  • Data: 2003-10-06 21:19:12
    Temat: Re: Bilety tramwajowe
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    | I to staram Ci się uświadomić pisząc, że choć oczywiście masz rację, że w
    | przypadku takiego unormowania w regulaminie pasażer wyłudza przejazd nie
    | posiadając biletu i nie mogąc go zakupić u kierowcy, to w praktyce, jak
    | trafi kosa na kamień, to niekoniecznie przewoźnik sprawę przed sadem
    | wygra.

    Też tak sądzę.

    Art. 16 ust.1 ustawy prawo przewozowe:
    Umowę przewozu zawiera się przez nabycie biletu na przejazd lub spełnienie
    innych określonych przez przewoźnika warunków dostępu do środka
    transportowego, a w razie ich nieustalenia - przez samo zajęcie miejsca w
    środku transportowym.

    Przewoźnik nie uzależnia zawarcia umowy przewozu od posiadania biletu
    podczas wchodzenia do środka transportowego skoro prowadzi sprzedaż biletów
    również w tym środku.
    Tym samym zawarcie umowy następuje poprzez zajęcie miejsca w tramwaju.
    Pasażer chce się wywiązać z warunków umowy i nabyć oraz skasować bilet, a
    przewoźnik nie może (ze swojej winy) sprzedaży biletu dokonać.

    BTW swego czasu posłałem na drzewo spółkę kontrolującą (grozili sądami,
    komornikiem itp.) powołując się na ten przepis, choć w sytuacji nieco
    odmiennej.

    Sprawa wyglądała tak, że od początku miesiąca zmieniały się ceny biletów.
    Moja żona stale korzysta z komunikacji miejskiej i zazwyczaj ma przy sobie
    kilka uprzednio kupionych biletów. Niestety zapomniała o zmianie cen, nie
    dokupiła dodatkowego biletu o wartości różnicy ceny i skasowała tylko bilet
    o nominale uprzednio obowiązującym (różnica o ile pamiętam 20gr).
    Kontrolerzy uznali, że jechała bez ważnego biletu i nałożyli opłatę
    dodatkową w pełnej wysokości.

    Opłaty żona oczywiście nie uiściła.

    Na wezwanie do zapłaty wystosowane przez spółkę kontrolującą wywiodłem, że
    jeśli umowę przewozu zawiera się poprzez nabycie biletu lub zajęcie miejsca
    w pojeździe, to skoro nabycie biletu nastąpiło wcześniej, umowa została
    zawarta właśnie poprzez tę czynność i zmiana ceny przejazdu nie wpływa na
    ważność umowy przewozu.

    Po tym piśmie żadnych monitów nie było.

    PS.
    Przy próbach windykacji spółka kontrolująca posiłkowała się jakąś kancelarią
    prawniczą.

    Andrzej K.