  • Data: 2005-11-03 16:17:47
    Temat: Re: Czy kobiete będącą w ciązy pracodawca może zwolnić
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

    piotrr wrote:
    > Witam, mam pytanie: czy żona w ciąży może zostać zwolniona z pracy lub
    > inaczej postawie pytanie: czy szef widząc że żona jest w ciąży może nie
    > przedłóżyć kolejnej umowy na prace co skutkuje zwolnieniem.DZiękuje za
    > wszystkie odpowiedzi.

    Jeżeli w momencie zakończenia umowy o pracę żona byłaby już w 4 miesiącu
    ciąży (czyli miałaby już ukończony 3 miesiąc) wówczas umowa ulega
    automatycznemu przedłużeniu do dnia porodu. Niezależnie od tego, co na
    widok ciąży zamierzałby (lub nie) zrobić szef.
    Oczywiście po porodzie żona nadal nie trafiałaby "na zieloną trawkę" i
    jej sytuacja nie różniłaby się tu od sytuacji osób zatrudnionych,
    ponieważ przysługiwałby jej jeszcze urlop macierzyński.
    Natomiast po zakończeniu urlopu macierzyńskiego żona byłaby już
    bezrobotna i mogłaby jedynie zgłosić byłemu pracodawcy chęć podjęcia u
    niego na nowo pracy.

    Przy okazji zwracam uwagę na bardzo ciekawy wyrok SN mówiący o
    obliczaniu upływu tego 3 miesiąca ciąży. Sąd Najwyższy orzekł
    mianowicie, że czas ten liczy się w równej miary miesiącach księżycowych
    (28 dni).

    Opisywana tu ochrona nie dotyczy wyłącznie osób zatrudnionych na okres
    próbny poniżej 1 miesiąca. Oznacza to, że pomysł zatrudnienia się na np.
    3 tygodnie okresu próbnego pod koniec 3 miesiąca ciąży nie daje prawa do
    do automatycznego przedłużenia umowy do dnia porodu.

    --
    MArta
    m...@N...pl