  • 1. Data: 2013-06-28 09:04:07
    Temat: Dane osobowe
    Od: Marek <k...@b...pl>

    Podobno bazy danych osobowych tworzone na potrzeby wystawiania
    rachunków, faktur i umów dokumentujących sprzedaż towarów i usług nie
    wymagają zgłoszenia (rejestracji) Generalnemu Inspektorowi Danych
    Osobowych. Niestety nie mogę /nie potrafię znaleźć przepisu z którego by
    to jednoznacznie wynikało. Proszę o pomoc.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2013-06-28 09:53:06
    Temat: Re: Dane osobowe
    Od: "hiki o!" <h...@a...pl>

    On 28.06.2013 09:04, Marek wrote:
> [...]
    > Osobowych. Niestety nie mogę /nie potrafię znaleźć przepisu z którego by
    > to jednoznacznie wynikało. Proszę o pomoc.

    Ogolnie to dane firm to nie dane osobowe - bo to dane firm.

    Co ciekawe medyczne bazy danych pacjentow nie podlegaja zgloszeniu do
    giodo :]

    zen.aspx

  • 3. Data: 2013-06-28 10:15:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Jun 2013, Marek wrote:

    > Podobno bazy danych osobowych tworzone na potrzeby wystawiania rachunków,
    > faktur i umów dokumentujących sprzedaż towarów i usług

    ...oraz, streszczając i upraszczając co nieco:
    każdego przypadku, kiedy prawo NAKAZUJE przechowywanie
    informacji zawartej w dokumentach, lub te informacje
    są NIEZBĘDNE do stosowania prawa...

    > ni
    > wymagają zgłoszenia (rejestracji) Generalnemu Inspektorowi Danych
    > Osobowych.

    Dodaj, ze wykorzystywanych W TYM CELU.
    Sprzedanie takiej bazy w celu marketingowym jest poważnym
    naruszeniem prawa.

    > Niestety nie mogę /nie potrafię znaleźć przepisu z którego by to
    > jednoznacznie wynikało.

    Art. 43.
    1. Z obowišzku rejestracji zbioru danych zwolnieni sš administratorzy danych:
    [...]
    4) przetwarzanych w zwišzku z zatrudnieniem u nich, œwiadczeniem
    im usług na podstawie umów cywilnoprawnych, a także dotyczšcych
    osób u nich zrzeszonych lub uczšcych się
    [...]

    Zwróć uwagę, że takie dane nie podlegają ani wymaganiu zgody
    zainteresowanych ani żądaniu usunięcia.
    Sprzedawca nie ma prawa spalenia Twoich faktur bo Ty tak
    chcesz ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2013-06-28 11:47:49
    Od: Marek <k...@b...pl>

    [...]
> [...]
    > danych:
    > [...]
    > 4) przetwarzanych w zwišzku z zatrudnieniem u nich,

    [...] "z zatrudnianiem u nich" - to znaczy u kogo? - u administratora
    danych? Nierozumiem.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2013-06-28 12:00:16
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 28 Jun 2013 11:47:49 +0200, Marek napisał(a):

    > [...] "z zatrudnianiem u nich" - to znaczy u kogo? - u administratora
    > danych? Nierozumiem.

    System kadrowy - dane pracowników firmy

  • 6. Data: 2013-06-28 12:10:16
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Fri, 28 Jun 2013 10:15:33 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Dodaj, ze wykorzystywanych W TYM CELU.
    > Sprzedanie takiej bazy w celu marketingowym jest poważnym
    > naruszeniem prawa.

    Sprzedanie takiej bazy nawet w przypadku zgłoszenia jej do GIODO jest
    bezprawne - chyba że osoby które do niej trafiły wyraziły zgodę na sprzedaż
    bazy "partnerom handlowym i komutamchcemy"...

> [...]
    > im usług na podstawie umów cywilnoprawnych, a także dotyczšcych
    > osób u nich zrzeszonych lub uczšcych się

    Tu raczej pasuje to:

    8) przetwarzanych wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub pro-
    wadzenia sprawozdawczości finansowej,

    > Zwróć uwagę, że takie dane nie podlegają ani wymaganiu zgody
    > zainteresowanych ani żądaniu usunięcia.
    > Sprzedawca nie ma prawa spalenia Twoich faktur bo Ty tak
    > chcesz ;)

    Ale jeśli masz sklep internetowy i można się tam zarejestrować (żeby np. nie
    trzeba było podawać danych do rachunku za każdym razem), to raczej już
    trzeba bazę zgłosić... i to nawet wtedy gdy zawiera jedynie email.

    Chyba żeby uniemożliwić rejestrację bez zakupu, czyli w zasadzie umożliwić
    rejestrację tylko jako ostatni krok w procesie zakupu (już po dokonaniu
    płatności). Ale nawet to jest trochę wątpliwe, bo nie wszystkie płatności
    ekspresowe są ekspresowe i może nastąpić kilkudniowy odstęp między
    płatnością a jej zarejestrowaniem w sklepie. A podejrzewam, że łatwiej i
    prościej zgłosić po prostu bazę niż przy ewentualnych problemach udowadniać
    w sądzie że dane nie są gromadzone, a trzymanie danych do 5 dni nie podlega
    pod ustawę ;)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 7. Data: 2013-06-29 00:59:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Jun 2013, Jacek Osiecki wrote:

> [...]
    > rejestrację tylko jako ostatni krok w procesie zakupu (już po dokonaniu

    Sprzeciw.
    Zawarcie umowy nie występuje w wyniku dokonania płatności,
    lecz "wyrażenia woli".
    Nie odnoszę się do rozważań dotyczących kwalifikacji rejestracji
    jako elementu zawarcia umowy, lecz *wyłącznie* do tezy, jakoby
    zawarcie umowy było związane z dokonaniem zapłaty.
    Ta teza jest błędna z założenia :) - zapłata może stanowić
    dowód że klient "wyraził wolę", ale nie w drugą stronę,
    bo on WCZEŚNIEJ podjął decyzję o zawarciu umowy.
    Zapłata jest *wykonaniem* umowy, a nie jej *zawarciem*.
    To, czy dostarczy dowodu na złożenie "oświadczenia woli"
    w formie pisemnej, dokonania zapłaty, zapodania treści
    notariuszowi czy wypełnieniu formatki na stronie, jest
    już drugorzędne.

    > Ale nawet to jest trochę wątpliwe, bo nie wszystkie płatności
    > ekspresowe są ekspresowe

    Kiedy to jest nieistotne :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2013-06-29 22:48:52
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sat, 29 Jun 2013 00:59:35 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):
> [...]
    > jako elementu zawarcia umowy, lecz *wyłącznie* do tezy, jakoby
    > zawarcie umowy było związane z dokonaniem zapłaty.

    W sumie racja.
    Czyli w zasadzie wystarczy by przy zakupie klient mógł podać swoje dane, z
    rejestracja była dopiero następnym krokiem. Ważne, by nie dało się
    zarejestrować bez zakupu.
    Pytanie czy nie da się tego ominąć, np. przy rejestracji nie "sprzedawać"
    czegoś darmowego typu tapeta na pulpit... Z drugiej strony - wszystkie te
    manewry chyba i tak są pozbawione sensu jeśli zamierzamy puszczać
    newsletter.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944