    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Chcemy, żeby dziecko wyjechało z ciotką za granicę
    Date: Sun, 25 Aug 2013 18:48:17 +0200

    news:kvdb3h$43o$4@dont-email.me...

    > Ale za to mam dobre rady, ktore mogą oszczedzic sporo czasu i nerwow.
    > Szczegolnie jak sie trafi na biurokratę, bo wowczas "oczekiwanie na
    > potwierdzenie" może nie być tak miłe jak wygląda. Szczególnie dla
    > dziecka, jesli ktoś na granicy postanowi oddzielic "opiekunów" od
    > dziecka. A wyjasnienie sytuacji moze zajac kilka dni lub wrecz przyjazdu
    > rodzicow.

    Na obszarze Schengen nie ma odpraw granicznych, więc w ogóle nie wiem, o
    czym Ty możesz pisać. Musiałeś conajmniej z 10 lat nie wyjeżdżać nigdzie z
    Polski. A "wyjaśnianie sytuacji", o którym piszesz odbywa się w oparciu o
    zbiory systemy SIRENE, i na pewno nie trwa kilka godzin, a kilka minut.
    Obszar Schengen dla obywateli krajów stowarzyszonych jest obszarem niemal
    takim samym, jak ich własny kraj. Taka jest idea tej umowy. Gdyby przyjąć
    Twój tok rozumowania, to ciotka musiałaby mieć notarialne upoważnienie, by
    z tym dzieckiem iść na lody dwie przecznice dalej w Polsce. Ba nawet matka
    idąc z dzieckiem na lody musiałaby zabierać jego metrykę urodzenia oraz
    legitymację szkolną ze zdjęciem. A co z dziećmi z przedszkola? Jak
    udowodnić, zę ejst się jego matką / ojcem? Twój tok rozumowania prowadziłby
    do oczywistej paranoi.

    By mogło dojść do oddzielenia dziecka od opiekunów, osoby te musiałyby
    zostać pozbawione wolności. Takie sytuacje normują międzynarodowe
    konwencje, a w odniesieniu do obszaru Schengen właśnie ta umowa i wydane do
    niej zarządzenia. Zapewniam Cię, że nie ma tam słowa na temat poruszania
    się dziecka bez rodziców, dokąd okoliczności nie będą wskazywały na to, że
    dziecko to znajduje się we władaniu osoby trzeciej wbrew woli rodziców i
    niezgodnie z prawem. W praktyce sprawdza sie w zbiorach, czy dziecko nie
    jest poszukiwane i tyle.

    Żaden enigmatyczny "biurokrata" nie zatrzyma obcokrajowca bezpodstawnie, bo
    to jest gardłowa sprawa niemal. Wiadomo, że o zatrzymaniu musisz powiadomić
    przedstawicielstwo dyplomatyczne kraju, którego obywatelstwo ma
    zatrzymywany. I sądzisz, że ambasada nie zainteresuje się, że gdzieś
    zatrzymano Polaka, bo nie było obok niego mamy? Pomijam już sam aspekt
    techniczny braku faktycznej możliwości stwierdzenia przez funkcjonariusza
    obcego państwa, czy dorośli nie są prawnymi opiekunami dziecka w sensownym
    czasie.

    To, o czym Ty piszesz to lata chyba 70-te, gdzie dzieci nie miały
    paszportów i były wpisywane do paszportów rodziców. O ile się orientuję, to
    z krajów Schengen tego typu praktyki do niedawna jeszcze stosowała Rumunia.
    Nie wydawali paszportu dziecku, tylko robili taką wklejkę w paszport
    rodzica ze zdjęciem dziecka. Spotkałem się z bezprawnym działaniem
    obywateli tego państwa polegającym na wydzieraniu tej kartki z paszportu
    rodzica i używaniu tej wydartej kartki jako samodzielnego dokumentu
    tożsamości dziecka na obszarze Schengen. Ale nawet w tym wypadku nie ma
    podstaw do zatrzymywania opiekuna, czy dziecka. Jedynie można prowadzić
    postępowanie w sprawie braku stosownego dokumentu tożsamości (to jest w
    polsce wykroczenie mandatowe).

    Tak więc uprzejmie proszę, byś nie pisał o rzeczach o których najwyraźniej
    nie masz zielonego pojęcia w sposób sugerujący merytoryczną wypowiedź.