01-02 22:39:10
    Od: scream <n...@p...pl>

    Tomasz napisał(a):
    > Np. z przepisów prawa miejscowego ustalających godziny otwarcia punktów
    > handlowych.

    Łojoj :) A w jakimż to mieście są takie przepisy prawa miejscowego,
    które narzucają przedsiębiorcą godziny otwarcia punktów handlowych?
    Proszę o przykłady, jakieś linki do takich przepisów, bo pierwszy raz o
    takim czymś słyszę. No i druga sprawa - prawo miejscowe nie jest za
    bardzo wiążące w kwestii "ostrzegania klienta na miesiąc przed, że nie
    otworzę sklepu" - bo zasady pożycia na linii konsument-sprzedawca
    regulują stosowne ustawy :)

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 15. Data: 2006-01-02 22:42:18
    Od: "Tomasz" <s...@r...pl>

    > Łojoj :) A w jakimż to mieście są takie przepisy prawa miejscowego, które
    > narzucają przedsiębiorcą godziny otwarcia punktów handlowych?

    Myślałem, że w większości.

    > Proszę o przykłady, jakieś linki do takich przepisów, bo pierwszy raz o
    > takim czymś słyszę.

    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19740240142

    art. XII

    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 16. Data: 2006-01-02 23:07:37
    Od: scream <n...@p...pl>

    scream napisał(a):
    > które narzucają przedsiębiorcą
    ^^^^^^^^^^^^^^
    auto-piętno za błąd ort!

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 17. Data: 2006-01-02 23:08:35
    Od: scream <n...@p...pl>

    Tomasz napisał(a):
    > Myślałem, że w większości.

    Nigdy o takich nie słyszałem.

    > http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19740240142

    > art. XII

    To nie to. Bo być może jest to martwy zapis. Chciałbym zobaczyć
    konkretny przepis, uchwalony przez gminę.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 18. Data: 2006-01-03 07:30:42
    Od: "Tomasz" <s...@r...pl>

    > To nie to. Bo być może jest to martwy zapis. Chciałbym zobaczyć konkretny
    > przepis, uchwalony przez gminę.

    Google Twoim przyjacielem :)

    http://www.gminyrp.pl/serwisinfo/RP_19_08_4_5.html
    "Sądy orzekały na korzyść gmin

    To, że gmina ma prawo określenia godzin handlu przez sklepy, potwierdził Sąd
    Najwyższy w wyroku z 15 czerwca 2002 r. Sprawa dotyczyła uchwały Rady
    Miejskiej w Ustce z lutego 2000 r., według której sklepy zlokalizowane w
    budynkach z częścią mieszkalną oraz w przylegających do domów mieszkalnych
    miały być otwarte w godzinach 6 - 22. Natomiast czas otwarcia sklepów na
    terenie promenady nadmorskiej ustalono na godziny 8 - 2. W uzasadnieniu
    uchwały podano m.in., że akt ten nie ogranicza działalności przedsiębiorców,
    lecz broni interesów konsumentów. Chroni także mieszkańców Ustki mających
    mieszkania w budynkach, w których mieszczą się sklepy, zakłady
    gastronomiczne i usługowe, przed uciążliwościami wynikającymi z działalności
    tych placówek, zwłaszcza sprzedających alkohol.

    Sprawa trafiła do NSA, który nie dopatrzył się w uchwale naruszenia prawa.
    Sąd uznał, że wskazany przepis z 1974 r. był prawidłową podstawą do jej
    wydania. Nie zgodził się z zarzutem naruszenia konstytucyjnej zasady swobody
    działalności gospodarczej, co zarzucił wówczas rzecznik praw obywatelskich.
    NSA stwierdził, że swoboda nie oznacza, że każdy przedsiębiorca może
    samodzielnie decydować o miejscu, czasie i sposobie jej prowadzenia, bez
    żadnych ograniczeń. Rzecznik uważał natomiast, że art. XII reguluje tylko
    materię związaną z prawem pracy, czyli pozwala gminie na unormowanie godzin
    otwierania i zamykania sklepów pod kątem ochrony uprawnień pracowniczych.

    Sąd Najwyższy nie zgodził się z tym. Według niego Rada Miejska nie naruszyła
    prawa. Do jej zadań należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W
    kwestii godzin otwarcia placówek handlowych liczy się nie tylko wolność
    gospodarcza. Konieczne jest uwzględnienie także innych prawnie
    gwarantowanych dóbr i interesów, m.in. ochrony zdrowia, możliwości
    wypoczynku, spokoju, ciszy nocnej - uzasadniał SN."

  • 19. Data: 2006-01-03 08:06:16
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    > To nie to. Bo być może jest to martwy zapis. Chciałbym zobaczyć konkretny
    > przepis, uchwalony przez gminę.

    A to naprawdę nic trudnego.
    Wystarczy w google wpisać "godziny otwarcia placówek handlowych". Jest tego
    naprawdę dużo. Spragnieni rządzenia radni różnej maści i inteligencji
    chętnie przepis ten wykorzystują chcąc zwykle pokazać maluczkim kto tu jest
    ważny.
    Fakt, że wspomniany przepis zaskarżał (bezskutecznie) RPO twierdząc, że
    ogranicza on zasadę swobody działalności gospodarczej, a należy go
    rozpatrywać wyłącznie w kontekście praw pracowniczych. Skarga została
    odrzucona.
    Ale w listopadzie 2005 r WSA w Lublinie uchylił podjętą w tej sprawie
    uchwałę rady gminy Świdnik (zakwestionowaną uprzednio przez wojewodę jako
    sprzeczną z konstytucją i ograniczającą swobodę działalności gospodarczej)

    Wojewódzki Sąd Administracyjny zgodził się z argumentacją wojewody i
    stwierdził nieważność uchwały. Ważnym punktem w argumentacji sądu było
    stwierdzenie, iż uprawnienia gmin należy rozpatrywać w kontekście innych
    aktów prawnych i do obowiązków gminy należy ułatwianie życia mieszkańcom, a
    nie utrudnianie go. Zatem gmina może określić minimalne czasy otwarcia
    punktów handlowo-usługowych, ale nie może ich ograniczać.

    AR

  • 20. Data: 2006-01-03 13:59:37
    Od: scream <n...@p...pl>

    Tomasz napisał(a):
    > Google Twoim przyjacielem :)
    [...]

    Jestem zdruzgotany głupotą :| A myślałem, że takich socjalistycznych
    praktyk już się wyzbyliśmy w naszym kraju.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl