  • 21. Data: 2003-01-30 10:21:24
    Temat: Re: Brednie - o prawie autorskim...
    Od: Romek <r...@p...wp.pl>

    Dnia Thu, 30 Jan 2003 11:19:57 +0100, "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>
    napisał(a):

    >Użytkownik "Romek" <r...@p...wp.pl> napisał w wiadomości

    >podobne tak, takiego samego - nie sadze.
    >(pogoda, wielkosc grzyba, sciolka, itp. itd.
    >sprowadzenie zdjecia do formatu cyfrowego,
    >ewentualna jego obrobka (format, wymiary,
    >a po zmniejszeniu wymiarow wybalansowanie
    >kontrastu, kolorystyki). publikacja pracy
    >na witrynie internetowej.

    Nie czepijmy sie grzyba.. Tzn. mówie o tym samym grzybie w tych samych
    warunkach, przedmiot zdjecia ten sam :)
    Wymiary zdjecia - tu trudno doptrywac sie tworczosci. W kazdym razie
    sam azmina wymiarów tworcza nie jest. Ale skoro piszesz,ze byla tam
    obrobak cyforwa to mzoe to jest jakis zrodlo zaczepinia - tylko,ze to
    musi byc tworcze. Innymi slowy to ze dalej taki a nie inny odcien ma
    wynikac z tworczosci a nie z tego,ze tak mówi prawidla sztuki
    fotografi. Jezli bowiem to jes po prostu "poprawna technika" to trudno
    szukac tu tworczosci> jedynei jeden specjalista zrobi to lepij inny
    gorzej. Natomiast gdybys zastosowal tam "filetowy" filtr bo takie masz
    poczucia piekna , do tego doał solaryzacje itp - bo to akurat "ci w
    duszy gra" to jak najbardzij praca tworcza...

    >wiec nawet zakladajac, ze autor witryny internetowej
    >ma do niej pelne prawa - zdjecia te stanowia jej nieodlaczna
    >czesc (zakladam, iz witryna jest tematyczna),
    >tm samym sa moim zdaniem chronione prawami autorskimi.

    Błedna interpretacja
    Utwór jest chroniony tylko w granicach w jakich jest tworczy. Ksiazka
    tez składa sie z wyrazów znaczy to ze jezeli ksiazke uznamy za utwor
    to wyrazy tez sa chronione ? :)
    POzdrawiam
    Romek

  • 22. Data: 2003-01-30 10:25:27
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    > Nad tym siedzi juz kilka pokolen prawników...a ty to chesz w jednym
    > zdaniu załatwic...

    nie probowalem zalatwic tego jedyn zdaniem,
    odpowiedzialem jedyn zdaniem nawiazujacym do art.1
    na jedno zdanie czyniace to samo jednak przeksztalcone
    w wygodna (!) dla strony interpretacje.

    > To naprawde nie takie proste i oczywiste jak ci sie wydaje.
    > Moze na poczatek polecam kilka zdan na temat utworu w moim FAQ Prawa
    > nowych technologii na www.prawnik.net.pl

    a wlasnie zerknalem, podoba mi sie orzeczenie w sprawie Pani z bukietami
    kwiatow.
    pozew oddalony, bukiet kwiatow nie jest "utworem".
    zastanow sie tylko jakie by bylo orzeczenie, gdyby ta Pani zrobila zdjecie
    tym kwiatom, a wspomniane wydawnictwo na pocztowkach opublikowalo
    jej FOTOGRAFIE a nie bukiet, ktory w samej rzeczy juz dawno nieistnial
    w chwili publikacji.

  • 23. Data: 2003-01-30 10:27:21
    Od: Romek <r...@p...wp.pl>

    Dnia 30 Jan 2003 11:03:21 +0100, s...@d...pl (Marcin
    Surowiec) napisał(a):

    >nie, próbuję powiedzieć, ze zdjęcie powinno mieć indywidualny charakter,
    >który może wynikać z dodatkowych elementów na zdjęciu.
    >ale sam grzyb - co w nim indywidualnego?

