  • 11. Data: 2003-04-19 10:54:38
    Temat: Re: Czy ma prawo mnie przeszukac ?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "rp" <r...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:b7r05a$gpj$1@nemesis.news.tpi.pl...
    | Witam, policjant podejmując czynności ma obowiązek się przedstawić,
    natomist
    | na dokonane przeszukanie , legitymowanie itp. przysługuje poddanej takiej
    | kontroli osobie prawo złożenia zażalenia.

    A ewentualnie jakaś podstawa zażalenia na legitymowanie? Bo jakoś nie
    przychodzi mi nic do głowy.
    Co do przeszukania, to jest taki drobny niuans, że pewnie to nie było
    przeszukanie a sprawdzenie, czy nie mają broni. Niby to samo, ale inaczej
    brzmi. No i z takiego sprawdzenia nie sporządza się protokołu i tu tkwi
    szkopuł. Również i na to sprawdzenie raczej nie można się zażalić.

  • 12. Data: 2003-04-19 18:39:52
    Od: "t...@w...pl" <t...@w...pl>

    Czynność przeszukania podlega zatwierdzeniu prokuratora,
    kontrola osobista nie,

    kontrola osobista nie jest przeszukaniem ...

    ( to jest zycie )
    dura lex, sed lex

  • 13. Data: 2003-04-20 08:46:19
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "BlastoZ" <b...@w...pl> napisał:

    >paragrafami... kazal gosciowi oproznic kieszenie i zabral sie za
    >przeszukiwanie.
    § 15. 1. Policjant ma prawo dokonać kontroli osobistej w razie
    istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia przez osobę poddawaną
    kontroli czynu zabronionego pod groźbą kary, gdy kontrola ma na celu
    zabezpieczenie lub ujawnienie dowodów albo rzeczy mających związek z
    realizacją czynu zabronionego (rozp. RM w/s trybu legitymowania,
    zatrzymywania osób, dokonywania kontroli osobistej oraz przeglądania
    bagaży i sprawdzania ładunku przez policjantów).

    >Uzasadnil ten fakt tym ze kolega nie mial dowodu osobistego.
    >Naprawde jest takie prawo ze gdy nie mam dowodu moge zostac
    Nie jest to wystarczający powód.

    >przeszukany przez policjanta na ulicy ?
    § 16. Kontroli osobistej powinno się dokonywać w miarę możliwości za
    pośrednictwem osób tej samej płci, w pomieszczeniu niedostępnym na
    czas kontroli dla osób postronnych.

    Artur Golański

  • 14. Data: 2003-04-20 11:41:20
    Od: "BlastoZ" <b...@w...pl>

    Piękne dzięki... wiecej sie tak poprostu nie dam przeszukiwać. Albo zarzadam
    pomieszczenia albo osoby trzeciej :)

    Pozdrawiam wszystkich !!!

  • 15. Data: 2003-04-20 17:13:25
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał:

    >A w prawie jest to "sprawdzenie, czy osoba nie ma broni".
    A podasz TO prawo (konkretny zapis artykułu, paragrafu) ?

    >Idę o zakład 10 przeciwko 1, że nie było to przeszukanie, tylko sprawdzenie,
    Zamiast zakładów sprawdz ! Osobę 'przeszukuje się' lub poddaje
    'kontroli osobistej'.

    Artur Golański

  • 16. Data: 2003-04-20 20:41:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Sprawdziłem.

    Osobę przeszukuje się, poddaje kontroli osobistej albo "sprawdza czy osoba
    zatrzymana posiada broń lub inne niebezpieczne przedmioty mogące służyć do
    popełnienia przestępstwa lub wykroczenia albo stanowić dowody rzeczowe lub
    podlegać przepadkowi."

    Kontroli osobistej można dokonać tylko i wyłącznie w portach i na dworcach
    oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego i to w miarę
    możliwości za pośrednictwem osób tej samej płci, w pomieszczeniu
    niedostępnym na czas kontroli dla osób postronnych. Chodnik w mieście trudno
    uznać za dworzec albo port, a już na pewno nie jest to pomieszczenie
    niedostępne dla osób trzecich. Stąd też nie może to być kontrola osobista.

    Sprawdzenie nie jest obwarowane takimi warunkami. Wystarczy, że jest
    realizowane w związku z dokonaniem:
    1) zatrzymywania osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie
    zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia,
    2) zatrzymywania osób pozbawionych wolności, które na podstawie zezwolenia
    właściwego organu opuściły areszt śledczy albo zakład karny i w wyznaczonym
    terminie nie powróciły do niego.

