  • 1. Data: 2004-03-25 17:28:51
    Temat: Bezprawne przekazanie danych osobowych - wpis do BIKu - moę zażądać odszkodowania? (długie)
    Od: "Marcin Nadolczak" <m...@w...uk>

    Witam!
    W 2000 roku wziąłem kredyt w WBK. Spłacałem go przez płatności zlecenia
    stałego z Banku Zachodniego. W momencie kiedy banki się połączyły WBK
    (dawny) źle zaksięgował moją ratę. Dostałem pismo do domu, że mam
    zaległości......
    Sprawdziłem w BZ - wszystko poszło, idę do WBK a oni zaksięgowali te
    pieniądze na inny nr konta i powstała zaległość - przyznali się błędu i
    oddali kase.
    Teraz chciałem wziąść kredyt na zapłacenie czesnego, a tu w banku informują
    mnie, że nie dostanę bo jestem w BIKu.Musiałem załatwiać pisma z banków
    gdzie kiedyś miałem konta, kredyty o ich poprawnym prowadzeniu, a także z
    dawnego WBK, że w pis do BIKu powstał z ich winy.Na każde pismo wydałem koło
    50 PLN - trochę tego było.
    Teraz pytanko - czy mogę się domagać od byłego WBK zwrotu kosztów tych pism
    wraz z odsetkami oraz wykreślenia mnie z BIKu?
    Czy WBK przypadkiem bezprawnie nie przekazał moich danych do BIKu? - mogę
    zażądać odszkodowania?
    A może zażądać odszkodowania za poniesione straty moralne w związku z wpisem
    do BIKu, za to, że najadłem się wstydu w kilku placówkach tłumacząc o co
    chodzi?

    Z góry dziękuję za pomoc.

    [POZ] Marcin "Pigas" Nadolczak
    Pisząc do mnie na prv zmień UK na PL
    GG # 1403014 <= => gsm 502481155

  • 2. Data: 2004-03-25 19:23:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Nadolczak" <m...@w...uk> napisał w
    wiadomości news:c3v4sv$7st$1@nemesis.news.tpi.pl...

    Moim zdaniem masz prawo do odszkodowania w wysokości poniesionych kosztów.
    Dowiedzenie przed sądem, że byłeś zmuszony te całą procedurę przeprowadzić
    tylko dla tego, ze komuś się coś w banku pomerdało wydaje mi się możliwe i
    realne.

    Ale ja bym zaczął od pisma do Zarządu banku z propozycja ugodowego
    załatwienia sprawy i wypłaty Ci odszkodowania. Może w obliczu tak jasnych
    dowodu pójdą na ugodę. Jeśli nie, to mimo wszystko próbował bym jeszcze
    nacisnąć na Nadzór Bankowy NBP. Może to ich skłoni do ugody. A jak nie, to
    zostaje sąd. Sprawa moim zdaniem do wygrania w sferze cywilnej.

    Natomiast od strony karnej cieniutko to widzę. Trzeba by nie tylko
    udowodnić, ze przekazanie danych było bezprawne i mylące (to załóżmy da
    się zrobić) ale również udowodnić danej konkretnej osobie, że to ona
    odpowiada za to i jeszcze że działała celowo, bo nieumyślność nie wchodzi
    w rachubę. No więc albo celowo chciała Ci zrobić na złość (pewnie nie
    realne do udowodnienia) albo że naruszyła jakąś tam procedurę i powinna
    się spodziewać, że to naruszenie spowoduje właśnie wysłanie błędnej
    informacji. Jak znam życie bank - choćby wiedział, że pracownik dał po
    d... - to stanie za nim murem i będzie bajdurzył o błędzie w systemie
    informatycznym i tego typu rzeczach. Tego zweryfikować się nie da bez
    pomocy banku i sprawa padnie.

