  • Data: 2016-01-16 15:52:19
    Temat: Re: Cesja praw do programu komputerowego
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2016-01-16 o 11:35, Michał Jankowski pisze:

    > Istnieje ona jednak jako 'strona faktury' za licencję, w tym sensie, że
    > na fakturze nie ma NIPów wspólników, tylko jeden odrębny NIP spółki. I
    > po rozwiązaniu spółki żaden ze wspólników nie ma prawa tym NIPem się
    > posługiwać. A faktury przychodzą na ten NIP.
    >
    > I co teraz?

    Nie czytaj tego pajaca, bo tylko zamieszanie wprowadza.

    Faktura nie ma nic wspólnego z licencją. Służy tylko do celów
    podatkowych (no i ewentualnie jako dodatkowy dowód na legalność używania
    programu).
    Faktura nie daje ci prawa do używania, tylko licencja udzielona przez
    właściciela praw majątkowych. I to licencja ma kluczowe znaczenie, czyli
    umowa między wspólnikami, a właścicielem programu.
    I z pytania wynika, że prawo do używania dostali wspólnicy _łącznie_, a
    nie każdy z osobna.

    To, że NIP na fakturze jest związany z licencją, to tylko kwestia
    techniczna, tak sobie autor programu wymyślił i żadne prawo nie reguluje
    takiej formy zabezpieczania programu (ani żadnej innej).

    Zakładam, że problem sprowadza się do tego, że klucz licencji jest
    powiązany z NIPem spółki (i pewnie programowo na stałe jest to związane
    z nagłówkami na dokumentach drukowanych przez program). I gdyby Liwiusz
    miał rację, to wystarczyłoby te nagłówki zmienić. No bo skoro wspólnik
    ma prawo (w/g Liwiusza) dalej samodzielnie używać programu, to dlaczego
    nie może sam sobie zmienić NIPu na swój?

    Jeżeli program nie umożliwia takiej zmiany, to pozostaje tylko zhakować
    program - pokaż mi licencję, która zezwala na taką ingerencję...

    Idąc tym tokiem rozumowania, jak nie potrafi zhakować (albo program tego
    uniemożliwia) to ma prawo _żądać_ takiej zmiany od producenta
    (właściciela programu).

    Otóż nie ma prawa _żądać_.
    Producent programu (właściciel praw majątkowych) jest taką samą stroną
    umowy jak wspólnicy i może się zgodzić na nowe (dodatkowe, np aneks do
    umowy) warunki ale _nie_musi_.

    Jeżeli opłaty za używanie są wnoszone np. co roku, to w skrajnym
    przypadku właściciel programu _może_ nawet nie przedłużyć umowy na
    kolejny rok (bo np. zamknął interes) i żadne _żądanie_ nic tu nie pomoże.

    Pozdrawiam
    Piotr