  • 31. Data: 2002-11-20 12:23:14
    Temat: Re: Czy można kserować książki?
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Qtchb" <q...@p...onet.pl> wrote in message
    news:arfjbk$aog$1@news.tpi.pl...
    > wszystkim)
    >
    > Rozmawiamy o prawie czy filozofii?

    > Czy Pan przeczytał to po tym, jak to napisał?

    Tak - wielokrotnie. Mialo byc "łaski", ale nieuzywam zwykle polskich liter.

    > Autorzy książej nie piszą ich dla pisania.

    Ich sprawa..

    > Czy nie sądzi Pan, że lepiej dla
    > dziedziny nauki jest, jeśli podręczniki opracowywują najlepsi, od
    sytuacji,
    > w której podręczniki piszą ci, którzy chcą "zrobić łaskę" za 2.000,00 zł?

    Nie.
    Dla dobra danej dziedziny publikuje sie prace, ze kture autor dostaje takie
    grosze,
    ze szkoda o tym wspominac.

    > Napisałem o tym, aby uprawdopodobnić moją tezę o tym, iż: ludzie, którzy
    > mają coś ciekawego do napisania, których warto czytać, którym dana
    dziedzina
    > nauki wiele zawdzięcza i mogliby się przyczynić do jej dalszego rozwoju,
    nie
    > piszą książek, bo otrzymują za to śmieszna pieniądze. Doskonale ich
    > rozumiem.

    Ja tez...Niech ine pisza.

    > Sytuacja taka wynika z faktu, iż książki są za drogie (nie
    > wnikając w to, kto jest za to odpowiedzialny).

    A ja wnikne - lobby wydawcow.

    > Tak z kolei powstaje szara
    > strefa - studenci (którym zależy, by Wielcy pisali książki) nie kupują
    ich,
    > tylko kserują.

    Zapewniam pana ze im nie zalezy.

    I tak maja co kopiowac.Poza tym sa za slabi.

    > Ich też rozumiem (o to zresztą nietrudno, skoro sam kseruję).

    > Nie jest to wnioskowanie logiczne.

    NIe jest do konca, ale to nie praca naukowa. Znamy kontekst - chodzi o
    ksiazki dla szerszej grupy czylelnikow.

    > Z przesłanki: "koszt ksera książki jest
    > niższy od kosztu wydrukowania" nie wynika, że: "cena wydrukowania jest
    > zawyżona".
    > BZDURA Panie Szanowny.

    Jasli zamknie sie oczy na kontekst - tak.

    > Nie zgadzam się. Studenci tracą tyle, ile traci dana dziedzina nauki.

    Dziedzina tez nie traci.
    A studenci posluguja sie zwykle ksiazka pod naciskiem wykladowcy.

    > To akurat jest dosanie wyrażona prawda!!!

    > stronie -

    > Czy Pan uważa, że poziom ceny jest kształtowany tylko i wyłącznie wolą
    > wydawców?

    Prosze Pana. Prosze powiedziec jakie pieniadze dostaja matematycy i
    astronomowie za swe odkrycia.
    CO musi zrobic inzynier, by cos zarobic dzieki swemu wynalazkowi...

    rzekome.
    Nie kazde lamanie prawa jest kradzieza.

    Boguslaw

  • 32. Data: 2002-11-20 12:26:06
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Paweł Pollak" <s...@m...pl> wrote in message
    > sam
    >
    > Ten pozornie bardzo logiczny wywód zawiera jednak zasadnicze błędy:
    > 1) nie masz zgody autora na rozpowszechnianie jego tytułu, on tej zgody
    > udzielił wydawnictwu;

    Juz ktos napisal to przyporgramach.
    Czy sprzedajac ksiazke sprzedaje sie "obiekt", czy "licencje na czytanie" ?

    > 2) "wynagrodzenie" płacone ryczałtem od kserokopiarki nie trafia do tego
    > autora, tylko do organizacji zarządzających tymi pieniędzmi, autor może
    nie
    > zobaczyć z tego ani grosza;

    Bo brna w slepa uliczke.

    > 3) na wartość książki składa się także reklama i koszty promocji;

    Na cene, nie na wartosc.

