  • 1. Data: 2002-04-30 12:35:04
    Temat: Pytanie z Kodeksu Pracy
    Od: "Pan Bambaryla" <p...@w...pl>

    Witam,

    Nie jestem z "branży", więc spróbuję po swojemu opisać problem... ;-)

    Prawo stanowi (whow!), że pracodawca nie wypłacając pracownikowi
    na czas wynagrodzenia naraża się na rzucenie papierka z wypowiedzeniem
    przez tego drugiego, ze skutkiem, jakby sam wypowiedział umowę
    bez wypowiedzenia (za?). Płaci wtedy odpowiednie odszkodowanie.

    Czy mam rację przy powyższym stwierdzeniu?

    Gdzie ew. w KP znajduje się ten przepis, tzn. który art. o tym mówi?

    Proszę o podpowiedź.

    Dziękuję.

    Pzdr,
    Bam

  • 2. Data: 2002-04-30 13:02:46
    Temat: Re: Pytanie z Kodeksu Pracy
    Od: "Lombardo" <l...@a...pl>

    DZIAŁ DRUGI
    Stosunek pracy

    Art. 52. § 1. Pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z
    winy pracownika w razie:
    1) ciężkiego naruszenia przez pracownika podstawowych obowiązków
    pracowniczych,
    2) popełnienia przez pracownika w czasie trwania umowy o pracę przestępstwa,
    które uniemożliwia dalsze zatrudnianie go na zajmowanym stanowisku, jeżeli
    przestępstwo jest oczywiste lub zostało stwierdzone prawomocnym wyrokiem,
    3) zawinionej przez pracownika utraty uprawnień koniecznych do wykonywania
    pracy na zajmowanym stanowisku.
    § 2. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika nie może
    nastąpić po upływie 1 miesiąca od uzyskania przez pracodawcę wiadomości o
    okoliczności uzasadniającej rozwiązanie umowy.
    § 3. Pracodawca podejmuje decyzję w sprawie rozwiązania umowy po
    zasięgnięciu opinii reprezentującej pracownika zakładowej organizacji
    związkowej, którą zawiadamia o przyczynie uzasadniającej rozwiązanie umowy.W
    razie zastrzeżeń co do zasadności rozwiązania umowy zakładowa organizacja
    związkowa wyraża swoją opinię niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 3
    dni.
    § 4. (skreślony)

    Art. 53. § 1. Pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia:
    1) jeżeli niezdolność pracownika do pracy wskutek choroby trwa:
    a) dłużej niż 3 miesiące - gdy pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy
    krócej niż 6 miesięcy,
    b) dłużej niż łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia i
    zasiłku - gdy pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy co najmniej 6
    miesięcy lub jeżeli niezdolność do pracy została spowodowana wypadkiem przy
    pracy albo chorobą zawodową,
    2) w razie usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy z innych
    przyczyn niż wymienione w pkt 1, trwającej dłużej niż 1 miesiąc.
    § 2. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia nie może nastąpić w razie
    nieobecności pracownika w pracy z powodu sprawowania opieki nad dzieckiem -
    w okresie pobierania z tego tytułu zasiłku, a w przypadku odosobnienia
    pracownika ze względu na chorobę zakaźną - w okresie pobierania z tego
    tytułu wynagrodzenia i zasiłku.
    § 3. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia nie może nastąpić po
    stawieniu się pracownika do pracy w związku z ustaniem przyczyny
    nieobecności.
    § 4. Przepisy art. 36 § 1[1] i art. 52 § 3 stosuje się odpowiednio.
    § 5. Pracodawca powinien w miarę możliwości ponownie zatrudnić pracownika,
    który w okresie 6 miesięcy od rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia, z
    przyczyn wymienionych w § 1 i 2, zgłosi swój powrót do pracy niezwłocznie po
    ustaniu tych przyczyn.

