    From: krys <k...@p...onet.pl>
    Date: Fri, 26 Jun 2015 14:50:39 +0200
    Subject: Re: Ciekawostka - prośba o wyjaśnienie.
    Newsgroups: pl.soc.prawo

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Bo wtedy w rachubę wchodzi przepis, że znaczenie ma zamiar stron.
    > Tym samym zapisy nieścisłe i formalnie błędne nie tracą znaczenia.
    > W odróżnieniu od obowiązywania "z mocy przepisu", kiedy trzeba
    > literalnie podpaść pod tę "moc".

    > Zachodzi jednak "ciągłość prawna", nadal obowiązują przepisy uchwalone
    > w owej PRL (jak choćby wspomniany kodek cywilny), ba, takie które
    > kilka razy zmieniały "właściciela", jak choćby przedwojenny dekret
    > o wekslach.

    To racja, tylko że tamta ustawa została "anulowana"

    > No to regulacji uchylonych przez regulacje późniejsze nie stosuje się.
    > Ale w umowie element nieważny nie uchyla całej umowy.

    nie chodzi mi o cała umowę, tylko o ten konkretny kawałek.

    > Chciałbyś, aby z okazji np. wydania nowego prawa gospodarczego czy też
    > nowelizacji kodeksu cywilnego wszystkie uprzednie umowy stały się
    > nieważne?

    Nie chcialabym zawierać DZIŚ umów według obowiązującego WCZORAJ prawa.

    > Hm... prawdę mówiąc nie wiem, jak szeroki jest zakres owego zobowiązania
    > obejmującego *wszystkich* :)
    > Natomiast jak wyżej - w zupełności się zgadzam, że ów wymóg może być
    > bezprawny poprzez swoją "niezasadność".

    Czyli można podpisać, usmiechnąć się i zapomnieć.
    > Ale nie jest powodem nieważności ani nieistnienie PRL ani powołanie
    > starej ustawy, jeśli istnieje nowa regulacja obejmująca treści
    > przywołane w starej.

    > A to zupełnie osobna sprawa :), pewnie na zasadzie "zawsze tak było".
    > I tu rzeczywiście, nawet zniknięcie podstawy prawnej nie poskutkowało
    > zniknięciem tabliczek "zakaz fotografowania".

    Co nijak nie oznacza, że fotografować nie można, prawda?

    J.

    www.kontestacja.com