  • 131. Data: 2015-01-28 11:53:22
    Temat: Re: Przywileje górnicze a równość wobec stanowionego prawa
    Od: grzech <g...@g...pl>

    > Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w wiadomości

    > Trzeba by było jeszcze zapytać kogoś, kto pamięta jak to działało w
    > praktyce.

    Podpowiem ci na przykładzie mojej ciotki która w dawnych czasach taki
    nakaz dostała.
    Wyjechała w "w Polskę" do małego miasta powiatowego. Zakład pracy gdzie
    dostała skierowanie miał obowiązek zapewnić jej kwaterę i zapewnił.
    Ponadto dostawała obiady po cenie zryczałtowanej, czyli za grosze.
    Zarabiała jak zarabiała. Po kilku latach dostała własne mieszkanie,
    później drugie, większe gdzie mieszka do dziś. Nigdy nie miała zamiaru
    rzucać tamtej pracy, ani miejsca zamieszkania. Taki Liwiuszek niech
    opowie jej, że była niewolnikiem. Przy okazji niech opowie dzisiejszym
    absolwentom studiów jakie to niewolnictwo wtedy było.

  • 132. Data: 2015-01-28 11:56:36
    Od: grzech <g...@g...pl>

    W dniu 2015-01-28 o 02:36, RadoslawF pisze:

    > Miały też dotyczyć niebieskich ptaków ale tych nakazów nie
    > egzekwowano. Jak się nie stawił (lub zwiał przed terminem)
    > to nikt go nie ścigał.
    >

    > Pozdrawiam

    Ustawa o której wyżej piszą dotyczyła fachowców a ty piszesz o ustawie o
    osobach uchylających się od pracy z lat 80-tych. Ustawa ta była w
    praktyce niewykonalna, ale jest taką swego rodzaju ciekawostką.

  • 133. Data: 2015-01-28 12:01:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "grzech" <g...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > opowie jej, że była niewolnikiem. Przy okazji niech opowie dzisiejszym
    > absolwentom studiów jakie to niewolnictwo wtedy było.

    Nie umniejszam temu swiadectwu, ale to, że Twojej ciotce to akurat
    spasowało nie znaczy, ze wszyscy byli tacy szczęśliwi. Ale rónież nie
    twierdzę, że to była zawsze jakaś tragedia.

  • 134. Data: 2015-01-28 15:28:37
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-01-28 o 06:45, Shrek pisze:

    > Czyli dokładnie jak chłop pańszczyźniany.
    >
    > Przy czym część twoich tez też jest nie prawdziwa. Władze PRLu jak
    > najbardziej mogły kogoś bezkarnie zabić, co do wybotu miejsca

    Przeciwników politycznych różne władze aresztowały a bywa ze
    i zabijały. Nie ma to nic wspólnego z niewolnictwem.

    > zamieszkania, to go nie miałeś - mieszkałeś tam, gdzie władza ci
    > przydzieliła mieszkanie. Gotówkę to dostawałeś na drobne wydatki, bo jak
    > już wspomniałem mieszkania samochody itd były na przydziały - także z
    > grubsza właśnie na żarcie i ciuchy.

    Od zawsze mieszkam w mieście wojewódzkim.
    Za komuny mogli mi przydzielić mieszkanie w dzielnicy jaką wybrali
    (w jakiej mieli miejsca) nie miało to nic wspólnego z niewolnictwem.
    Zwłaszcza że jakiś procent już gdzieś i tam mieszkał.

    Zarówno mieszkanie jak i samochód można było kupić z wolnej reki
    za pieniądze czyli płacąc cenę większą niż oficjalna.

    Pozdrawiam

  • 135. Data: 2015-01-28 15:32:09
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-01-28 o 08:35, Tomasz Kaczanowski pisze:

    > heh a wystarczy użyć wujka googla, no ale ok:
    > http://historycy.org/index.php?showtopic=33075

    Dzięki.
    Niestety wygląda to tak jakby Pan Karpiński nie bardzo
    potrafił funkcjonować w tamtych realiach.

    > Przecież nigdzie nie napisałem, że był

    > no właśnie... a czemu tak się stało?

    Nie wiem.
    Ale znając realia PRLu można przyjąć że jakość była niespecjalna.

    Pozdrawiam

  • 136. Data: 2015-01-28 15:38:36
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-01-28 o 11:56, grzech pisze:

    > Ustawa o której wyżej piszą dotyczyła fachowców a ty piszesz o ustawie o
    > osobach uchylających się od pracy z lat 80-tych. Ustawa ta była w
    > praktyce niewykonalna, ale jest taką swego rodzaju ciekawostką.

    Ta z okolic stanu wojennego to była próba powrotu do tej z roku 1950.
    Ale czegoś nie dopatrzyli i podobno nie było taryfikatora kar
    więc nie było jak skazać. Używali tego tylko medialnie do straszenia
    jednych aby przypodobać się innym.

    Pozdrawiam

  • 137. Data: 2015-01-28 16:09:24
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 28.01.2015 11:53, grzech pisze:

> [...]
    > Wyjechała w "w Polskę" do małego miasta powiatowego. Zakład pracy gdzie
    > dostała skierowanie miał obowiązek zapewnić jej kwaterę i zapewnił.

    Jak to pan niewolnikowi.

    > Ponadto dostawała obiady po cenie zryczałtowanej, czyli za grosze.

    Zazwyczaj niewolnik były żywiony przez właściciela.

    > Zarabiała jak zarabiała. Po kilku latach dostała własne mieszkanie,
    > później drugie, większe gdzie mieszka do dziś. Nigdy nie miała zamiaru
    > rzucać tamtej pracy, ani miejsca zamieszkania.

    Jest wiele opisów niewolników którzy u swoich właścicieli żyli jak
    pączki w maśle i ani w głowie było im się buntować albo starać o
    wyzwolenie. Niemniej jednak - byli niewolnikami.

    Poza tym, jak niewolnik żyje wśród samych niewolników i żyje mu się
    względnie znośnie, to i może swojego niewolnictwa nie zauważać. Różnicę
    widać dopiero jak się porówna z ludźmi wolnymi (a i te różnice nie
    zawsze są na minus)

    p. m.

  • 138. Data: 2015-01-28 17:06:54
    Od: grzech <g...@g...pl>

> [...]
    > względnie znośnie, to i może swojego niewolnictwa nie zauważać. Różnicę
    > widać dopiero jak się porówna z ludźmi wolnymi (a i te różnice nie

    Jak ktoś ma zryty tak jak ty umysł to wszędzie widzi zniewolenie tylko
    nie u siebie.

  • 139. Data: 2015-01-28 19:47:54
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-01-28 15:28, RadoslawF wrote:

    > Przeciwników politycznych różne władze aresztowały a bywa ze
    > i zabijały. Nie ma to nic wspólnego z niewolnictwem.

    Sorry, ale to nie ja zaczynałem z możliwością bezkarnego zabijania
    niewolników. Twój pomysł. No więc w dyskusji czy obywatel był
    niewolnikiem władz, twój argument, że nie bo właściciel nie mógł go
    bezkarnie zabić jest z dupy - władza jako własciciel mogła i jak miała
    ochotę to to robiła.

    > Od zawsze mieszkam w mieście wojewódzkim.

    Ja też - tam moi rodzice dostali przydział na mieszkanie.

    Shrek

  • 140. Data: 2015-01-28 22:52:30
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "grzech"

> [...]
    > zawsze są na minus)
    >
    > p. m.

    Jak ktoś ma zryty tak jak ty umysł to wszędzie widzi zniewolenie tylko
    ---
    Ptaszek w klatce