  • 11. Data: 2010-11-07 18:59:10
    Temat: Re: Darowizna nieruchomosci, dwa przypadki
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/7/2010 12:28 PM, LprzemekL wrote:

    > Witek :)
    > Tak, ja tam będę mieszkał od razu po zakupie, tata nie.

    wiec niech ci rodzice dadza kase, a ty sobie kup mieszkanie.

    > 1. Otóż przykład pierwszy polega na tym, że tata będzie właścicielem i
    > pytanie, np.,
    >
    > - po jakim czasie może mi darować to mieszkanie (czy musi upłynąć
    > jakiś przedział czasowy, aby mógł tego dokonać), czy może od razu po
    > zakupie ?

    może od razu, tutaj akurat US ma niewiele do przyczepienia sie, bo nie
    przy czym tu akurat sam sie wkopujesz w jeszcze jeden kanał.
    jeśli bedzie chciał to mieszkanie sprzedac to zapłacisz 19% pdoatku od
    (ceny sprzedazy - cena zakupu).
    a poniewaz jak dostaniesz to mieszkanie od ojca to cena zakupu = 0 i
    jeste 1/5 mieszkania w plecy.
    w pierwszej wersji tego nie ma.

    dwa jak masz rodzeństwo to darowizna po ojcu wiąże się z zachowkiem dla
    pozostałych. Z rodziną to się ładnie na zdjęciu wychodzi, jak przyjdzie
    bic się o kasę, to wtedy poczujesz.

    trzy. mieszkanie bedzie rodzicow tak czy siak bo raczej nie sadze, ze
    kupowane z majatku odrebnego ojca, wiec co najwyzej ojciec moze ci
    darowac pol, drugie pol nalezy do matki.

    a niech sie cos po drodze posliznie (tfu tfu) i zamiast darowizny
    bedziesz mial spadek do podzialu z rodzenstwem.

    > - czy, jak daruje mieszkanie, to "wszystko" przechodzi na mnie jako
    > obdarowanego (i kolejne podpisywanie umów z dostawcami mediów, zapisy
    > w Spółdzielni, itp...) ?

    dostajesz mieszkanie, rodzic sowje umowy rozwiązuje to podisujesz na siebie.
    jak wczesniej płacenie telefou na ojca z własnej kasy skoczy sie
    udupoeniem przez US.

    > - Dysiek i Ty potwierdziliście, że w obrebie najblizszej rodziny kwota
    > jest wolna od podatku jezlei zglosi sie ja do US w ciagu 6-mcy a
    > pieniadze przeleje na konto a nie wreczy gotowka, podejrzewam, że tak
    > samo jest z nieruchomością ?

    nieruchomości nie da się przelać na konto :)

    wszystkie sprawy załatwiane przez notariusza nie wymagają zgłaszania do
    US przez cienie. zrobi to notariusz. a poniewaz darowizna nieruchomosci
    musi byc notarialna, wiec sie samo przez sie problem rozwiazuje.

    z darowizna gotówki też moglibyście isc do notariusza, bo formalnie akt
    darowizny czegokolwiek ma miec formę notarialną i nigdzie nie trzebaby
    do US chodzic.

    > 2. A drugi przykład związany jest ze mną i oczywiście dla mnie
    > korzystniejszy, ale obawiam się US, bo na 100% zaczną się procedury
    > dochodzeniowe :(

    no i co z tego.
    skonczy sie na wyjasnieniu w US, ze kase dostales od rodzicow,
    zaniesieniu im wyciagu z banku pokazującego, że tyle kasy od rodzicow
    dostales, tyle mieszkanie kosztowało i cześć.
    wazne zeby z historii rachunku bankowego jasno wynikała kolejność
    zdarzeń. najpierw przelew od rodziców, potem zakup mieszkania, a nie
    odwrotnie.
    umowy darowizny ładnie napisać i schować do szuflady. przez 5 lat
    trzymac mogą się przydac. tytul przelewu zeby mial wpis darowizna.
    a jak chcecie byc bardziej papiescy to idzcie umowy darowizny sporzadzic
    notarialnie.

    myślisz, że ojca nie ptrzetrzepią na tę okoliczność? tak samo. a jescze
    gorzej, bo jak matka przelewa ojcu skoro to ich wspolna kasa.