  • 3. Data: 2004-03-26 07:24:17
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

> [...]
    > nacisnąć na Nadzór Bankowy NBP. Może to ich skłoni do ugody. A jak nie, to
    > zostaje sąd. Sprawa moim zdaniem do wygrania w sferze cywilnej.

    Zgoda, tez tak uwazam, choc mozna tez sprobowac drogi reklamacji
    konsumenckiej - prostsza i szabsza.

> [...]
    > się zrobić) ale również udowodnić danej konkretnej osobie, że to ona
    > odpowiada za to i jeszcze że działała celowo, bo nieumyślność nie wchodzi

    Masz slaby wzrok. Przekazujac dane podmiotowi zewnetrznemu bez podstawy
    prawnej (skoro nie bylo faktycznej to i prawna nie miala zastosowania),
    popelniono przestepstwo. Nie wdajac sie w szczegoly proponuje napisac skarge
    do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, z urzedu i za darmo
    przeprowadzi postepowanie, z ktorego wynikiem mozna podreptac do sadu.
    Naruszono w mojej ocenie art. 271 k.k. (poswiadczenie nieoprawdy w
    dokumencie do BIK), art. 51 ustawy o ochronie danych osobowych (bezprawne
    przekazanie danych do BIK) oraz art 171 ust. 5 ustawy prawo bankowe
    (przekazanie nieprawdziwych danych). W zwiazku z ta ostatnia podstawa prawna
    mozesz zawiadomic prokurature, bo przestepstwo jest scigane z urzedu.

    Poza tym, niezaleznie od zwrotu poniesionych kosztow masz prawo domagac sie
    od banku rekompensaty. Wykorzystalbym tu przepisy konsumenckie i zwrocil sie
    o pomoc do rzecznika praw konsumentow. Tez z urzedu i za darmo. Mozesz wiec
    poszalec.

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 4. Data: 2004-03-26 16:53:04
    Od: "Marcin Nadolczak" <m...@w...uk>

    Użytkownik "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl> napisał w wiadomości

    wiadomości
> [...]
    prawna
    > mozesz zawiadomic prokurature, bo przestepstwo jest scigane z urzedu.

    Tutaj mam jako dowód (tak mi się wydaje, że to może być dowodem) pismo z
    banku, w którym jest napisane, że wpis do Biku powstał z winy złego
    zaksięgowania moich dwóch rat przez bank.

    > Poza tym, niezaleznie od zwrotu poniesionych kosztow masz prawo domagac
    sie
    > od banku rekompensaty.

    Nie znam się na tyle, ale żeby np nie zakładać sprawy cywilnej to można
    chyba złożyć zawiadomienie do prokuratury i jeśli wyjdzie z tego sprawa to
    wtedy "dołączyć" pozew cywilny o odszkodowanie? Coś chyba gdzieś mi się
    obiło o uszy ;-))

  • 5. Data: 2004-03-27 08:32:00
    Od: "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl>

> [...]
    > banku, w którym jest napisane, że wpis do Biku powstał z winy złego
    > zaksięgowania moich dwóch rat przez bank.

    Bardzo ladny dowod, przyznaja sie do bledu:-) A kto ten kwit podpisal?

> [...]
    > chyba złożyć zawiadomienie do prokuratury i jeśli wyjdzie z tego sprawa
    > wtedy "dołączyć" pozew cywilny o odszkodowanie? Coś chyba gdzieś mi się

    Tak jest, przed otwarciem przewodu sadowego w sprawie karnej mozesz jako
    pokrzywdzony wniesc pozew cywilny, wowczas sad w post. karnym rozstrzyga
    takze ten pozew. Co najmilsze - wowczas nie masz obowiazku uiszczenia
    zadnego wpisu od pozwu, a wszystko toczy sie z urzedu.

    Napisz do prezesa banku i przedstaw mu mozliwosci prawne, aby wiedzial ze
    wiesz i jestes zdecydowany. Jak jest madry to zaproponuje jakas ugode:-)

    --
    pozdrawiam:-) Marek

  • 6. Data: 2004-03-27 12:54:08
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Prefix wrote:
> [...]
    > takze ten pozew. Co najmilsze - wowczas nie masz obowiazku uiszczenia
    > zadnego wpisu od pozwu, a wszystko toczy sie z urzedu.