    Bo sam grzyb jest chroniony ustawa o parkach narodowych , jakas tam
    ustawą o chronie przyrody albo innym rzadowym oswidczeneim o ochronie
    polskiego grzyba wobec wejscia do UE. Ale prawem autorskim nie :)

    Sprwa sprowadza sie do prostego pytania czy to byla fotografia
    techniczna - tak do atlasu , wiesz grzyb na cała klatke, aparat na
    statywie itp. Czy chodzilo o przedstawinie wyłacznie grzyba czy byl
    tam jakas mysl tworcza. Bo jezeli to jest zdjeci po prstu takie jak w
    albumach czy na kalendarzch - pewin nastroj, pewna wizja artysytczna -
    to na pewno jest to chronione. Poniewaz pierwistek tworczosci moze byc
    bardzo niewielki. A sady jakna razie z tego co wiem to anprawde
    niewiele wymagaja do ochrony.

    Kurcze a nie prosciej podac link do grzba.

    Pozdrawiam
    Romek

  • 24. Data: 2003-01-30 11:02:01
    Od: dumston <d...@p...onet.NOSPAM.pl>

    Marcin Surowiec wrote:

> [...]

    jeśli nie jest to:

    1.wyjdż przed dom
    2. naciśnij guzik w idiotenkamerze
    3. wywołaj pięknego, pokazowego borowika
    Czy:
    1. idż do lasu
    2. Znajdź pokazowego borowika
    3. Ustaw parametry zdjęcia (noc, dzień, kadr itp)
    4. Wywołaj zdjęcie
    5. Przygotuj do zamieszczenia na stronie
    6. Zrób stronę

    O ile wiem utwory chronione są w całości lub części

  • 25. Data: 2003-01-30 11:11:10
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 26. Data: 2003-01-30 11:23:58
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    > Utwór jest chroniony tylko w granicach w jakich jest tworczy. Ksiazka
    > tez składa sie z wyrazów znaczy to ze jezeli ksiazke uznamy za utwor
    > to wyrazy tez sa chronione ? :)

    nie, ale jezeli dojdzie do przedrukowania np. rozdzialu.
    w tym przypadku doszlo do opublikowania zdjec,
    czyli "fragmentu" witryny, nie zas pojedynczego kopiowania slow,
    liter, czy niektorych pixeli zdjec.

  • 27. Data: 2003-01-30 11:25:53
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 28. Data: 2003-01-30 11:33:32
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Marcin Surowiec" <s...@d...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > trudne bo grzyb może znienacka uróść) itd. , jest fotografią techniczną
    :-)

    zastanowic sie tez nalezy czy aka fotografia nie przedstawia
    indywidualnego charakteru pisma slowa "grzyb",
    a jako zobrazowanie znaczenia slowa nie umieszczona samego grzyba :)

  • 29. Data: 2003-01-30 11:34:20
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <d...@4...com>, Romek wrote:
    > czyni. Zastanow sie czy inna soba dysponujaca ta sam wiedza, tym samym
    > sprzetem mogla by zrobic takie same zdjecie. Jezeli odpowiedz bedzei
    > pozytywna to bralk przeslanki indywidualnosci utworu.

    Oj, takie kryterium wydaje mi się mocno wątpliwe. Spełnia je pewnie po
    kilkanaście osób z danej dziedziny na całym świecie, czyli dzieła jakiś
    1000ca osób do kupy będą podlegały ochronie :)

    --
    Marcin

  • 30. Data: 2003-01-30 11:36:21
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    : zastanowic sie tez nalezy czy aka fotografia nie przedstawia
    : indywidualnego charakteru pisma slowa "grzyb",
    : a jako zobrazowanie znaczenia slowa nie umieszczona samego grzyba :)

    właśnie pomyslałem, że zrobię takie zdjęcie i sprzedam jakiejś galerii (tzn.
    spróbuję sprzedać),
    skoro dzieła kozyry mogą być wystawiane ... :)

    zastrzegam że ja to pierwszy wymyśliłem :->>>