    > - a czy bardzo Ciebie US maglował jak się zorientowali, że ty właśnie
    > nabyłeś nieruchomość ?

    dostali wszystkie papierki co chcieli listem poleconym i nawet dziekuje
    nie usłyszałem.

    > - ile miałeś czasu na udokumentowanie wszystkiego ?

    7 dni. :) dostali po 4 miesiacach.

    > - zastanawiam się czy zaczną i weryfikować również rodziców, skąd
    > posiadali pieniądze, czy tak ?

    w ramach kontroli ciebie nie.
    na pewno beda chcieli akt notarialny, wyciag z twojego konta, umowy
    darowizny i czesc.

    kontrolę rodziców muszą wszcząć oddzielnie.
    mi sie nie zdarzyło.
    dobrze byłoby aby na ich kontach bankowych te kwoty co ci przeleją też
    się znikąd nie wzięły, tylko, żeby z historii konta ta kwota logicznie
    wynikała.

    > Ups... faktycznie o tym nie pomyślałem, że to będzie taty dochód, gdy
    > ja zacznę płacić, dzięki :)

    no właśnie.

  • 12. Data: 2010-11-07 19:03:22
    Od: LprzemekL <z...@t...pl>

    On 7 Lis, 19:54, "Dysiek" <b...@b...pl> wrote:

    > Szkoda kasy na notariusza przy przekazywaniu kasy. Przy 200.000 to jakies
    > 2,500 zl. Lepiej samemu spisac umowe, przelac kase + pojsc do US. Z
    > mieszkaniem niestety nie ma wyjscia.
    >
    > A co do podatku przy sprzedazy domu z darowizny - nie jest tak, ze te 19%
    > zaplaci sie jedynie jezeli sie go sprzeda przed uplywem 5 lat od daty
    > darowizny?
    >
    > Dysiek

    Dysiek, wyczytałem, że:
    "...oświadcza się, że w nabytej nieruchomosci, stanowiacej lokal
    mieszkalny, zamieszkiwac bedzie przez
    okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia i odpowiada pozostałym
    warunkom, okreslonym w art. 16 ustawy o podatku od spadków i
    darowizn..." ale to już może Witek potwierdzić :)

  • 13. Data: 2010-11-07 19:13:07
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/7/2010 12:54 PM, Dysiek wrote:

    > Szkoda kasy na notariusza przy przekazywaniu kasy. Przy 200.000 to jakies
    > 2,500 zl. Lepiej samemu spisac umowe, przelac kase + pojsc do US. Z
    > mieszkaniem niestety nie ma wyjscia.

    szkoda.

    > A co do podatku przy sprzedazy domu z darowizny - nie jest tak, ze te 19%
    > zaplaci sie jedynie jezeli sie go sprzeda przed uplywem 5 lat od daty
    > darowizny?

    tak, o ile sie nie zmieniło. ale zdaje sie, ze ciągle tak. az dziwne.

  • 14. Data: 2010-11-07 19:17:02
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/7/2010 12:49 PM, LprzemekL wrote:

    > Prawdopodobnie mają wspólnotę, umów żadnych nie podpisywali, więc po
    > zawarciu małżeństwa jest nadawana z automatu. I teraz pytania:
    > - czy lepiej jest żeby figurowali w akcie notarialnym oboje ?
    >
    > - czy lepiej żeby był tylko tata ?
    >
    > - czy to nie ma znaczenia ?

    nie wiem czy notariusz zgodzi sie tylko na jedną osobę, jeśli kasa
    pochodzi z majątku wspolnego.
    po za tym to i tak bedzie obojga, tylko trudniej to potem bedzie dojść.

    > - wracając do darowizny, to tacie jako obdarowanemu (odnośnie
    > przykładu pierwszego), to podejrzewam, że jeżeli mają wspólnotę
    > majątkową to ja tylko muszę sporządzić umowę darowizny, że przelewam
    > pieniądze a mama już nie, czy tak ?

    skoro to ich i przelewają sobie z jednego konta na drugie, to nie ma
    zadnej darowizny. tak samo jakbys ty sobie przelewał własną kasę
    pomiedzy inteligo i mbankiem.
    inna sprawa, ze jesli to konta indywidualne, to US może mieć małe ale do
    tego i bedziecie sie kopać z koniem. Lepiej juz założyć konto wspolne i
    tam przelać kasę.