    Co niby toczy się z urzędu? Jeśli nie wykaże szkody, to skończy się
    pozostawieniem powództwa cywilnego bez rozpoznania.

    KG

  • 7. Data: 2004-03-27 18:42:04
    Od: "Marcin Nadolczak" <m...@w...uk>

    > Bardzo ladny dowod, przyznaja sie do bledu:-) A kto ten kwit podpisal?

    Jak brałem kredyt w innym już banku na czesne to dostałem odmowę - powodem
    było to, iż mam wpis w Biku - powiedziano mi, że z WBK dawnego i za co.
    Pamiętałem tamtą sprawę, że dostałem ponaglenia i oni to później odkręcili i
    oddali mi kase.
    Na początku panienka nie chciała wypisać papierka twierdząc, że to było nie
    możliwe - zrobiłem mały dym - już prawie przełożonego wzywali, później się
    zasłaniali, że nie mogą wejść do starego systemu, ale akurat wcześniej w
    innym oddziale "jakoś bezproblemowo weszli" - bo konto miałem w BZ (dawnym).
    No i w końcu sprawdzili, wydali mi pismo (podpisy, pieczątki, jakaś
    sygnatura czy numer dokumentu - wszystko jest) i bezczelnie pobrali mi
    opłatę za to pismo także.

    > Co najmilsze - wowczas nie masz obowiazku uiszczenia
    > zadnego wpisu od pozwu, a wszystko toczy sie z urzedu.

    Na tym najbardziej mi zależało ;-)

    > Napisz do prezesa banku i przedstaw mu mozliwosci prawne, aby wiedzial ze
    > wiesz i jestes zdecydowany. Jak jest madry to zaproponuje jakas ugode:-)

    Tylko, że nie wiem jakie odszkodowanie mogą zapłacić za takie coś. Kiedyś
    słyszałem o małżeństwie, które wygrało taką sprawę, ale nie mogę tego
    nigdzie znaleść.

  • 8. Data: 2004-03-27 19:52:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Prefix" <prefix1WYTNIJ TO@o2.pl> napisał w wiadomości

    Orzeczenie sądu czytałem. No ale ja bym się tak bardzo z tym nie
    rozpędzał. Co innego przekazanie danych firmie windykacyjnej, a co innego
    BIK, który działa na podstawie ustawy i jest uprawniony do administrowania
    danymi i ich otrzymania. Co więcej, banki dmuchając na zimne w umowie
    zawierają klauzulę, że klient na przekazanie tych danych wyraża zgodę.

    Podejrzewam, że teraz to samo zrobią ze zgodą na cesję, ale wcześniej tego
    nikt nie robił, ponieważ nikomu nie przyszło do głowy, że to jest
    naruszenie ustawy o ochronie danych osobowych.

  • 9. Data: 2004-03-27 22:10:41
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
    > Podejrzewam, że teraz to samo zrobią ze zgodą na cesję,

    Tylko że jesli nadal będziemy tak interpretować art.385[3] kc, że
    zakazuje on przelewu bez zgody, to i umieszczenie takiej klauzuli może
    być bezskuteczne.

    KG

  • 10. Data: 2004-03-28 07:29:29
    Od: "Marcin Nadolczak" <m...@w...uk>

> [...]
    > danymi i ich otrzymania. Co więcej, banki dmuchając na zimne w umowie
    > zawierają klauzulę, że klient na przekazanie tych danych wyraża zgodę.

    Ale dane te przekazali bezprawnie, tzn. z powodu swojej winy, nie
    wspominając o naruszeniu moich dóbr osobistych - starając się o kredyt
    czułem się jak złodziej musząc załatwiać te wszystkie pisma z banków.