    Dla porządku nie chodzi tylko o zatrzymanie osoby o którym mowa w kpk, ale
    również o zatrzymanie prewencyjne. Są nawet specjalne druki. Faktem
    pozostaje, że właśnie tej instytucji się nadużywa czasami.

    Zakładam się dalej ;-))

  • 17. Data: 2003-04-20 20:54:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | zatrzymywania osób, dokonywania kontroli osobistej oraz przeglądania
    | bagaży i sprawdzania ładunku przez policjantów).

    Dla porządku, ten przepis obowiązuje w portach i na dworcach, oraz w
    komunikacji publicznej. Wydaje mi się to ważne, bo chodnik raczej do takich
    miejsc trudno zaliczyć.

    | Nie jest to wystarczający powód.

    A tu już polemizowałbym z kategorycznością tego stwierdzenia. Jeśli
    otrzymano zgłoszenie o przestępstwie, a opisywani chłopcy zostali zauważeni,
    gdy odchodzą z rejonu jego popełnienia (choć mogą odchodzić całkowicie
    przypadkowo), to istnieje uzasadnione przypuszczenie, że mogą mieć związek
    ze zdarzeniem, wobec czego uzasadnionym jest podjęte legitymowanie. Gdy w
    tej sytuacji okaże się, że nie mają oni żadnych dokumentów, może koniecznym
    okazać się ich przewiezienie do jednostki policji w celu ustalenia
    tożsamości. Wówczas dochodzi właśnie do tzw. zatrzymania prewencyjnego (są
    specjalne druki) i w związku z jego dokonaniem uzasadnionym jest
    sprawdzenie, czy nie mają broni lub tym podobnych przedmiotów. Normuje to to
    samo rozporządzenie. Nie mam go przed oczyma, ale to kilka paragrafów przed
    powołanymi przez Ciebie.

    | § 16. Kontroli osobistej powinno się dokonywać w miarę możliwości za
    | pośrednictwem osób tej samej płci, w pomieszczeniu niedostępnym na
    | czas kontroli dla osób postronnych.

    Sprawdzenia nie koniecznie. Z reguły dokonuje się w miejscu zatrzymania.
    Nierzadko "kładąc" zatrzymanego na ziemi, masce samochodu czy też ścianie -
    jeśli wymagają tego okoliczności. I ciekawostka, nie jest ważna płeć. Jak
    nie mam policjantki pod ręką, to policjant przeszukuje również i zatrzymaną
    kobietę. Powoduje to czasami skargi, ale nie słyszałem, by uznano zasadność
    takiej skargi. Sprawdzenia dokonuje się poprzez "oklepanie" odzieży.

  • 18. Data: 2003-04-20 20:56:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Piękne dzięki... wiecej sie tak poprostu nie dam przeszukiwać. Albo
    zarzadam
    | pomieszczenia albo osoby trzeciej :)

    Ździebko ryzykowne. W niektórych przypadkach możesz się bardzo zdziwić. Jak
    gość nie daje się przeszukać, to zawsze jest podejrzenie, że może mieć broń.
    A to wywołuje bardzo nerwowe reakcje u policjantów.

    O wiele lepszym rozwiązaniem jest ewentualna skarga do przełożonego. W końcu
    było Was trzech, więc świadkowie są.

  • 19. Data: 2003-04-21 16:18:32
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    >ten przepis obowiązuje w portach i na dworcach,
    Bzdura ! Obowiązuje zawsze 'w razie istnienia uzasadnionego
    podejrzenia popełnienia...' (miałeś sprawdzić, a potem pisać- więc
    sprawdz § 15. 1 rozp. RM w/s trybu legitymowania, zatrzymywania osób,
    dokonywania kontroli osobistej oraz przeglądania bagaży i sprawdzania
    ładunku przez policjantów). Nie ma tam takiego warunku 'w portach i na
    dworcach'. O tym [dworcach] stanowi § 17 i dotyczy bagaży, ładunku.

    >A tu już polemizowałbym z kategorycznością tego stwierdzenia.
    Możesz 'polemizować', tylko nie rób to 'z prawem', bo ono jest takie,
    jakim je ustanowiono.
    Powodem kontroli osobistej może być: w razie istnienia uzasadnionego
    podejrzenia popełnienia [..] czynu zabronionego pod groźbą kary.
    Brak przy sobie dowodu osobietego NIE jest zagrożony karą, więc NIE
    jest to wystarczający powód do przeprowadzenia kontroli osobistej !

