  • Data: 2016-01-12 18:19:57
    Temat: Re: Cesja praw do programu komputerowego
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 8 Jan 2016, kapitalikk wrote:

    > Mógłbym kupować dalej aktualizację programu ale faktura byłaby wystawiana na
    > nieistniejący już podmiot

    Ja w sprawie formalnej.
    Do kopania się z koniem wiele nie wniesie :), ale zaznaczyć wypada,
    że NIP *nie* identyfikuje "podmiotu" w żadnym innym zakresie,
    poza podatkowym.
    W szczególności istnienie odrębnego NIPu dla umowy pt "spółka
    cywilna" nie skutkuje nadaniem jej (spółce) osobowości prawnej,
    jedynym chyba skutkiem cywilnoprawnym jest powstanie współwłasności
    łącznej (i tam samym jej ochrona przed wierzycielami osobistymi).
    BTW: ile lat przespaliście obowiązek konwersji spółki małżeńskiej
    w cywilną? :) (bo że formalnie zmieniliście umowę nie napisałeś :D)

    > a ja chciałem fakturę na siebie, jako sukcesora praw.

    W sumie dość ciekawy przypadek...
    Gdzieś niedawno widziałem tekst w stylu "firma umiera wraz
    z właścicielem", dotyczący właśnie problemów prawnych
    (w tym podatkowych) związanych z wygaśnięciem niektórych
    właściwości przypisanych do osoby (np. w kwestii kosztu
    uzyskania przychodu - co skutkuje podwójnym opodatkowaniem)
    przy DG osoby fizycznej.
    W przypadku który opisujesz "wygaśnięcie" dotyczy połowy
    spółki :), pytaniem jest więc, czy istnieje przepis
    implikujący przejście praw (wierzytelności) przy
    takiej konwersji?
    Bo to że długi tak nie przechodzą jest oczywiste (jako
    że S.C. z definicji jest najwiarygodniejszym "formalnoprawnie"
    tworem, każda konwersja jest "szkodliwa dla klientów"),
    natomiast nie jest oczywiste przejście wierzytelności
    *bez* zbycia (jakby następowało z mocy prawa, to regulacje
    umowne nie mogłyby być przeszkodą).

    pzdr, Gotfryd