  • 141. Data: 2006-06-07 17:39:01
    Temat: Re: Czy w Kodak Express mogą odmówić wykonania usługi??
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

    > Pistolet raz do roku sam strzela, to czemu aparat miał by być gorszy?

    Może dlatego, że nie ma amunicji.

  • 142. Data: 2006-06-07 17:42:24
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

    > I parę innych też, ale nie oświadczenie składane w fotolabie. Za
    > oświadczenie tam nieprawdy, to jedynie na wniosek autora zdjęcia
    > możesz być ścigany za naruszenie praw autorskich. Bez oświadczenia
    > również, toteż większego znaczenia to nie ma.

    Dla składającego zamówienie nie.
    Dla fotolabu ma.
    Nikt mu nie będzie mógł zarzucić, że przyszedł klient i powiedział "tu
    mam zdjęcia, ale nkt mi ich nie chce powielić bo nie są moje, czy wy mi
    to zrobicie?".
    Klient oświadczył, że to on robił zdjęcia i fotolab nie ma powodu, żeby
    odmówić wykonania odbitek. A tak to ma patykiem na piasku pisane.

  • 143. Data: 2006-06-07 17:55:23
    Od: "Maciej Koczt" <m...@o...pl>

    > Gdzie to wyczytałeś?

    W Kodeksie cywilnym:

    Art. 71. Ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje, skierowane do ogółu
    lub do poszczególnych osób, poczytuje się w razie wątpliwości nie za ofertę,
    lecz za zaproszenie do zawarcia umowy.

    Cennik JEST DOMYŚLNIE OFERTĄ, o ile w cenniku wskazane są wszystkie istotne
    elementy zobowiązania (czyli cena i przedmiot świadczenia).
    Dopiero jeśli w związku z brakiem tych istotnych elementów pojawiłyby się
    wątpliwości (kodeksowe "w razie wątpliwości"), to należy to uznawać nie za
    ofertę, lecz zaproszenie do zawarcia umowy.

    Nie jest to moj wlasny wymysl - tak wyklada prof. dr hab. Adam Olejniczak na
    wykladzie z prawa cywilnego (UAM).

  • 144. Data: 2006-06-07 18:09:10
    Od: "maciek" <t...@w...pl>

    [...]
    > Miał prawo.
    > Wykonałeś profesjonalne zdjęcie w zakładzie fotograficznym.
    > Właścicielem praw autorskich jest dalej fotograf, który to zdjęcie
    > wykonał.

    twierdzisz ze fotolabek ktory pstryknal fotke do dowodu jest wlascicielem
    praw autorskich do niej? Uwazasz ze zawsze fotograf ma prawa autorskie do
    swoich zdjec?

    > Ty jesteś właścicielem tylu odbitek ile sobie zamówiłeś i nie masz prawa
    > do dalszej reprodukcji takiego zdjęcia, nawet jeśli posiadasz go w wersji
    > elektronicznej.
    > Jeśli chcesz więcej odbitek zwróć się do fotografa, który to zdjęcie
    > wykonał.

    uwazasz ze urzedowa fotografia o okreslonym rozmiarze i tym co sie ma na
    niej znalezc jest przejawem działalności twórczej o indywidualnym
    charakterze? Mozesz tak uwazac tyle ze to chyba ntg. Wielokrotnie w tym
    watku proszono cie o podanie podstawy prawnej potwierdzajacej twoje tezy,
    nie zrobiles tego ani razu.

    [...]

  • 145. Data: 2006-06-07 18:43:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    witek [###w...@s...gazeta.pl.invalid.###] napisał:

> [...]
    żeby
    > odmówić wykonania odbitek. A tak to ma patykiem na piasku pisane.

    I tu się mylisz. Tak naprawdę, jest dokładnie odwrotnie. Normalnie
    fotolab takich kretynizmów nie robi i żadnych oświadczeń nie żąda, bo
    i po co. Jak zażądał, znakiem tego wiedział, że tu coś jest nie
    całkiem po kolei. A zatem generalnie godził się na to, że być może
    pomaga popełnić przestępstwo.

    Przyjęcie takiego oświadczenia, to coś, jakby paser się bronił
    oświadczeniem pisemnym złodzieja, że ten samochód z wybitą szybą i
    spiętymi na krótko kablami, to jest jego i tylko na chwilę chce go w
    szopie przechować.

  • 146. Data: 2006-06-07 18:45:29
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    maciek wrote:

    > twierdzisz ze fotolabek ktory pstryknal fotke do dowodu jest wlascicielem
    > praw autorskich do niej? Uwazasz ze zawsze fotograf ma prawa autorskie do
    > swoich zdjec?
    Oczywiście.
    A ty uważasz inaczej !?

> [...]
    > charakterze? Mozesz tak uwazac tyle ze to chyba ntg. Wielokrotnie w tym
    > watku proszono cie o podanie podstawy prawnej potwierdzajacej twoje tezy,

    Czy urzędowa fotografia precyzuje równiez sposób ustawienia modela,
    nateżenie światła, paramtery aparatu i tysiące innych rzeczy, które są
    indywidualną sprawą fotografa.
    Urzędowa fotografia mówi jak cześć twarzy ma być widoczna, ewentualnie
    rodzaj tła i nic więcej.

