    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Bioharmonizer
    Date: Fri, 18 Aug 2023 07:50:13 +0200

    On Thu, 17 Aug 2023 22:38:51 +0200, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    0000001003_II_Ca_000568_2019_Uz_2019-06-27_002

    > Poległem :-) Może jutro.

    zakup ratalny - klient zawiera umowe z bankiem,

    > Dziwny kierunek postępowania. Jeśli zakładamy, że seniorka dostała
    > prezent, to moim zdaniem M.B. powinien dostać zarzut oszustwa na szkodę
    > banku, polegającego na tym, że wyłudził z niego ~4.000 zł pod pozorem
    > sprzedaży seniorce tego badziewia. Nie było sugerowanej w dokumentach
    > umowy kupna-sprzedazy i sprzedawca o tym wiedział.

    Była. A nawet jakby nie było, to byłaby ustna/domniemana -
    przychodzisz do sklepu, mowisz "pietruszkę proszę" i umowa jest
    zawarta.

    "Pismem z dnia 18 czerwca 2015 r. pełnomocnik z urzędu ustanowiony dla
    powódki sprecyzował żądanie pozwu wnosząc o stwierdzenie nieważności,
    obok umowy kredytowej na zakup towarów i usług z dnia 27 listopada
    2013 r.,
    także umowy kupna - sprzedaży ,,bioharmonizera fotonowego"."

    "Umowa sprzedaży tego sprzętu została podpisana przez nią równocześnie
    z dniem podpisania umowy o kredyt (potwierdził to pełnomocnik
    apelującego - k. 63). "

    " Powódka, jako wierzyciel z umowy wzajemnej zawartej z bankiem,
    poprzez spełnienie należnego się jej świadczenia przez bank na rzecz
    osoby trzeciej, realizowała własne zobowiązanie wynikające z zawartej
    umowy sprzedaży. Powyższa konstrukcja umowy wskazuje, że zgodnie z
    art. 393 § 1 k.c. apelujący miałby możliwość żądania spełnienia
    świadczenia na swoją rzecz jedynie bezpośrednio od banku.
    Zatem w ocenianej umowie kredytu M. B. (2) przez pkt. I.3 umowy nie
    uzyskał możliwości żądania zapłaty bezpośrednio od powódki, która była
    zobowiązana świadczyć na jego rzecz cenę urządzenia.
    Zapłata ceny miała mieć miejsce w oparciu o umowę sprzedaży która nie
    została oceniona przez Sąd Rejonowy.
    To przesądza, że powódka nie miała interesu prawnego w pozwaniu M. B.
    (2) w powództwie o stwierdzenie nieważności umowy kredytu zawartej z
    pozwanym (...) Bank S.A."

    No i ja poległem z rozumieniem co z tą umową sprzedaży i zapłatą :-)

    Ale bardzo cwany pomysł mi się rodzi, a nawet półtora :-)

    > Trzeba było uczestników spotkania przesłuchać. Z mojego doświadczenia
    > wynika, ze zacząć od tych, co zapraszają, bo oni zapraszając
    > podkreślają, ze tam będą podarunki.

    podarunki są uboczne, i nie był nim bioharmonizator.

    > Podkreślił bym jeszcze, że MB jest przedstawicielem BAnku w tym wypadku,
    > a zatem bank ponosi cywilną odpowiedzialność za niego.

    Tak, gdyby jakos oszukał klientke odnosnie kredytu.

    Ewentualnie ... gdyby uznac, ze rozpoznal stan psychiczny klientki,
    i nie powinien był podpisywać z nia umowy kredytowej .. tylko co w
    wtedy ...
    -gdyby np dostała gótówke do ręki i rozrzuciła ją na ulicy?
    -gdyby podarowała pieniądze Radiu Maryja?
    -gdyby kupiła sobie komplet drogich garnków?

    J.