  • 1. Data: 2003-10-15 14:23:33
    Temat: 800 brutto - czy taka pensje moze zajac komornik?
    Od: "Webster" <p...@o...pl>

    Witam
    Czy jesli ktos zarabia 800 zł brutto (minimalna krajowa) to czy komornik w
    wyniku tytułu wykonawczego w skutek długu może zająć stosowane 50%
    zarobków???
    Nie chodzi tu o alimenty.
    Być, moze padało to pytanie, jesli tak to przepraszam.Prosze jesli to
    mozliwe o podanie artykułów regulujących to.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-10-15 21:49:26
    Temat: Re: 800 brutto - czy taka pensje moze zajac komornik?
    Od: "dp" <d...@c...pl>

    Zgodnie z art 833 par 1 kodeksu postępowania cywilnego zakres egzekucji z
    wynagrodzenia za pracę reguluje kodeks pracy. Ten z kolei co do zasady (wyjątek
    alimenty) przewiduje, iż egzekucji podlega 50% wynagrodzena netto (art. 87
    kodeksu pracy). Jednak w par. 6 tegoż artykułu kodeks pracy upoważnia Radę
    Ministrów do okerślenia w rozporządzeniu minimalnej kwoty z wynagrodzenia, która
    egzekucji nie podlega ( i znowu wyjątek - alimenty). Wykonując to upoważnienie w
    Rozporządzeniu Rady Ministrów z dn. 06.12.1977r (Dz. U. nr 37 poz. 165 z późn
    zm.) zostało określone, iż generalnie nie podlega kwota wynagrodzenia
    odpowiadająca kwocie najniżego wynagrodzenia. Ponieważ jest to obecnie 800 zł,
    więc można powiedzieć, iż komornik nie może zająć wynagrodzenia za pracę w
    pełnym wymiarze w kwocie 800 zł.

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2003-10-16 10:46:20
    Od: "MarciN" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "dp" <d...@c...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    O:

> [...]
    zł,
    > więc można powiedzieć, iż komornik nie może zająć wynagrodzenia za pracę

    Mam takie pytanie wiążące powyższy temat.
    Mojej sąsiadce, która jest osobą b.chorą ZUS dokonał zajęcia 150 zł z reny
    inwalidzkiej II grupy. Wysokość tej renty to ok. 540 zł. Proszę o wypowiedź
    czy taki stan rzeczy jest zasadny. Egzekucja nastąpiła z uwagi na
    niezapłacony podatek od nieruchomości.

    -------------
    *****
    * Ty możesz wybrać drogę wiodącą do gwiazd
    * ja wole drogę, która doprowadzi mnie do celu.
    *****
    MarciN

  • 4. Data: 2003-10-16 12:17:47
    Od: n...@s...strefa.pl (SDD)

> [...]
    wypowiedź
    > czy taki stan rzeczy jest zasadny. Egzekucja nastąpiła z uwagi na

    Pytasz o pensje - a teraz piszesz o rencie.
    Nie widzisz roznicy ?????

    --
    Zaloz prywatne forum:
    http://forum.onet.pl

  • 5. Data: 2003-10-16 22:28:13
    Od: "" <d...@c...pl>

    *****
    > * Ty możesz wybrać drogę wiodącą do gwiazd
    > * ja wole drogę, która doprowadzi mnie do celu.
    *****
    > MarciN

    Jeśli dług stanowił podatek od nieruchomości, to rentę raczej nie zajął komornik
    (przynajmniej nie sądowy). Co najwyżej zrobił to Naczelnik Urzędu Skarbowego
    (pracownik tego urzędu zwany komornikiem skarbowym), a najprawdopodniej zajęcia
    doknał wójt gminy, lub burmistrz (prezydent) miasta. Egzekucję tzw. długów
    publicznych (np. podatków) reguluje inna ustawa: O postępowaniu egzekucyjnym w
    administacji (jest egzekucja sądowa i jest egzekucja administacyjna). Jeśli
    chodzi o meritum sprawy, zarówno w egzekucji sądowej jak też administacyjnej (w
    uproszczeniu) można zająć max. 1/4 świadczeń emerytalnych lub rentowych. Dla
    świadczeniobiorcy musi pozostać jednak minimum kwota emerytury/ renty w
    wysokości 1/2 najniższej renty/emerytury. Określa to ustawa o emeryturach i
    rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - art 139 - 141.

    dp

  • 6. Data: 2003-10-17 17:17:38
    Od: "Słonik" <p...@o...pl>

> [...]
    > wysokości 1/2 najniższej renty/emerytury. Określa to ustawa o emeryturach
    > rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - art 139 - 141.

    Hmmm czyli jak dług jest wobec Państwa np. zaległości podatkowe to mogą
    zająć takie 800 zł brutto ? Czy też chodzi tylko o emeryturę/rentę?
    Pozdrawiam i dzieki za pomoc!

  • 7. Data: 2003-10-17 19:37:27
    Od: "" <d...@c...pl>

> [...]
    > >

    > Hmmm czyli jak dług jest wobec Państwa np. zaległości podatkowe to mogą
    > zająć takie 800 zł brutto ? Czy też chodzi tylko o emeryturę/rentę?

    Ciekawe jako kto chcesz zajmować dług wobec Państwa (komornik jesteś, czy
    skarbówka ? :)
    Emerytura/renta to jedno. Wynagrodzenie za pracę to drugie.
    800 zł brutto wynagrodzenia za pracę W PEŁNYM WYMIARZE zająć nie można. (w
    uproaszczeniu). Dłużnikowi musi pozostać wolana od zajęcia kwota wynagrodzenia
    netto odpowidajaca 800 zł brutto (ok 560 zł)

    Emerytura/renta - czytaj wyżej.

    dp

  • 8. Data: 2003-10-17 20:53:00
    Od: "MarciN" <m...@p...onet.pl>

    MarciN wystukał na klawiaturze:

> [...]

    > wysokości 1/2 najniższej renty/emerytury. Określa to ustawa o emeryturach i
    > rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - art 139 - 141.
    -------

    MarciN przedłuza temat rozmowy:

    Proszę o podanie tej kwoty najniższej renty/emerytury? Jeżzeli nie sprawi to
    zbyt wielu trudności...
    A przyda się napewno niejednemu grupowiczowi taka wiadomość.

    °Pozdrawiam wieczornie°
    °MarciN° °tel.:° °0048-606150082°
    °POL-BETON° °Poland°
    www.marcinns.republika.pl

    *************
    * Bogatym jest ten, kto posiada wiele;
    * ...bogatszym ten, kto mało potrzebuje,
    * .... najbogatszym - kto dużo daje!
    **********
    -------

  • 9. Data: 2003-10-17 22:53:40
    Od: "" <d...@c...pl>

    -------

    *************
    **********
    > -------

    Najbardziej aktualne:
    http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm

    Od 1 marca 2003 r. kwoty najniższych gwarantowanych świadczeń
    emerytalno-rentowych wynoszą: emerytura, renta z tytułu całkowitej niezdolności
    do pracy i renta rodzinna 552,63 zł

    dp

  • 10. Data: 2003-10-18 06:45:05
    Od: "Słonik" <p...@o...pl>

> [...]
    > uproaszczeniu). Dłużnikowi musi pozostać wolana od zajęcia kwota
    wynagrodzenia
    > netto odpowidajaca 800 zł brutto (ok 560 zł)

    Ok i wszystko jasne. A chodzi o zadłużenie wobec US.
    Pozdrawiam i dzieki za odpowiedz