  • 11. Data: 2003-08-11 10:48:29
    Temat: Re: Dlug
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Ciekawa koncepcja. Czy możesz to rozwinąć?

    Kodeks cywilny:

    Art. 466. Z pokwitowania zapłaty dłużnej sumy wynika domniemanie zapłaty
    należności ubocznych. Z pokwitowania świadczenia okresowego wynika
    domniemanie, że spełnione zostały również świadczenia okresowe wymagalne
    wcześniej.

    Opierając się na tym przepisie w wypadku osobistego regulowania należności w
    banku i otrzymania pokwitowania zapłaty raty, to bank nie ma prawa domagać
    się teraz odsetek. Również będzie podobnie, jeśli przy ostatniej racie Piotr
    poszedł do banku i zażądał rozliczenia kredytu. Jeśli ma takie pokwitowanie,
    to będzie tu - moi zdaniem - miało zastosowanie zdanie drugie: to
    pokwitowanie będzie pokwitowaniem wszystkich wcześniejszych należności.

  • 12. Data: 2003-08-12 08:14:31
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > ubocznych. Z pokwitowania świadczenia okresowego wynika domniemanie, że
    > spełnione zostały również świadczenia okresowe wymagalne wcześniej

    A co w przypadku, gdy dłużnik wpłacając pieniądze ma przy sobie tylko kwotę
    wystarczająca na zapłatę należności głównej, albo obliczenie odsetek wymaga
    czasu i nie może być zrobione "od ręki"? Jak wierzyciel ma przyjąć taka
    wpłatę, żeby "niechcący" nie skwitowac dłużnika, który nie spłacił
    wszystkich należnych pieniędzy?

    Alek

  • 13. Data: 2003-08-12 10:37:22
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > czasu i nie może być zrobione "od ręki"? Jak wierzyciel ma przyjąć taka
    > wpłatę, żeby "niechcący" nie skwitowac dłużnika, który nie spłacił

    Czytając KC ten artykuł mnie zaciekawił, ale nie wiem, jak wygląda jego
    stosowanie w praktyce. Przykład: mam dług u operatora telefonicznego od
    stycznia do czerwca. W salonie płacę za czerwcowy rachunek - czy to znaczy, że
    operator niechcący poświadczył mi zapłatę również za poprzednie rachunki?

    Niech się ktoś wypowie, kto się na tym zna.

    Pozdrawiam!
    Lech
    l...@i...pl
    www.liwiusz.republika.pl

  • 14. Data: 2003-08-12 14:26:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Wierzyciel oblicza odsetki na dzień wpłaty. W pierwszej kolejności pobiera
    odsetki. Pozostała kwota to należność zapłacona. Tak na przykładzie. Dłużnik
    jest winien 100 zł. Przynosi 100 zł, ale okazuje się, że odsetki na ten
    dzień wynoszą 5 zł. No to wystawiasz mu pokwitowanie na 100 zł pisząc, że 5
    zł zaliczono na poczet odsetek a 95 zł na początek kwoty głównej. Facetowi
    pozostaje do zapłaty 5 zł z odsetkami od dnia dokonania ostatniej wpłaty i
    tyle.

  • 15. Data: 2003-08-12 14:35:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Zwróć uwagę na fakt, że w właśnie z tego powodu większość operatorów na
    fakturze pisze rozliczenie poprzednich okresów. W ten sposób uniemożliwiają
    takie machinacje, bo za każdym razem przysyłają Ci blankiet na kwotę
    zsumowanych należności. Salon firmowy (bo tylko taki może ważnie
    pokwitowanie w imieniu operatora wydać) nie przyjmie (a przynajmniej nie
    powinien) bez sprawdzenia od Ciebie pieniędzy. Jak nie będziesz miał
    blankietu oryginalnego, to sprawdzą (powinni) Twoje saldo w systemie.

    Na pewno taką metodę stosują TP SA, CYFRA+ i PLUS GSM. Co do innych, to się
    nie wypowiadam, ale jeśli nie stosują, to faktycznie istnieje taka możliwość
    o której piszesz.Osobiście w 1996 czy 1997 roku wygrałem podobny spór z TP
    SA. Nagle przypomnieli sobie, że im nie zapłaciłem jakiejś należności sprzed
    dwóch lat. Jeden rachunek. Podobno i nie byłem w stanie sobie przypomnieć.
    Ale na żadnym kolejnym blankiecie nie było wzmianki o zaległości. Powołałem
    się na opisany przepis i napisałem pismo do nich dołączając pokwitowanie z
    ostatniej wpłaty dokonanej u nich w kasie. Specjalnie poszedłem i zapłaciłem
    aktualny rachunek u nich, by mieć potwierdzenie, bo oni tej zaległości
    domagali się na takim innym formularzu bodaj czerwonym. Do dziś nie mam
    odpowiedzi, a telefon działa. Zresztą później się przeprowadzałem i
    rozliczałem saldo z nabywcą mieszkania. Nikt nawet nie wspomniał o jakiejś
    zaległości.

  • 16. Data: 2003-08-13 08:16:58
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    > Wierzyciel oblicza odsetki na dzień wpłaty. W pierwszej kolejności pobiera
    > odsetki. Pozostała kwota to należność zapłacona.

    A co w przypadku, gdy obliczenie odsetek wymaga czasu i nie może być
    zrobione "od ręki"? Powiedzmy, że wierzyciel nie jest skomputeryzowany,
    kasjerka wypisuje kwit na kwotę wpłacaną przez dłuznika nie zaznaczając jak
    to bedzie zaliczone. Po zaksięgowaniu wierzyciel wysyła do dłuznika
    informację o sposobie zaliczenia wpłaty i stanie zadłużenia - czy tak byłoby
    prawidłowo?

    Alek