    > 4) kserując korzystasz z egzemplarza przygotowanego przez wydawnictwo,
    więc
    > jednak korzystasz z usług wydawcy (to że kolega za ten egzemplarz zapłacił
    > nie jest argumentem, bo wydawnictwo sprzedało mu jeden egzemplarz, a nie
    > egzemplarz z prawem do dalszego kserowania).

    A chodzac po gorach korzystasz z butow wyprodukowanych przez obownika...

    Boguslaw

  • 33. Data: 2002-11-20 14:13:51
    Od: "Brodek" <B...@O...pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:arfu58>
    > Zaprojektowalem dom - wiele osob kupilo projekt...
    > choc niejest podpisany moim nazwiskiem - coz takie prawo.

    I byłbyś rzeczywiście zadowolony, gdyby zamiast kupować ten projekt go sobie
    po prostu kserowali?..
    Oczywiście zakładam, że pieniążki szły do Ciebie / zatrudniającej Cię firmy
    / uczelni. To jest zarabianie głową.

    Pzdr
    Brodek

  • 34. Data: 2002-11-20 14:22:25
    Od: "Brodek" <B...@O...pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:arfuku$ehs$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...

    > rzekome.
    > Nie kazde lamanie prawa jest kradzieza.

    Masz otrzymać od pracodawcy wynagrodzenie.
    Pracodawca zamiast wyplacić ci pensję przeznacza ją na inne cele, ot, choćby
    spłatę zaciągniętego kredytu. Albo pokrycie wypoczynku spracowanego zarządu
    na Bahamach.

    Okradli Cię, czy nie?

    Pzdr
    Brodek

  • 35. Data: 2002-11-20 19:14:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    | Juz ktos napisal to przy programach.
    | Czy sprzedajac ksiazke sprzedaje sie "obiekt", czy "licencje na czytanie"
    ?

    Moim zdaniem sprzedaje się obiekt, choć trudno nie zauważyć, że Paweł ma
    trochę racji. To już kwestia unormowań prawnych. Twierdzisz, że autor
    upoważnił tylko jedno wydawnictwo do rozpowszechniania jego dzieła. Dobra.
    Jeśli chodzi o beletrystykę, to się z tym zgodzę. Jak nie chcesz czytać, to
    możęsz nie kupić. Nikt Cię nie zmusza. Ale co z podręcznikami? Tutaj już
    wyboru nie masz. Program szkoły czy studiów przewiduje, że masz się uczyć z
    takiej książki. Nie możesz wybrać. A gdzie zasady uczciwej konkurencji? Czy
    nie tkwi tu błąd naszego prawa, które w wypadku tego typu książek powinno
    zabraniać ograniczania licencji do jednego wytwórcy.
    Pewnym rozwiązaniem byłoby - moim zdaniem - by w wypadku zatwierdzenia
    danego podręcznika jako podręcznika obowiązkowego w szkole publicznej, jego
    autor otrzymywał wynagrodzenie ryczałtowe. I tyle. A dalej, to już wolna
    amerykanka. Kto tańszy, ten lepszy. Jak Ci taniej wyjdzie skserować, to
    kseruj.

    | nie
    |
    | Bo brna w slepa uliczke.

    Też tak uważam. To slepa uliczka. Jesli przyjmują wynagrodzenie od osób
    wykonujących kserokopie, to albo sankcjonują tym kserowanie książek, albo są
    paserami, bo czerpią korzyści z cudzego przestęstwa. Innego wyjścia nie ma.
    No chyba, że są oszustami i nakłaniają ich do niekorzystnego rozporządzenia
    mieniem w ten sposób, że żądaja wynagrodzenia nie dając nic w zamian.

    | Na cene, nie na wartosc.

    No to akurat bez znaczenia. reklama ma znaczenie przy beletrystyce czy
    wydawnictwach popularno-naukowych. Ale przy podręcnikach? Jaka tu reklama?
    Książkę musi mieć każdy student i już. No chyba, że reklamą nazwiemy
    ewentualną łapówkę za uznanie danego dzieła za "obowiązujące". Ale nie chcę
    nawet o tym myśleć, że to się tak kręci.

    | więc
    |
    | A chodzac po gorach korzystasz z butow wyprodukowanych przez obownika...

