  • Data: 2002-11-20 22:52:37
    Temat: Re: Czy można kserować książki?
    Od: Paweł Pollak <s...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w wiadomości
    > Moim zdaniem sprzedaje się obiekt, choć trudno nie zauważyć, że Paweł ma
    > trochę racji. To już kwestia unormowań prawnych. Twierdzisz, że autor
    > upoważnił tylko jedno wydawnictwo do rozpowszechniania jego dzieła. Dobra.
    > Jeśli chodzi o beletrystykę, to się z tym zgodzę. Jak nie chcesz czytać,
    > możęsz nie kupić. Nikt Cię nie zmusza. Ale co z podręcznikami? Tutaj już
    > wyboru nie masz. Program szkoły czy studiów przewiduje, że masz się uczyć
    > takiej książki. Nie możesz wybrać. A gdzie zasady uczciwej konkurencji?
    Czy
    > nie tkwi tu błąd naszego prawa, które w wypadku tego typu książek powinno
    > zabraniać ograniczania licencji do jednego wytwórcy.
    > Pewnym rozwiązaniem byłoby - moim zdaniem - by w wypadku zatwierdzenia
    > danego podręcznika jako podręcznika obowiązkowego w szkole publicznej,
    jego
    > autor otrzymywał wynagrodzenie ryczałtowe. I tyle. A dalej, to już wolna
    > amerykanka. Kto tańszy, ten lepszy. Jak Ci taniej wyjdzie skserować, to
    > kseruj.

    Pisałeś o książkach, więc potraktowałem temat ogólnie, faktycznie może
    bardziej skupiając się na beletrystyce, bo to moja działka. Podręczniki
    rzeczywiście powinny podlegać szczególnym rozwiązaniom prawnym, a te
    zaproponowane przez Ciebie brzmi sensownie. Jednak przy obecnym stanie
    prawnym Twój wywód dowodzący legalności kserowania był nie do przyjęcia.

    Paweł