    > - i pewnie tata będzie musiał zaistniały fakt zgłosić do US, czy
    > tak ?

    tak

    > - czy US uruchomi w tym przypadku postępowanie weryfikacyjne, skąd
    > pochodzą pieniądze rodziców, czy i US pociągnie mnie do weryfikacji ?

    a to wie tylko kostka uzywana w US do losowania kogo teraz sprawdzić.

  • 15. Data: 2010-11-07 19:21:13
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/7/2010 1:03 PM, LprzemekL wrote:

> [...]
    > warunkom, okreslonym w art. 16 ustawy o podatku od spadków i
    > darowizn..." ale to już może Witek potwierdzić :)

    ale to oświadczenie to starej daty jest.
    chodzilo o art 16 ustawy o podatku od spadkow i darowizn, ze zeby nie
    płacić podatku trzeba zadeklarowac sie fizycznie 5 lat mieszkac.
    Dało sie troche wowczas podatu urwac, kosztem pewnych zobowiązań.

    stosowany przy darowiznach przy dalszej rodzinie lub niespokrewnionych
    do ktorych nie da sie zastosowac art 4A.

  • 16. Data: 2010-11-07 19:29:26
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/7/2010 1:21 PM, witek wrote:

> [...]
    >
    > stosowany przy darowiznach przy dalszej rodzinie lub niespokrewnionych
    > do ktorych nie da sie zastosowac art 4A.

    nie ma to nic wspolnego z kupowaniem czy sprzedawaniem nieruchomosci
    tylko z jej dostaniem w spadku lub darowiznie. kiedys art 4A nie było,
    albo nie dało sie go zastosować.

    5 lat ciągle w ustawie jest

    Art. 10.
    1. Źródłami przychodów są

    8) odpłatne zbycie, [z zastrzeżeniem ust. 2:]
    d) innych rzeczy,
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności
    gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia
    nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem
    pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło
    nabycie lub wybudowanie [...]

    czyli odwracajac kota ogonem, sprzedaz nieruchomosci po 5 latach
    liczonych OD KOŃĆA ROKU KALENDARZOWEGO, A NIE OD DNIA ZAKUPU, zrodłem
    przychodu nie jest.

  • 17. Data: 2010-11-07 19:31:11
    Od: LprzemekL <z...@t...pl>

    On 7 Lis, 20:29, witek <w...@g...pl> wrote:

> [...]
    >
    > czyli odwracajac kota ogonem, sprzedaz nieruchomosci po 5 latach
    > liczonych OD KOŃĆA ROKU KALENDARZOWEGO, A NIE OD DNIA ZAKUPU, zrodłem

    Ok, dzięki Wielkie Panowie za wszelkie informacje, jak to się mówi
    "muszę przespać się z tym wszystkim" ;)

  • 18. Data: 2010-11-07 19:37:02
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl> writes:

    > w ramach kontroli ciebie nie.
    > na pewno beda chcieli akt notarialny, wyciag z twojego konta, umowy
    > darowizny i czesc.

    Ode mnie zażądali na piśmie dostarczenia dowodu osobistego darczyńcy.

    Wiem, bić się z koniem...

    MJ

  • 19. Data: 2010-11-07 19:41:48
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl> writes:

    > inna sprawa, ze jesli to konta indywidualne, to US może mieć małe ale
    > do tego i bedziecie sie kopać z koniem. Lepiej juz założyć konto
    > wspolne i tam przelać kasę.

    Kopać się z koniem można i tak. Moją matkę wzywali w jednej i tej samej
    sprawie 3 razy, w tym ostatni po siedmiu (sic!!!) latach - bo im
    ciągle wychodziło, że nie dopłaciła należnego podatku, bo dopłatę
    zaksięgowali tylko na ojca (wspólne rozliczenie). A była zrobiona ze
    wspólnego konta...

    MJ

  • 20. Data: 2010-11-07 20:10:49
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 11/7/2010 1:37 PM, Michal Jankowski wrote:

    > Ode mnie zażądali na piśmie dostarczenia dowodu osobistego darczyńcy.
    >
    > Wiem, bić się z koniem...

    trzeba to było od razu prokuratorowi wysłać.