    Z bytami, to akurat nie bardzo adekwatny przykład. No ale, gdybyśmy w ten
    sposób do tego podchodzili, to doprowadziłoby dość szybko to do absurdu.
    Parki Narodowe powinny zakazać wykonywania zdjęć, no bo za oglądanie widoków
    zapłacił tylko wchodzący. A nuż pokaże zdjęcia osobie, która nie zapłaciła
    biletu i w ten sposób tamten zobaczy widok nie płacąc za to.

    Ale tu trochę racji jest. To może część z kasy od kserokopiarek przekazać
    wydawnictwom?

  • 36. Data: 2002-11-20 22:52:37
    Od: Paweł Pollak <s...@m...pl>

> [...]
    > autor otrzymywał wynagrodzenie ryczałtowe. I tyle. A dalej, to już wolna
    > amerykanka. Kto tańszy, ten lepszy. Jak Ci taniej wyjdzie skserować, to

    Pisałeś o książkach, więc potraktowałem temat ogólnie, faktycznie może
    bardziej skupiając się na beletrystyce, bo to moja działka. Podręczniki
    rzeczywiście powinny podlegać szczególnym rozwiązaniom prawnym, a te
    zaproponowane przez Ciebie brzmi sensownie. Jednak przy obecnym stanie
    prawnym Twój wywód dowodzący legalności kserowania był nie do przyjęcia.

    Paweł

  • 37. Data: 2002-11-21 07:42:45
    Od: "Brodek" <B...@O...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie tkwi tu błąd naszego prawa, które w wypadku tego typu książek powinno
    > zabraniać ograniczania licencji do jednego wytwórcy.

    Czyli tak: wychodzi jakiś podręcznik wydany przez powiedzmy PWN i od tej
    chwili wszyscy mają prawo go skopiować (inne wydawnictwo, punkt ksero,
    strona internetowa itd.)?..
    Idea jest piękna. Wolny dostęp do wiedzy. Współpraca. Altruizm.
    Rzecz nie wytrzmuje jednak próby rzeczywistości. Niestety z czegoś trzeba
    żyć a jeśli nie da się żyć z książek to:
    - ich się nie pisze,
    - pisze się byle coś było i byle pojawiło się nazwisko przy danym temacie,
    - pisze je się tak, by pokazać problemy a te potem wyjaśniać na szkoleniach.
    Niestety już obecnie w Polsce symptomy czegoś takiego widać. I nie jest to
    dobre...

> [...]
    > autor otrzymywał wynagrodzenie ryczałtowe. I tyle. A dalej, to już wolna
    > amerykanka. Kto tańszy, ten lepszy. Jak Ci taniej wyjdzie skserować, to

    1. trzeba by to opłacać z budżetu (państwa, powiatu, gminy, szkoły), a tego
    typu redystrybucja tylko podwyższa koszty,
    2. co z uczelniami prywatnymi?
    Obawiam się, iż efekt byłby taki, iż wszyscy wydawali by podręczniki
    'prywatnie' a więc poza publicznym systemem.

> [...]

    rozporządzenia
    > mieniem w ten sposób, że żądaja wynagrodzenia nie dając nic w zamian.

    Z czym trudno się nie zgodzić..

> [...]
    chcę
    > nawet o tym myśleć, że to się tak kręci.

    Nie reklama tylko promocja. A ta zawsze była jest i będzie. Co do form
    uznawanych za nieetyczne - też będą wykorzystywane dokąd będą skuteczne.

> [...]
    > zapłacił tylko wchodzący. A nuż pokaże zdjęcia osobie, która nie zapłaciła
    > biletu i w ten sposób tamten zobaczy widok nie płacąc za to.

    Zakazać to może nie. Ale spokojnie można sobie wyobrazić opłatę za możliwość
    fotografowania lub filmowania. Juz w tej chwili tego typu opłaty bywają np.
    w muzeach.

