    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy ma prawo mnie przeszukac ?
    Date: Sun, 20 Apr 2003 22:54:07 +0200

    | § 15. 1. Policjant ma prawo dokonać kontroli osobistej w razie
    | istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia przez osobę poddawaną
    | kontroli czynu zabronionego pod groźbą kary, gdy kontrola ma na celu
    | zabezpieczenie lub ujawnienie dowodów albo rzeczy mających związek z
    | realizacją czynu zabronionego (rozp. RM w/s trybu legitymowania,
    | zatrzymywania osób, dokonywania kontroli osobistej oraz przeglądania
    | bagaży i sprawdzania ładunku przez policjantów).

    Dla porządku, ten przepis obowiązuje w portach i na dworcach, oraz w
    komunikacji publicznej. Wydaje mi się to ważne, bo chodnik raczej do takich
    miejsc trudno zaliczyć.

    | Nie jest to wystarczający powód.

    A tu już polemizowałbym z kategorycznością tego stwierdzenia. Jeśli
    otrzymano zgłoszenie o przestępstwie, a opisywani chłopcy zostali zauważeni,
    gdy odchodzą z rejonu jego popełnienia (choć mogą odchodzić całkowicie
    przypadkowo), to istnieje uzasadnione przypuszczenie, że mogą mieć związek
    ze zdarzeniem, wobec czego uzasadnionym jest podjęte legitymowanie. Gdy w
    tej sytuacji okaże się, że nie mają oni żadnych dokumentów, może koniecznym
    okazać się ich przewiezienie do jednostki policji w celu ustalenia
    tożsamości. Wówczas dochodzi właśnie do tzw. zatrzymania prewencyjnego (są
    specjalne druki) i w związku z jego dokonaniem uzasadnionym jest
    sprawdzenie, czy nie mają broni lub tym podobnych przedmiotów. Normuje to to
    samo rozporządzenie. Nie mam go przed oczyma, ale to kilka paragrafów przed
    powołanymi przez Ciebie.

    | § 16. Kontroli osobistej powinno się dokonywać w miarę możliwości za
    | pośrednictwem osób tej samej płci, w pomieszczeniu niedostępnym na
    | czas kontroli dla osób postronnych.

    Sprawdzenia nie koniecznie. Z reguły dokonuje się w miejscu zatrzymania.
    Nierzadko "kładąc" zatrzymanego na ziemi, masce samochodu czy też ścianie -
    jeśli wymagają tego okoliczności. I ciekawostka, nie jest ważna płeć. Jak
    nie mam policjantki pod ręką, to policjant przeszukuje również i zatrzymaną
    kobietę. Powoduje to czasami skargi, ale nie słyszałem, by uznano zasadność
    takiej skargi. Sprawdzenia dokonuje się poprzez "oklepanie" odzieży.