  • 11. Data: 2003-01-30 09:18:52
    Temat: Re: Brednie - o prawie autorskim...
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

    ----- Original Message -----
    From: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>
    To: <p...@n...pl>

    : prawnik: [...] znamionować indywidualny wkład twórczy autora fotografii
    : oraz cechować się oryginalnością. [...]
    :
    : prawo: [...] każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym
    : charakterze, ustalony w JAKIEJKOLWIEK POSTACI, niezależnie od wartości,
    przeznaczenia i sposobu
    : wyrażenia (utwór)

    pytanie:
    czy Twoim zdaniem działalnościa twórczą jest naciśnięcie guzika w aparacie
    fotograficznym.

    Nie jestem pewien czy zrobienie zdjęcia nieszczęsnego borowika (btw: co to
    były za grzyby?), jest
    działalnością _twórczą_ o _indywidualnym_ charakterze.

    Na czym polega "tworzenie" w tym wypadku?

  • 12. Data: 2003-01-30 09:19:34
    Od: Romek <r...@p...wp.pl>

    Dnia Thu, 30 Jan 2003 10:39:00 +0100, "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>
    napisał(a):

    >ktos zrobil fotografie, to akt tworczy.

    Nie koniecznie
    Samo pryzcisnicie utworu nie robi :)
    np. przykald z francji spda samolot dzieciak naciska kamere robi
    przypadkowo film, który uwiecznia wypadek. Potem w domu okazuje sie,ze
    na tasmie jest kilka sekund filmu wartych tysiace dolarów. pytanei czy
    to utwor. Nie to nie utwor , brak tu twoczego dziłania.
    Przyzwyczilismy sie wszystko chronic na gruncie prawa autorskiego, to
    taki worek do ktorego sie wszystko wklada.

    No prawde mówic po prstu nie chce mi sie robic wywodu na ten temat.
    Literatury jest bardzo dozo. W kazdym razie samo "pstryk" utworu nie
    czyni. Zastanow sie czy inna soba dysponujaca ta sam wiedza, tym samym
    sprzetem mogla by zrobic takie same zdjecie. Jezeli odpowiedz bedzei
    pozytywna to bralk przeslanki indywidualnosci utworu.

    Pozdrawiam
    Romek

  • 13. Data: 2003-01-30 09:39:00
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Marcin Surowiec" <s...@d...pl> napisał w wiadomości

    > pytanie:
    > czy Twoim zdaniem działalnościa twórczą jest naciśnięcie guzika w aparacie
    > fotograficznym.

    nie, nacisniecie guzika nie jest aktem tworczym.
    idac dalej w tym kierunku:
    20.000 nacisniec guzika tez nie jest aktem tworczym
    (np. programista i sklep internetowy)

    blednie sprowadzac akt tworczy w postacji fotografii do roli nacisniecia
    guzika.

    > Nie jestem pewien czy zrobienie zdjęcia nieszczęsnego borowika (btw: co to
    > były za grzyby?), jest
    > działalnością _twórczą_ o _indywidualnym_ charakterze.

    nie wazne czy to borowik czy muchomor,
    czy sliwka czy sosna, czy jest snieg na zdjeciu czy leje deszcz.

    > Na czym polega "tworzenie" w tym wypadku?

    ktos zrobil fotografie, to akt tworczy.

    zmiany w prawie obowiazujace od 1 stycznia 2003
    http://ks.sejm.gov.pl:8010/proc4/ustawy/735_u.htm

    ktora dodatkowo nanosi interpretacje:

    w art. 1:
    po ust. 2 dodaje się ust. 2{1} w brzmieniu:
    "2{1}. Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są
    objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania
    oraz koncepcje matematyczne.";

    wszystko wiec zmierza w 1 kierunku:
    GRZYB ktory jest na fotografii, czy papuga, czy palec u nogi, ktory
    znajduje sie na wykonanej fotografii NIE JEST chroniony prawami
    autorskimi, gdyz nie jest UTWOREM w rozumieniu prawa.
    JEDNAK jego utrwalony na fotografii WIZERUNEK jest
    jak najbardzie UTWOREM w rozumieniu prawa autorskiego i praw pokrewnych.

  • 14. Data: 2003-01-30 09:47:29
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 15. Data: 2003-01-30 10:00:07
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

> [...]
    > krasnoludka orzy goleniu - to tak.
    > Ale tutaj mowa tylko o niczym nie wyróżniającym się zdjęciu borowika czy

    swiatlo i kapelusz na zdjeciu to utwor, a grzyb na zdjeciu to nie utwor?
    probujesz ocenic "ladny wyglad" fotografii czy prawa autorskie do
    (czegokolwiek by nie przedstawiala, i jak bardzo ochydnie by wygladala)
    fotografii?

  • 16. Data: 2003-01-30 10:03:21
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 17. Data: 2003-01-30 10:08:31
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)

  • 18. Data: 2003-01-30 10:14:09
    Od: Romek <r...@p...wp.pl>

    Dnia Thu, 30 Jan 2003 11:25:27 +0100, "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>
    napisał(a):

    >Użytkownik "Romek" <r...@p...wp.pl> napisał w wiadomości

    >nie probowalem zalatwic tego jedyn zdaniem,
    >odpowiedzialem jedyn zdaniem nawiazujacym do art.1
    >na jedno zdanie czyniace to samo jednak przeksztalcone
    >w wygodna (!) dla strony interpretacje.

    Błędną
    Zasay wykladni mówia,ze kazy ze zwrotów, kazde słow uzyte w ustawie ma
    swoja tresc, ma swoje znaczenie. Przepis mówio "przejawie dziłlności
    tworczej o indywidualnym charakterze". Azatem mamay dwie przesłnki a
    nie jedna jak wynikłao by z twojej wypowiedzi. Przejaw dziłności
    twórczej to nie to samo co "indywidualny charakter" :)
    Stad biora sie przeslnki orginalnosci i indywidualnosci, lacznie
    nazywane tworczoscia.

    Pozdrawiam
    Romek

  • 19. Data: 2003-01-30 10:15:22
    Od: Romek <r...@p...wp.pl>

    Dnia 30 Jan 2003 11:08:31 +0100, s...@d...pl (Marcin
    Surowiec) napisał(a):

    >ps. jak tam prace nad stroną?
    Kurcze pomalu. Ale twoje fa q postarm sie umiescic jak najszybciej,
    przepraszam za zwłoke ale..... po prostu masa roboty albo jajestem
    jakis niezorganizowany :)
    Pozdrawiam
    ROmek

  • 20. Data: 2003-01-30 10:19:57
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    > Zastanow sie czy inna soba dysponujaca ta sam wiedza, tym samym
    > sprzetem mogla by zrobic takie same zdjecie. Jezeli odpowiedz bedzei
    > pozytywna to bralk przeslanki indywidualnosci utworu.

    podobne tak, takiego samego - nie sadze.
    (pogoda, wielkosc grzyba, sciolka, itp. itd.
    sprowadzenie zdjecia do formatu cyfrowego,
    ewentualna jego obrobka (format, wymiary,
    a po zmniejszeniu wymiarow wybalansowanie
    kontrastu, kolorystyki). publikacja pracy
    na witrynie internetowej.

    wiec nawet zakladajac, ze autor witryny internetowej
    ma do niej pelne prawa - zdjecia te stanowia jej nieodlaczna
    czesc (zakladam, iz witryna jest tematyczna),
    tm samym sa moim zdaniem chronione prawami autorskimi.