    > Ale tu trochę racji jest. To może część z kasy od kserokopiarek przekazać
    > wydawnictwom?

    Dla nich (i dla autorów) znacznie lepiej byłoby nie kserować...

    Pzdr
    Brodek

  • 38. Data: 2002-11-21 08:16:58
    Od: "Qtchb" <q...@p...onet.pl>

> [...]
    > Nie.
    > Dla dobra danej dziedziny publikuje sie prace, ze kture autor dostaje

    Owszem, ale nie mówimy przecież o pracach doktorskich, a o podręcznikach
    (nie mówimy o nowych odkryciach, tylko o systematycznym przedstawieniu
    aktualnego stanu wiedzy i poglądów piśmiennictwa naukowego; a zatem mówimy o
    "rzemiośle").
    Prosze nie pisać, że taką pracę może napisać każdy, wystarczy zebrać
    informacje i przepisać. Sposób przedstawienia wiedzy też ma znaczenie. I
    choć podręcznik nie prezentuje wyłącznie najnowszych odkryć, przemyśleń i
    taz autora, to jednak ten sposób, w który wiedzę się przekazuje jest
    autorski.

    > A ja wnikne - lobby wydawcow.

    Pewnie ma Pan rację.

    > ich,
    >
    > Zapewniam pana ze im nie zalezy.

    Racja. Może inaczej: powinno im zależeć, bo to dla ich (i dziedziny nauki)
    dobra.

    > Dziedzina tez nie traci.
    > A studenci posluguja sie zwykle ksiazka pod naciskiem wykladowcy.

    Tia. Zatem wykładowcy uniwersyteccy są kolejną mafią. Skoro cały kraj
    spiskuje przeciwko studentom, zmienić to może tylko jedno: blokady dróg!

    > Prosze Pana. Prosze powiedziec jakie pieniadze dostaja matematycy i
    > astronomowie za swe odkrycia.
    > CO musi zrobic inzynier, by cos zarobic dzieki swemu wynalazkowi...

    Kolejny mój błąd. Zgadzam się z powyższym akapitem - ma Pan rację, tak to
    wygląda. Ale nie ma to żadnego przełożenia na podręczniki (patrz wyżej).
    Powinienem był zanznaczyć, że wszystko, co piszę, tyczy sie podręczników.

    > rzekome.
    > Nie kazde lamanie prawa jest kradzieza.

    Na to raczył już odpowiedzieć Brodek i zgadzam się z nim

    Pozdr
    Błażej

  • 39. Data: 2002-11-21 08:36:30
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Brodek" <B...@O...pl> wrote in message news:arg5ed$ca8$1@news.tpi.pl...
> [...]
    > wiadomości news:arfu58>
    > lepiej
    >
    > I byłbyś rzeczywiście zadowolony, gdyby zamiast kupować ten projekt go

    Tak.
    Projekt zostal "doprowadzony do uzytku" przez jedna z wielkich firm
    dostalem za to "projekt indywidualny" jako "typowy". Gdy go odbieralem,
    bylo sprzedanych juz 11 egz, ostatnio firma wydala 100 najlepiej
    sprzedajacych
    sie projektow i moj znalazl sie w tej setce. Jestem z tego bardzo
    zadowolony.
    widzialem tez dom zaadaptowany "na wzor" - tez sie ucieszylem.

    > Oczywiście zakładam, że pieniążki szły do Ciebie / zatrudniającej Cię
    firmy
    > / uczelni. To jest zarabianie głową.

    Nie.

    Odpowiedzialem tylko na pytanie, czy mam na koncie "dzielo",
    za ktore inni zechcieliby placic - mam

    > Pzdr
    > Brodek

    Boguslaw

  • 40. Data: 2002-11-21 08:42:11
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Brodek" <B...@O...pl> wrote in message news:arg5qu$ht8$1@news.tpi.pl...
> [...]
    choćby
    > spłatę zaciągniętego kredytu. Albo pokrycie wypoczynku spracowanego

    Nie.

    Czarny BMW zajezdza mi droge (wymusza pierwszenstwo), musze hamowac....
    Okradl mnie ?
    (z benzyny).

    Boguslaw