    >Sprawdzenia nie koniecznie. Z reguły dokonuje się w miejscu zatrzymania.
    Sparwadzając policjant stosuje czynność prawną, która nazywa się np.
    przeszukanie osoby.

    >I ciekawostka, nie jest ważna płeć.
    Przecież jest napisanie: 'w miarę możliwości'. Co tu ciekawego ?

    >Sprawdzenia dokonuje się poprzez "oklepanie" odzieży.
    I to 'oklepywanie' właśnie jest kontrola osobista. Nie robi się tego
    w stosunku do każdego i bez uzasadnionego powodu.

    >Osobę przeszukuje się, poddaje kontroli osobistej albo "sprawdza czy osoba
    >zatrzymana posiada broń lub inne niebezpieczne przedmioty mogące służyć do
    Powoli :-) To co podałeś w cudzysłowiu, to nie cytat z aktu prawa,
    tylko twoja interpretacja zapisu: w przypadku zatrzymania osoby
    [ważne: zatrzymanie, a nie legitymowanie] policjant ma obowiązek
    'sprawdzić czy osoba zatrzymana posiada broń ....'.
    A w jaki sposób może to sprawdzić ? Przecież nie prześwietlić go
    promieniowaniem 'X' ! Robi to stosując określone prawem postępowanie:
    przeszukanie lub kontrolę osobistą.

    >Kontroli osobistej można dokonać tylko i wyłącznie w portach i na dworcach
    A skąd ta pewność ? A np. na przejsciu granicznym nie można ?
    Widać nie znasz uprawnień Policji wynikajacych z § 15. 1 rozp. j.w

    >niedostępnym na czas kontroli dla osób postronnych. [..]
    >niedostępne dla osób trzecich. Stąd też nie może to być kontrola osobista.
    Piszesz jak niedouczona nastolatka, która twierdzi, że nie może byc w
    ciąży, 'bo nigdy nie spała ze swoim chłopakiem w łóżku (uprawiała seks
    w parku, samochodzie, ale nigdy w łóżku') ;-)
    Jesli policjant wywróci ci kieszenie, zajrzy nawet w majtki, by
    sprawdzić.. to nie jest to kontrola osobista tylko dlatego, że
    wszystko odbyło się na ulicy ? Mieszasz pojęcia.
    Brak podstaw prawnych lub nieprawidłowe przeprowadzenie danej
    czynności nie dowodzi, iż się NIE odbyła !

    >Dla porządku nie chodzi tylko o zatrzymanie osoby o którym mowa w kpk, ale
    >również o zatrzymanie prewencyjne.
    Znów mieszasz pojęcia prawne. Przez zatrzymanie rozumie się
    pozbawienie wolności i cały bieg wydarzeń z nim związanych
    [czytaj art. 243 i kolejne Kpk oraz ustawę o Policji], a nie to co się
    dzieje w czasie legitymowania czy np. kontroli drogowej, choć także
    wtedy następuje zatrzymanie pojazdu, a i pieszy 'nie idzie w tym
    czasie' :-)

    >Zakładam się dalej ;-))
    A zakładaj się, zakładaj :-D
    Tylko z kim ? Sam ze sobą ;-)
    Powodzenia

    Artur Golański

  • 20. Data: 2003-04-21 21:03:48
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Artur Golanski wrote:
> [...]
    > Brak przy sobie dowodu osobietego NIE jest zagrożony karą, więc NIE
    > jest to wystarczający powód do przeprowadzenia kontroli osobistej !

    Brak dowodu nie, ale odmowa okazania dokumentów już tak. A uzasadnione
    podejrzenie? Co za problem, przecież są do niego podstawy.

    > Sparwadzając policjant stosuje czynność prawną, która nazywa się np.
    > przeszukanie osoby.

    Czy przeszukanie osoby można nazwać czynnością prawną?

    > A skąd ta pewność ? A np. na przejsciu granicznym nie można ?
    > Widać nie znasz uprawnień Policji wynikajacych z § 15. 1 rozp. j.w

    A uprawnienia Policji mogą wynikać z rozporządzenia? :)

> [...]
    > dzieje w czasie legitymowania czy np. kontroli drogowej, choć także
    > wtedy następuje zatrzymanie pojazdu, a i pieszy 'nie idzie w tym

    Legitymowanie na podstawie ustawy o Policji i innych podobnych też
    nazywa się zatrzymaniem (chwilowym).

    KG