  • Date: Wed, 07 Jun 2006 21:24:40 +0200
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.rec.foto,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy w Kodak Express mogą odmówić wykonania usługi??

    On 2006-06-07 20:45, witek wrote:

    > Oczywiście.
    > A ty uważasz inaczej !?

    > Czy urzędowa fotografia precyzuje równiez sposób ustawienia modela,
    > nateżenie światła, paramtery aparatu i tysiące innych rzeczy, które są
    > indywidualną sprawą fotografa.
    > Urzędowa fotografia mówi jak cześć twarzy ma być widoczna, ewentualnie
    > rodzaj tła i nic więcej.
    >
    > Czego podstawę prawną mam ci podać.
    > Że wykonanie fotografii przez fotografa nawet legitymacyjnej podpada pod
    > ustawę o prawach autorskich?

    Kolega słusznie podnosi, że zdjęcie legitymacyjne nie jest utworem w
    rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Podnoszone
    przez Ciebie argumenty pozostają bez związku z tym czy jest to utwór czy
    nie. W szczególności bez znaczenia jest czy stworzenie danego przedmiotu
    wymaga wiedzy specjalnej czy nie. To co wskazałeś, tj. sposób ustawienia
    modela, natężenie światła etc, nie wpływa na coś co jest "przejawem
    działalności twórczej", ale na to czy zdjęcie "wyjdzie" czy też "nie
    wyjdzie" -- chociażby dlatego, że różni fotografowie robią bardzo
    podobne zdjęcia legitymacyjne. "Rzemieślniczy" aspekt robienia zdjęcia
    -- natężenie światła, parametry aparatu etc. -- pozostaje bez znaczenia,
    faktycznie każdy fotograf robi to inaczej, ale zdjęcia są podobne.

    Żeby wyjaśnić sprawę: zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim
    i prawach pokrewnych, żeby zastosować tę ustawę, przedmiot musi być
    "przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze" --
    podkreślam słowo INDYWIDUALNYM. Jestem totalnym laikiem fotograficznym
    (piszę z pl.soc.prawo do tego wątku), ale IMO nie da się przekazać
    indywidualnych cech twórcy na coś tak sformalizowanego jak zdjęcie
    legitymacyjne.

    Jeszcze inaczej: aby fotograf posiadał prawa autorskie do zdjęcia muszą
    to być utwory w rozumieniu ustawy. Zdjęcie musi to być "przejaw
    działalności twórczej o indywidualnym charakterze" (cytat za ustawą).
    Nie każde zdjęcie takim przejawem się charakteryzuje. Z całą pewnością
    (na to są orzeczenia SN) nie są przez to utworami reprodukcje obrazów.
    Podobnie jak położę na stole bilet MPK i zrobię zdjęcie owego biletu,
    tak aby oddać jak najwierniej ów bilet, to zdjęcie nie ma charakteru
    twórczego i w konsekwencji nie jest utworem. [Śmiem nawet twierdzić, że
    standardowe zdjęcia okolicznościowe z rodzaju "dziecko pierwszokomunijne
    na klęczniku", "młoda para trzymająca się za ręce" etc. także takiego
    charakteru nie mają. Za to na pewno utworem w rozumieniu ustawy jest
    efekt sesji plenerowej owej młodej pary].

    --
    Przemysław Płaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed