  • 11. Data: 2006-11-18 10:44:50
    Temat: Re: Czy nagrywanie filmów z telewizji to piractwo?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 18.11.2006 Olgierd <n...@n...problem> napisał/a:
    > Osoba przedstawiająca się jako *Marcin Debowski* stuknęła w klawisze i
    > Jednak mieści się to w pojęciu art. 23(1) PA, przy czym jakby na to nie
    > patrzeć to nagranie nie może być przedmiotem dalszego postępowania z
    > art. 23 PA, powinno też zostać skasowane natychmiast po nagraniu (czyli:
    > telewizja pokazuje mecz a ja na imprezie, więc go sobie nagrywam,
    > oglądam i kasuję).

    No tak, ale to nie ten (wyjściowy) przypadek.
    Już prędzej zastanowiłbym się czy zakres korzystania nie powinien
    obejmować też rejestracji i późniejszego odtwarzania w ramach tego całego
    stos. towarzyskiego. Co mówi ntt. Twoja mądra książka? :)

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2006-11-18 12:44:17
    Od: "sango" <k...@c...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości

    > Ten odkrywczy paragraf który tu zapodałeś nie upoważnia do rejestracji
    > kopii nadawanego utworu. Oznacza on jedynie, że możesz sobie pooglądać to
    > tv (czy np. wypożyczoną płytę) w towarzystwie rodziny lub kolegów.

    w ten sposob za chwile okaze sie pewnie, ze czytajac dzisiejsza rzepe nie
    moge sobie zgrac i przechowywac artykulu w postaci np. pliku mht.
    po prostu zgroza ... :-)

  • 13. Data: 2006-11-18 13:51:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "sango" <k...@c...pl> napisał w wiadomości

    > dlaczego przepisy sa napisane tak, ze ludzie musza sie meczyc z takimi
    > bzdetami jak to czy moga nagrywac z telewizora, z radia, zamieniac dzwiek
    > z plyty na mp3 itd.

    By organizacje zbiorowego zarządzania mogły to interpretować dowolnie. Przy czym
    nie tyle ta ustawa jest źle napisana (choć nie najczytelniej) co właśnie te
    organizacje co raz w celu podniesienia zysków czynią jakieś dziwne operacje
    powodujące zamieszanie.

  • 14. Data: 2006-11-18 13:56:26
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Marcin Debowski* stuknęła w klawisze i
    oto co powstało:

> [...]
    > rejestracji i późniejszego odtwarzania w ramach tego całego stos.
    > towarzyskiego. Co mówi ntt. Twoja mądra książka? :)

    Hmm przejrzałem właśnie Mądrą Książkę i właśnie rzuciło mi się
    w oczy, że zdaniem Autorów zarejestrowanie utworu nadanego
    radiowo-telewizyjnie także mieści się w art. 23 PA. Natomiast tak czy
    inaczej *wyklucza to dalsze odtwarzanie publiczne*.

    Natomiast w odniesieniu do art. 23(1) PA mówi się także o /browsingu/ i
    /cachingu/. Powinni to zapamiętać Ci, którzy pytają czasem o kwestię
    serwerów proxy w odniesieniu do ochrony utworów.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    || JID:o...@j...org || http://olgierd.wordpress.com ||

  • 15. Data: 2006-11-18 14:15:19
    Od: "sango" <k...@c...pl>

> [...]
    > Przy czym nie tyle ta ustawa jest źle napisana (choć nie najczytelniej) co
    > właśnie te organizacje co raz w celu podniesienia zysków czynią jakieś

    ale to nie moze tak byc, ze niejasny jest przepis przesadzajacy o
    ewentualnej
    odpowiedzialnosci karnej - przeciez jesli policja komus przetrzepie
    mieszkanie
    obojetnie z jakiego powodu i znajdzie filmy to wydaje sie, ze powinno robic
    roznice czy kupowal filmy od piratow na stadionie czy nagral z wlasnego
    telewizora.

    a tu okazuje sie, ze nagrywanie z telewizji i utrwalenie na plycie dvd tez
    jest
    nielegalne ... moim zdaniem to jakis absurd bo wiekszosc ludzi po to kupuje
    karty
    telewizyjne lub magnetowidy, zeby miec taka mozliwosc ... jedyny jak
    rozumiem
    argument to desuetudo ale jak cos takiego skutecznie podniesc wobec policji,
    prokuratury albo w sadzie ? :-)

  • 16. Data: 2006-11-18 16:48:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "sango" <k...@c...pl> napisał w wiadomości

    Odpowiem Ci pytaniem, choć to pewnie nieładnie. Znasz kogoś, komu przedstawiono
    zarzuty tylko i wyłącznie z tego powodu, że policja weszła do niego i znalazła
    nagrane płyty lub kasety z telewizji? Tylko, nie pytam, czy słyszałeś o tym z
    mediów, ale czy znasz taką osobę. Resztę wyczytaj z międzywierszy mojego
    pytania.

  • 17. Data: 2006-11-18 19:28:24
    Od: "sango" <k...@c...pl>

> [...]
    > pytam, czy słyszałeś o tym z mediów, ale czy znasz taką osobę. Resztę
    > wyczytaj z międzywierszy mojego pytania.

    nie znam takiego przypadku ale tez nie znam szczegolow innych przypadkow
    poza tym, ze
    zrujnowano jakiegos chlopaczka, ktory sciagnal ze zle zabezpieczonej strony
    i udostepnil klip
    depeche mode. tego, ze przepisy sa tak bzdurne tego nie moge zrozumiec.
    reguly gry powinny byc
    jasne dla wszystkich stron - jasne dla tworcow i producentow, jasne dla
    odbiorcow
    i jasne dla wladzy, ktora stosuje prawo. z tego co widac - przy zalozeniu,
    ze te
    pytania ciagle sie powtarzaja takiej jasnosci poki co nie ma. tak byc nie
    powinno.
    jest zabawne czytac rzepe, prase komputerowa, grupy takie jak ta i wszedzie
    widziec
    rozbieznosci pogladow ... jedni pisza, ze karalne jest posiadanie, inni ze
    rozpowszechnianie,
    jeszcze inni uwazaja, ze to zalezy od tego jak sie weszlo w posiadanie itd.
    to jest po prostu
    super ... nie slyszalem zeby sady wymierzaly surowe wyroki ale dziwi mnie
    jak przy takim
    pluralizmie pogladow mozna wogole wydawac jakies wyroki ... :-)

    czy nie prosciej po prostu powiedziec, ze przepisy sa anachroniczne i
    rozpoczac prace
    nad poprawieniem ustawy ?

  • 18. Data: 2006-11-18 23:53:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "sango" <k...@c...pl> napisał w wiadomości

    Osobiście śmiem twierdzić, że przepisy są dość jasne, tylko niektórzy mają
    interes w zaciemnianiu sytuacji. Moim zdaniem - w tym wypadku - po prostu
    organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi żerują na ludzkiej
    naiwności i tyle. Płyta z muzyką nie jest towarem pierwszej potrzeby. A zatem na
    tym rynku panuje swoista płynna równowaga. Jak postawisz za dużą cenę, to
    ludzie nie kupią. Dasz za niską, to mniej zarobisz. By zarobić więcej zaczęto
    podnosić ceny w sposób nieadekwatny do wartości towaru. Powstała nisza, bo jak
    mam kupić za 50 zł płytę, to wolę pożyczyć ją od kolegi i skopiować samemu (co
    moim zdaniem nie jest zabronione). Następnym razem ja pożyczę jemu i on sobie
    skopiuje. Gdyby płyta była tańsza, to nikomu by się nie chciało kombinować,
    zwłaszcza, że oryginalna płyta jest z reguły lepszej jakości i ma dodatkowe
    gadżety. Ale jest jak jest. Podejrzewam, zresztą, że to nie byłby problem.

    Ale niestety "Polak potrafi". Tę możliwość zaczęli wykorzystywać różnego rodzaju
    kombinatorzy. Wykonanie kopii płyty kosztuje pewnie góra 2 zł, o ile nie bawisz
    się w jakieś okładki i inne dyrdymały. Sprzedać można spokojnie za 10-15 zł.
    Nagrywarkę ma niemal każdy komputer, a w niemal każdym domu jest komputer. No i
    sprawa zrobiła się powszechna. Z mojej wiedzy wynika, że kopiujących na własny
    użytek nikt nie ściga, natomiast bardzo często Ci, którzy handlują kopiami
    pirackimi złapani tłumaczą się w ten sposób. To też często trafia do prasy, a z
    kolei organizacjom zbiorowego zarządzania prawami autorskimi jest to poniekąd na
    rękę i nie prostują tego. No bo przy takim zamieszaniu zawsze jest szansa, że
    kilka osób zamiast skopiować płytę legalnie, to ją kupi. Czysty zysk.

  • 19. Data: 2006-11-22 03:44:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 18.11.2006 sango <k...@c...pl> napisał/a:
> [...]
    > reguly gry powinny byc
    > jasne dla wszystkich stron - jasne dla tworcow i producentow, jasne dla

    One są dość jasne i akurat wiadomo, że rozpowszechnianie cudzego utworu
    (jak w przykładzie powyżej) jest absolutnie zabronione. Tam gdzie są
    jakieś wątpliwości panuje w moim odczuciu pewien umiar co do surowości
    podejścia władz a bezwzględnie karane są tylko w miarę oczywiste
    przypadki. Gorzej znacznie wygląda MZ cała tego otoczka z opisywanymi w
    wielu wątkach (też bieżących) zatrzymywaniem sprzętu i niekończącymi się
    procedurami. Jeśli do domu przychodzi policja w sprawie kompletnie
    niezwiązanej z ochroną PA i zabiera komputer tylko dlatego, że jest to
    komputer to to jest MZ skrajnie patologiczne.

> [...]
    > ze te
    > pytania ciagle sie powtarzaja takiej jasnosci poki co nie ma. tak byc nie

    Akurat uważam, że wynika to dużo bardziej z braku świadomości prawnej
    i, pardą, post-socjalistycznych złodziejskich nawyków które niestety
    przeszły również na młodsze pokolenia.

    > rozbieznosci pogladow ... jedni pisza, ze karalne jest posiadanie, inni ze
    > rozpowszechnianie,

    Z całą pewnością karalne jest rozpowszechnianie w niemal każdej, ogólnej
    formie. Karalność posiadania zależy od kontekstu. Jedynie art. 118 (plus
    okolice art. 291kk o treści zblizonej zresztą do 118) mówi wyraźnie o
    odpowiedzialności karnej za samo posiadanie. Pozostałe przypadki
    odpowiedzialności karnej dot. głównie rozpowszechniania.

    Rzeczony w częsci istotnej:
    Art. 118.
    1. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przedmiot będący nośnikiem
    utworu, artystycznego wykonania, fonogramu, wideogramu rozpowszechnianego
    lub zwielokrotnionego bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom nabywa lub
    pomaga w jego zbyciu albo przedmiot ten przyjmuje lub pomaga w jego
    ukryciu,podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

    Mowa wyłącznie o kupnie/sprzedaży lub przyjęciu nosnika. Innych przypadków
    odpowiedzialności karnej za posiadanie (będące tu skutkiem) nie widzę.
    Z tym, że MZ brak odpowiedzialnosci karnej nie zamyka wcale w przypadku
    posiadania odpowiedzialności cywilnej ale to już inna bajka.

> [...]
    > jak przy takim
    > pluralizmie pogladow mozna wogole wydawac jakies wyroki ... :-)

    Bo MZ podchodzisz do problemu w sposób czysto mechaniczny :) A podchodź po
    prostu z myślą przewodnią całego PA której kwintesencję zawarto w art. 35,
    czyli w skrócie: rób tak aby potraktować twórcę sprawiedliwie bo to w
    końcu jego dzieło i ma do niego prawo. Wiele osób podchodzi do tego na
    zasadzie jak tu kogoś wycyckać (lub samemu zyskać) i nie ponieść żadnych
    tego konekwencji (to nie jest osobisty przytyk).

    > czy nie prosciej po prostu powiedziec, ze przepisy sa anachroniczne i
    > rozpoczac prace
    > nad poprawieniem ustawy ?

    Nie ma takiej MZ potrzeby. Tego czego głownie brakuje to kultury po obu
    stronach barykady: użytkowania cudzej własności po jednej i stosowania
    prawnej po drugiej.

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2006-11-22 03:48:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > radiowo-telewizyjnie także mieści się w art. 23 PA. Natomiast tak czy
    > inaczej *wyklucza to dalsze odtwarzanie publiczne*.

    No publiczne to wiadomo, ale zapewne w ramach ww. stos. towarz. jak
    najbardziej.

    > Natomiast w odniesieniu do art. 23(1) PA mówi się także o /browsingu/ i
    > /cachingu/. Powinni to zapamiętać Ci, którzy pytają czasem o kwestię
    > serwerów proxy w odniesieniu do ochrony utworów.

    Owszem, dobrze, że to uzupełniono bo był to absurd grubego kalibru.
    Zresztą nie wynikał MZ z jakiegos szczególnego braku przezorności
    Ustawodawcy a z braku świadomości pewnych uwarunkowań technicznych.

    --
    Marcin