  • 1. Data: 2004-07-04 13:34:10
    Temat: 3 pytanka...
    Od: "SloMa" <t...@a...pl>

    Witam.
    Mam pare pytanek pod egzamin z prawa gospodarczego.
    Moze znajdzie sie osoba, ktora potrafi rozwiac moje watpliwosci.
    1) Ubezpieczenia - Wszelkie kwestie zwiazane z ubezpieczeniami reguluje
    Kodeks Cywilny, czy tez jest jakas ustawa o ubezpieczeniach?

    2) Spolka partnerska
    Czy partner wchodzacy do spolki partnerskiej odpowiada za zobowiazania
    spolki sprzed jego wejscia?
    - wiem, ze nie odpowiada za zobowiazania plynace z tytulu wykonywania
    wolnego zawodu przez partnerow.
    - odpowiada natomiast za dzialania nie zwiazane z dzialalnoscia spolki - np.
    oplaty za czynsz itp.
    Jak to jest z zobowiazaniami wstecznymi???

    3)Czy spolka osobowa moze sie polaczyc ze spolka kapitalowa? Jesli tak,
    jakie wtedy przepisy obowiazuja dla powstalego tworu?

    Z gory dzieki

  • 2. Data: 2004-07-04 19:39:51
    Temat: Re: 3 pytanka...
    Od: "bella" <b...@o...pl>

    Użytkownik "SloMa" <t...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 1) Ubezpieczenia - Wszelkie kwestie zwiazane z ubezpieczeniami reguluje
    > Kodeks Cywilny, czy tez jest jakas ustawa o ubezpieczeniach?

    zależy o jakie ubezpieczenia ci chodzi.

> [...]
    np.
    > oplaty za czynsz itp.
    > Jak to jest z zobowiazaniami wstecznymi???

    kodeks spółek handlowych na ten temat nic nie mówi. jednak art. 95 &2 mówi:
    "Umowa spółki może przewidywać, że jeden albo większa liczba partnerów godzą
    się na ponoszenie odpowiedzialności tak jak wspólnik spółki jawnej". Dlatego
    wydaje mi się, iż wszystko będzie zależało od tego, na jakich warunkach ten
    partner wchodzi do spółki- zasada swobody umów się kłania.

    > 3)Czy spolka osobowa moze sie polaczyc ze spolka kapitalowa? Jesli tak,
    > jakie wtedy przepisy obowiazuja dla powstalego tworu?

    art. 491 ksh &1 "Spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze
    spółkami osobowymi; spółka osobowa NIE MOŻE jednakże byc spółką przejmującą
    albo spółką nowo zawiązaną."
    &2 "Spółki osobowe mogą się łączyć między sobą tylko przez zawiązanie spółki
    kapitałowej"

    wiesz już wszystko?

    Tak na przyszłość to nie są zagadnienia z prawa gospodarczego, tylko
    handlowego:)

    pozdrawiam
    b.

  • 3. Data: 2004-07-04 20:50:34
    Od: "Mister Muscle" <i...@o...pl>

> [...]
    > 1) Ubezpieczenia - Wszelkie kwestie zwiazane z ubezpieczeniami reguluje
    > Kodeks Cywilny, czy tez jest jakas ustawa o ubezpieczeniach?

    Zależy jakie ubezpieczenia, ale generalnie (chodzi o prawo gospodarcze)
    jest to KC i USTAWA z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej
    (Dz.U. Nr 124 z dnia 16 lipca 2003 r., poz. 1151 Ustawa z dnia 20 kwietnia
    2004 r. o zmianie i uchyleniu niektórych ustaw w związku z uzyskaniem
    przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej)

  • 4. Data: 2004-07-04 21:03:42
    Od: "SloMa" <t...@a...pl>

> [...]
    > 2004 r. o zmianie i uchyleniu niektórych ustaw w związku z uzyskaniem
    > przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej)

    O to wlasnie chodzilo.
    Mialem pytanie nt. rozporzadzen dotyczacych ubezpieczen spolecznych. Gdzie
    sa zawarte
    Test wyboru i 4 mozliwosci. 2 z nich to KC i ustawa o dzialalnosci
    ubezpieczeniowej...
    Tylko jedna odpowiedz wedlug prowadzacego byla prawidlowa...:(

    Co do nazwy. Przedmiot nazywa sie prawo gospodarcze (II semestr ekonomii)
    spolki cywilne, handlowe, papiery wartosciowe, ochrona konkurencji,
    wlasnosi intelektualne itepe.

  • 5. Data: 2004-07-05 12:41:59
    Od: "bella" <b...@o...pl>

    > O to wlasnie chodzilo.
    > Mialem pytanie nt. rozporzadzen dotyczacych ubezpieczen spolecznych.

    no przepraszam bardzo, ale jeśli chodzi o ubezpieczenia społeczne to raczej
    wchodzą w grę ustawy o ubezpieczeniach społecznych oraz ustawy emerytalno-
    rentowe....... I takie pytanie raczej mogłoby paść na egzaminie z prawa
    pracy i ubezpieczeń społecznych, ale wszystko jest możliwe.......

    pozdr.
    b.