    From: "Przyjazny Andrzej" <a...@l...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Agencja Kruk
    Date: Sun, 22 Jun 2003 20:15:38 +0200

    Użytkownik "Baobab" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:bd4n9o$d86$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > 1. Nie zgodzę się z oskarżeniem o pogradę dla zasad gramatyki (a właściwie
    > ortografii). To mnie najbardziej zabolało. W słowniku ortograficznym nie
    > istnieje wyraz "mongoł", tak jak "cygan" czy "żyd". Może chodziło Ci o
    > potoczne określenie osoby z upośledzeniem umysłowym, tak zwanym
    mongolizmem
    > bądź zespołem Downa. Na pewno jednak nie było moją intencją suponować, że
    > prawnicy mają jakieś problemy intelektualne. Wręcz przeciwnie, to grupa
    > zawodowa o wyjątkowej sile rozumu.

    Generalnie - dziękuję za rzetelną odpowiedź, a szczegołowo:

    Odp. 1
    Gramatyka jest to pojęcie nadrzędne wobec orotgrafii. W słowniku są takie
    wyrazy jak "cygan" ( w sensie włóczęga, ale i kłamca), "żyd" (w sensie
    wyznawca wiary mojżeszowej, bo "Żyd", pisany z wielkiej litery znaczy
    Izraelitę, członka pańswta izraelskiego), a "mongoł" to człowiek cierpiący
    na mongolizm.

> [...]
    > drobnym sprawom i sprawcom. Ponieważ jesteś bystrym obserwatorem rynku i
    > chyba w ogóle pewnej dziedziny życia, to powinieneś przyznać, że
    stosunkowo
    > łatwo jest doprowadzić do zaspokojenia małego roszczenia, zwłaszcza gdy
    > występuje z nim podmiot silny, a całkiem trudno wyegzekwować swoje prawa
    > komuś pośledniejszemu. W teorii wszyscy jesteśmy wobec prawa równi, w
    > praktyce - nie. Piszę tu truizmy, wybacz, ale to właśnie spostrzeżenie
    leży
    > u podstaw mojego oburzenia dla "systemu", "prawa" itd.

    Tu się zgadzam. U nas jest tak: jeśli ktos dysponuje jakąś adminstracją
    (choćby sekretarka, wynajęty prawnik, samochód, wolny czas), to jest niemal
    na pozycji wygranej z kimś kto nie ma ani sekretarki, ani nie stać go na
    prawnika.

    > 3. Może się powinnam także przedstawić: jestem panią po czterdziestce, co
    > nie jest takie ważne, ale być może usprawiedliwisz mój nieco egzaltowany
    > ton, bo de facto nie jestem anarchistką. Natomiast reaguję wciąż
    > emocjonalnie na niektóre sprawy. Socjalizm - no cóż, skoro ten termin
    > całkowicie się zużył, to nie widzę powodu, by dać sobie nakleić etykietę z
    > przeszłości. Ale nowe czasy domagają się nowych słów.

    A ja jestem po trzydziestce. Chodzi mi o to, że widze w Polakach
    lekceważenie w realizowaniu zobowiązań, że przecież taka ERA to jest tak
    strasznie bogata, że mogę im nie zapłacić mojego skromnego rachunku w
    wysokości np. 43 zł. Taka postawa bardzo mi się nie podoba.

    > 4. Nie podejrzewam Cię o nieuczciwość. Wręcz przeciwnie, w Twoim przydomku
    > jest zawarta obietnica bezinteresowności, życzliwości etc.

    Dziękuję :)

    > 5. Nie mam nic przeciwko narodowi mongolskiemu. Równie dobrze mogłabym
    > napisać "hordy tatarskie" lub podobnie, bo nasuwały mi się skojarzenia
    > historyczne.

    OK. Rozumiem.

    > 6. Było mi miło pogaworzyć.

    Mnie też :)