eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGawłowski odpowie przed sądem. Immunitet mu nie pomoże › Re: Czy Sejm poprzedniej kadencji może decydować o uchyleniu immunitetu senatora obecnej kadencji? [Stefan Gawłowski (PO)]
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy Sejm poprzedniej kadencji może decydować o uchyleniu immunitetu
    senatora obecnej kadencji? [Stefan Gawłowski (PO)]
    Date: Tue, 15 Oct 2019 18:18:26 +0200

    Użytkownik "A. Filip" napisał w wiadomości grup
    u2 <u...@o...pl> pisze:
> [...]
    ie-przed-sadem-immunitet-mu-nie-pomoze

    >Został uchylony immunitet "posła na Sejm" przez Sejm.
    >Immunitet "Senatora RP" może (i powinien być) uchylony przez Senat
    >RP.
    >Czy to znaczy że nie są potrzebne żadne _nowe_ czynności przed
    >którymi
    >chroni immunitet Senatora?

    http://www.sejm.gov.pl/prawo/mandat/kon6.htm
    Art. 7.
    1. Od dnia ogłoszenia wyników wyborów do dnia wygaśnięcia mandatu
    poseł lub senator nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej
    bez zgody Sejmu lub Senatu, z zastrzeżeniem art. 8 oraz art. 10b ust.
    2.

    2. Zakaz, o którym mowa w ust. 1, dotyczy czynów popełnionych do dnia
    wygaśnięcia mandatu, w tym czynów popełnionych przed dniem ogłoszenia
    wyników wyborów.

    3. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w postępowaniu karnym, wszczętym
    przed dniem ogłoszenia wyników wyborów, wobec osoby, która została
    wybrana na posła lub senatora.

    Pani prokurator ma racje. Przynajmniej tak sie mnie, laikowi, wydaje
    :-)

    Ale ...
    Art. 9.
    1. Prokurator Generalny w terminie 60 dni od dnia ogłoszenia wyników
    wyborów informuje Marszałka Sejmu lub Marszałka Senatu o toczących się
    przeciwko posłom lub senatorom postępowaniach karnych wszczętych przed
    dniem ogłoszenia wyników wyborów.

    2. W przypadku uzyskania przez posła lub senatora mandatu w trakcie
    kadencji Sejmu lub Senatu przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

    3. Poseł lub senator, przeciwko któremu toczy się postępowanie karne
    wszczęte przed dniem wyboru, może wystąpić do Sejmu lub Senatu z
    wnioskiem o zażądanie przez Sejm lub Senat zawieszenia postępowania
    karnego do czasu wygaśnięcia mandatu. Wniosek nie może dotyczyć
    wykonania kary orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu.

    4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, składa się do Marszałka Sejmu lub
    Marszałka Senatu.

    5. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, zawiera w szczególności: dokładne
    oznaczenie sprawy karnej, ze wskazaniem organu, przed którym toczy się
    postępowanie, uzasadnienie wniosku oraz podpis wnioskodawcy.

    6. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 3, nie odpowiada warunkom
    określonym w ust. 3 i 5, Marszałek Sejmu lub Marszałek Senatu, po
    zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu lub Prezydium Senatu, zwraca go
    wnioskodawcy w celu uzupełnienia.

    7. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 3, odpowiada warunkom
    określonym w ust. 3 i 5, Marszałek Sejmu lub Marszałek Senatu kieruje
    ten wniosek do rozpatrzenia przez organ właściwy na podstawie
    regulaminów Sejmu lub Senatu.

    8. Do postępowania z wnioskiem, o którym mowa w ust. 3, stosuje się
    odpowiednio przepisy art. 7c ust. 2-5.

    9. Sejm lub Senat żąda zawieszenia postępowania karnego, o którym mowa
    w ust. 3, w drodze uchwały podjętej większością 3/5 głosów ustawowej
    liczby posłów lub senatorów.

    10. Poseł lub senator może złożyć Marszałkowi Sejmu lub Marszałkowi
    Senatu oświadczenie, że nie będzie występował z wnioskiem, o którym
    mowa w ust. 3. Przepisy ust. 5 i 6 oraz art. 8 ust. 7 stosuje się
    odpowiednio.

    No to mu Senat nie zawiesi ... chyba, ze jakas epidemia grypy :)

    J.