  • 1. Data: 2005-09-12 17:08:57
    Temat: Bankowy Rejestr-pilne
    Od: "monika" <m...@w...pl>

    Witam.

    Czy są szczególne sytuacje, w których, bank, zamieszczający dane
    niesolidnego dłużnika, może je wykreślić?
    Mam na myśli np. :
    1) kredytobiorca fałszuje dane, bierze kredyt, nie spłaca go, zostaje
    oskarżony o wyłudzenie dostaje wyrok w zawieszeniu. W tym galimatiasie jest
    jeszcze dwóch współkredytobiorców, którzy nie mają pojęcia o fałszywych
    danych podanych bankowi przez kredytobiorcy, dostają informację, że bank nie
    udzielił kredytu (a udzielił). Dodam, że współkredytobiorcy nie
    uczestniczyli w rozprawie, oskarżenie było skierowane tylko do głównego
    kredytobiorcy, a on przyznał się do winy. Czy jest możliwość, że
    współkredytobiorcy mogą starać się o wykreślenie, po przedstawieniu bankowi
    odpowiednich dokumentów .

    znam taką sytuację, mimo, że trochę orientuję się w procedurach, nie jestem
    w stanie odpowiedzieć jednoznacznie.
    Proszę o radę jeśli można na priv.

    pozdrawiam serdecznie
    Monka

  • 2. Data: 2005-09-12 20:03:18
    Temat: Re: Bankowy Rejestr-pilne
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "monika" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    Czyli jak rozumiem w bazie BIK umieszczono jako niesolidnego dane
    osoby niewinnej. Taż to przestępstwo opisane w art. 171.4 Prawa
    Bankowego. Po złożeniu zawiadomienia przy okazji myślę, ze bank sam
    wyprostuje szybciutko te dane.

  • 3. Data: 2005-09-12 22:37:53
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > osoby niewinnej. Taż to przestępstwo opisane w art. 171.4 Prawa
    > Bankowego. Po złożeniu zawiadomienia przy okazji myślę, ze bank sam

    Pytający wspomina o bankowym rejestrze, nie o biurze informacji
    kredytowej, to są jednak zupełnie różne instytucje działające według
    różnych podstaw prawnych.

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 4. Data: 2005-09-12 22:53:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Beniamin" <b...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Pytający wspomina o bankowym rejestrze, nie o biurze informacji
    > kredytowej, to są jednak zupełnie różne instytucje działające według
    > różnych podstaw prawnych.

    W zakresie udzielania fałszywych informacji przez bank jednak stosuje
    się dokładnie ten sam przepis karny. Ma on zastosowanie do wszystkich
    informacji wychodzących z banku. Dla urzędów skarbowych, organów
    ścigania, BIK-ów i każdego, komu bank ma obowiązek tej informacji
    udzielić. Bo przecież ewentualny czyn zabroniony został popełniony w
    banku i polegał na udzieleniu komuś tam fałszywej informacji, a nie w
    BIK, czy innym, rejestrze by rozważać, na czyn sprawcy na gruncie
    przepisów normujących działalność tamtych instytucji. No chyba, że
    pytający miał na myśli jakieś tam wewnętrzne podręczne prowadzone
    przez ten sam bank rejestry, to oczywiście się zagalopowałem. Ale nie
    sądzę.

  • 5. Data: 2005-09-13 20:41:26
    Od: "monika" <m...@w...pl>

> [...]
    > osoby niewinnej. Taż to przestępstwo opisane w art. 171.4 Prawa
    > Bankowego. Po złożeniu zawiadomienia przy okazji myślę, ze bank sam

    to działa tak: jeśli bierzesz kredyt, bank wysyła info o kredycie do
    "biku"-czyli jaka kwota, jaka spłąta, brak wpłaty itp itd.
    Bankowy rejestr, to instytucja, która wpisuje dane: kredytobiorca,
    własciciel rachunku, karty kredytowej, zaprzestaje spłaty swojego
    zobowiązania. Dotyczy to także współkredytobiorców. Moje pytanie było, czy
    są szczególne sytuacje, dla których bank może wykreślić z Bankowego
    Rejestru. Nie wspominam o sytuacjach jak całkowita spłata długu, czy smierć
    dłużnika, bo to oczywiste. Chodzi mi raczej o przypadki takie jak :
    wyłudzenie, oszukanie itp.
    Czy bank może usunąć dane osoby, którą posłużył się kredytobiorca w celu
    uzyskania kredytu (potem postawiono mu zarzuty ma wyrok itp.)

    pozdr.
    Monika

  • 6. Data: 2005-09-13 22:37:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie wspominam o sytuacjach jak całkowita spłata długu, czy śmierć
    > dłużnika, bo to oczywiste.

    To nie do końca oczywiste akurat. W wypadku śmierci dłużnika
    zobowiązanie poręczycieli nie wygasa akurat.

    > Chodzi mi raczej o przypadki takie jak :
    > wyłudzenie, oszukanie itp.

    Jeśli oszustwo przybrało taki obrót, iż zgodnie z prawem cywilnym
    poręczenie upada, lub zgoła nigdy nie zostało udzielone (sfałszowano
    podpisy poręczycieli), to oczywiście, że bank jest zobowiązany do
    zaktualizowania informacji w BIK. Ale jeśli bank został oszukany, ale
    oszukańcze działania kredytobiorcy nie miały wpływu na ważność
    poręczenie, to nie.

    > Czy bank może usunąć dane osoby, którą posłużył się kredytobiorca w
    celu
    > uzyskania kredytu (potem postawiono mu zarzuty ma wyrok itp.)

    Ale za co został skazany?

  • 7. Data: 2005-09-14 15:28:55
    Od: "monika" <m...@w...pl>

    > Użytkownik "Monika" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    >

    > Ale za co został skazany?

    został skazany za wyłudzenie + nieprawdziwe dane jakie sobie wpisał na
    zaświadczeniach współkredytobiorców (dodam że współkredytobiorcy to byli
    pracownicy)
    z tego co wiem, to jego pierwszy taki wyrok, czyli dostał w zawieszeniu

    pozdr.
    Monka

  • 8. Data: 2005-09-14 17:13:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    byli
    > pracownicy)
    > z tego co wiem, to jego pierwszy taki wyrok, czyli dostał w

    A współkredytobiorcy podpisali umowę kredytową? Bo jak tak, to
    popełnienie przestępstwa przez kredytobiorcę niczym tu sprawy nie
    zmienia.

    Jedyne co mogę zasugerować, nie znając sprawy, to zastanowienie się,
    czy skoro byli współkredytobiorcami, to czasem ich pracodawca nie
    przywłaszczył sobie ich pieniędzy. A jeśli jednak byli tylko
    poręczycielami, to można próbować dowieść, że poręczenia udzielili pod
    presją zwolnienia z pracy i pod wpływem błędu (art. 286 kk) i dalsza
    próba wykazania, iż oświadczenie złożono pod wpływem groźby i
    uchylenie się od skutków (art. 87-88 kc). Ale to luźna dygresja, bo
    trzeba by było dokładnie znać sprawę.

  • 9. Data: 2005-09-15 17:01:51
    Od: "monika" <m...@w...pl>

> [...]
    > próba wykazania, iż oświadczenie złożono pod wpływem groźby i
    > uchylenie się od skutków (art. 87-88 kc). Ale to luźna dygresja, bo

    podpisali umowę, co do groźby utraty pracy trochę tak było..........
    to trochę zagmatwana i trudna sprawa. Dzięki za info, trochę mi to może i
    rozjaśniło sprawę

    pozdr. Monka