    Czego podstawę prawną mam ci podać.
    Że wykonanie fotografii przez fotografa nawet legitymacyjnej podpada pod
    ustawę o prawach autorskich?

  • 147. Data: 2006-06-07 18:49:28
    Od: Jacek Krzyzanowski <j...@p...pl>

    Dnia Wed, 07 Jun 2006 16:56:23 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):

    > Jest.

    Niestety, ustawodawca jest innego zdania:
    "Art. 71. Ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje, skierowane do
    ogółu lub do poszczególnych osób, poczytuje się w razie wątpliwości nie za
    ofertę, lecz za zaproszenie do rozpoczęcia rokowań."

    . KRZYZAK .
    . Skierniewice Jesli nie masz pomyslu na 1% podatku .
    .......................... http://www.pomocdladominiki.com.pl .

  • 148. Data: 2006-06-07 19:15:17
    Od: Jarosław Grabek <j...@g...com>

    > Żadne błedne. Cennik usług jest takową.

    Adam, czyli jak ktoś mnie pyta, ile biorę za sesję a ja mu odeślę mailem
    zwrotnym cennik, to zobowiązuję się tym samym do wykonania tego zlecenia?
    Przecież to jakaś bzdura..
    Mogę nie mieć terminu, para może mi się nie spodobać, mogę nie chcieć ze
    względu na dziwne godziny pracy czy dalekie miejsce.. To, co piszesz to
    jakiś absurd. Nikt mnie nie ZMUSI do wykonania zlecenia.
    Już wyżej JA pisał o tym samym.
    --
    Jarek
    www.grabek.pl - fotografie

  • 149. Data: 2006-06-07 19:24:40
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2006-06-07 20:45, witek wrote:

> [...]
    > rodzaj tła i nic więcej.
    >
    > Czego podstawę prawną mam ci podać.
    > Że wykonanie fotografii przez fotografa nawet legitymacyjnej podpada pod

    Kolega słusznie podnosi, że zdjęcie legitymacyjne nie jest utworem w
    rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Podnoszone
    przez Ciebie argumenty pozostają bez związku z tym czy jest to utwór czy
    nie. W szczególności bez znaczenia jest czy stworzenie danego przedmiotu
    wymaga wiedzy specjalnej czy nie. To co wskazałeś, tj. sposób ustawienia
    modela, natężenie światła etc, nie wpływa na coś co jest "przejawem
    działalności twórczej", ale na to czy zdjęcie "wyjdzie" czy też "nie
    wyjdzie" -- chociażby dlatego, że różni fotografowie robią bardzo
    podobne zdjęcia legitymacyjne. "Rzemieślniczy" aspekt robienia zdjęcia
    -- natężenie światła, parametry aparatu etc. -- pozostaje bez znaczenia,
    faktycznie każdy fotograf robi to inaczej, ale zdjęcia są podobne.

    Żeby wyjaśnić sprawę: zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim
    i prawach pokrewnych, żeby zastosować tę ustawę, przedmiot musi być
    "przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze" --
    podkreślam słowo INDYWIDUALNYM. Jestem totalnym laikiem fotograficznym
    (piszę z pl.soc.prawo do tego wątku), ale IMO nie da się przekazać
    indywidualnych cech twórcy na coś tak sformalizowanego jak zdjęcie
    legitymacyjne.

    Jeszcze inaczej: aby fotograf posiadał prawa autorskie do zdjęcia muszą
    to być utwory w rozumieniu ustawy. Zdjęcie musi to być "przejaw
    działalności twórczej o indywidualnym charakterze" (cytat za ustawą).
    Nie każde zdjęcie takim przejawem się charakteryzuje. Z całą pewnością
    (na to są orzeczenia SN) nie są przez to utworami reprodukcje obrazów.
    Podobnie jak położę na stole bilet MPK i zrobię zdjęcie owego biletu,
    tak aby oddać jak najwierniej ów bilet, to zdjęcie nie ma charakteru
    twórczego i w konsekwencji nie jest utworem. [Śmiem nawet twierdzić, że
    standardowe zdjęcia okolicznościowe z rodzaju "dziecko pierwszokomunijne
    na klęczniku", "młoda para trzymająca się za ręce" etc. także takiego
    charakteru nie mają. Za to na pewno utworem w rozumieniu ustawy jest
    efekt sesji plenerowej owej młodej pary].

    --
    Przemysław Płaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed

  • 150. Data: 2006-06-07 19:29:39
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2006-06-07 20:49, Jacek Krzyzanowski wrote:

> [...]
    > ogółu lub do poszczególnych osób, poczytuje się w razie wątpliwości nie za
    > ofertę, lecz za zaproszenie do rozpoczęcia rokowań."

    Prawidłowa odpowiedź powinna być: "cennik usług może być ofertą".
    Ustawodawca pisze: "w razie wątpliwości" zatem każdorazowo należy badać
    stan faktyczny -- jest to dyrektywa interpretacyjna. Wiszący cennik za
    naprawę telefonu GSM w serwisie raczej jest zaproszeniem do rozpoczęcia
    rokowań; cennik biletów komunikacji miejskiej wiszący w kasie
    komunikacji miejskiej jest ofertą.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)