    Art. 54. (skreślony)

    Art. 55. § 1. Pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia,
    jeżeli zostanie wydane orzeczenie lekarskie stwierdzające szkodliwy wpływ
    wykonywanej pracy na zdrowie pracownika, a pracodawca nie przeniesie go w
    terminie wskazanym w orzeczeniu lekarskim do innej pracy, odpowiedniej ze
    względu na stan jego zdrowia i kwalifikacje zawodowe.
    § 1[1]. Pracownik może rozwiązać umowę o pracę w trybie określonym w § 1
    także wtedy, gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowych
    obowiązków wobec pracownika; w takim przypadku pracownikowi przysługuje
    odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia, a jeżeli
    umowa o pracę została zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej pracy - w wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni.
    § 2. Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia
    powinno nastąpić na piśmie, z podaniem przyczyny uzasadniającej rozwiązanie
    umowy. Przepis art. 52 § 2 stosuje się odpowiednio.
    § 3. Rozwiązanie umowy o pracę z przyczyn określonych w § 1 i 1[1] pociąga
    za sobą skutki, jakie przepisy prawa wiążą z rozwiązaniem umowy przez
    pracodawcę za wypowiedzeniem.

  • 3. Data: 2002-04-30 13:06:51
    Od: "Pan Bambaryla" <p...@w...pl>

    Aaaaaa... może słówko komentarza, please??

    Jeżeli dobrze rozumiem, można to zrobić na podstawie
    Art. 55. § 1[1] KP?

    Pzdr,
    Bam

  • 4. Data: 2002-04-30 20:38:31
    Od: <l...@p...onet.pl>

    > Jeżeli dobrze rozumiem, można to zrobić na podstawie
    > Art. 55. § 1[1] KP?

    Dobrze rozumiesz :)
    Niewypłacanie przez pracodawcę wynagrodzenia za pracę jest ciężkim naruszeniem
    jego podstawowych obowiązków wobec pracownika i upoważnia pracownika do
    rozwiązania umowy bez wypowiedzenia z winy pracodawcy (art. 55 § 1 [1] kp.). W
    wyroku z dnia 4.04.2000 r., I PKN 516/99 Sąd Najwyższy wyjaśnił, że przesłanką
    rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia ze względu na ciężkie naruszenie
    podstawowych obowiązków wobec pracownika i uzyskania odszkodowania (art. 55 § 1
    [1] kp) jest wina umyślna lub rażące niedbalstwo pracodawcy. Pracodawca, który
    nie wypłaca pracownikowi w terminie całości wynagrodzenia, ciężko narusza swój
    podstawowy obowiązek z winy umyślnej, choćby z przyczyn niezawinionych nie
    uzyskał środków finansowych na wynagrodzenia. Zdaniem SN, obowiązkiem
    pracodawcy jest terminowe wypłacanie wynagrodzeń, a nie uzyskiwanie na nie
    środków finansowych. Z punktu widzenia treści stosunku pracy (w tym zwłaszcza
    praw pracowniczych) jest całkowicie obojętne z jakiego źródła pracodawca
    uzyskuje środki na wynagrodzenia. Jest to efekt podstawowej cechy tego stosunku
    prawnego, w którym pracodawca ponosi ryzyko prowadzonej działalności, które tym
    samym nie obciąża pracowników. Obowiązek pracodawcy polega więc na terminowym
    wypłacaniu wynagrodzeń za pracę i w stosunku do takiego obowiązku należy
    odnosić jego winę.

    Pzdr
    Leszek
    Z zaproszeniem na http://forum.sow.pl

  • 5. Data: 2002-04-30 22:17:13
    Od: "str" <b...@k...onet.pl>

    ...dokładnie tak.
    nic dodać, nic ująć.

  • 6. Data: 2002-05-06 06:03:38
    Od: Qtchb <q...@p...onet.pl>

    najważniejsze:

    art. 55 § 1/1/. Pracownik może rozwiązać umowę o pracę w trybie
[...]

    tzn.:
    niewypłacenie (zwłaszcza niewypłacanie) wynagrodzenia jest ciężkim
    naruszeniem obowiązków pracodawcy, o którym mówi powyższy artykół,
    jeśli jest spełniona ta przesłanka, to może Pan rozwiązać umowę o
    pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia;
    a propos odszkodowania - rzecz ma się następująco: pracownikowi
    przysługuje w przypadku takiego rozwiązania umowy o pracę
    "odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia",
    tzn., że jeśli Pana umowa o pracę przewiduje 3-mieisięczny okres
    wypowiedzenia, to przysługuje mu świadczenie pieniężne (zwane tu
    odszkodowaniem) w wysokości wynagrodzenia za te 3 miesiące okresu
    wypowiedzenia, jeśli okres wypowiedzenia jest krótszy, to
    odszkodowanie jest odpowiednio niższe...

    szacunek

  • 7. Data: 2002-05-06 10:33:03
    Od: "Pan Bambaryla" <p...@w...pl>

    Dziękuję uprzejmie za wyjaśnienia.