    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Bilety tramwajowe
    Date: Sun, 5 Oct 2003 20:36:27 +0200

    > Nie sadze. Mozesz wskazac na jakiej podstawie?

    Na zasadzie błędu. Skoro bilety albo są, albo ich nie ma, to nie wiadomo
    czy są, czy ich nie ma, a więc można przypuszczać że są. A jak się już
    wsiądzie i się okaże, że nie ma, to nie można wysiąść i kupić, bo autobus
    już jedzie. To podobnie do sytuacji, gdy zatankuję na stacji paliw paliwo
    i się okaże, że stacja nie jest w stanie obsłużyć mojej karty bankowej. To
    Stacja Paliw się nie wywiązuje z umowy, a nie ja. Ja jestem gotów zapłacić
    przecież. I myślisz, że umieszczenie na stacji pamiw wywieszki "Stacja nie
    odpowiada za wadliwie działąjący czytnik kart" co kolwiek zmieni?

    A zapis, że "niemożność nabycia biletu u kierującego nie zwalnia pasażera
    z odpowiedzialności za jazdę bez ważnego biletu" nie zmienia tu w niczym
    faktu. Jakby było napisane, że kierowca nie oprowadzi sprzedaży biletów,
    to się zgodzę. Ale jeśli ją prowadzi, tylko czasem nie ma, to już jest
    jego wina. Podejmuję się przed sądem bronić takiego gapowicza i
    podejrzewam, że miałbym sporą szansę na wygranie.

    > Niby czemu tak uwazasz? Bilety KZK GOP są bardzo dostępne - mamy parę
    > tysięcy tzw. kolektur, czyli punktow sprzedazy biletow okresowych i
    > jednorazowych, oraz kilkadziesiąt jak sądze tysięcy punktow sprzedazy
    tylko
    > biletow jednorazowych. Uzupelnieniem tego jest siec kilkudziesieciu
    > automatow biletowych czynnych calodobowo oraz w wyjatkowych sytuacjach
    > sprzedaz przez kierującego.

    Tylko nie zdefiniowałeś tej wyjątkowej sytuacji. Czyż fakt, że był
    zamknięty kiosk nie jest dla pasażera wyjątkową sytuacją? Zazwyczaj są
    otwarte, a teraz był zamknięty, bo Pani Jola poszła "siusiu". W razie
    złapania gapowicza, to można wymusić cały szereg linii obrony w tym
    wypadku. warunek, że gość podszedł do kierowcy i chciał nabyć bilet.

    Zresztą takie unormowanie prawne jest kryminogenne. Kierowca może się
    dogadać z kontrolerem. Kontrole siada i przygląda się, kto chciał kupić
    bilet, a następnie go "łapie". Wieczorem, to pewnie 100% skuteczność.
    Dawno nie jeździłem autobusem, ale ze studiów pamiętam, że jak nie miało
    się znaczka, to najczęściej bilety u kierowcy kupowało się wieczorem,
    kiedy te wszystkie powszechnie dostępne punkty są zamknięte.