  • 1. Data: 2005-07-14 11:02:39
    Temat: Przycięcie (wycięcie) drzew
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

    Witam,

    Jestem posiadaczem działki w Krakowie, w której bliskim sąsiedztwie jest
    niewielki las (zagajnik). I bardzo się z tego cieszę !!! Jednak jest tu kilka
    drzew rosnących bardzo blisko granicy, a dodam że są to zwykłe topole, które
    górują nad otoczeniem i całkowicie je zdominowały. Ich korony się bardzo
    rozrosły, zacieniają teren i tłumią inne drzewa, m.in. bardzo ładne młode i
    kształtne dęby. Strach pomyśleć co będzie jak mi się takie olbrzymie drzewo
    wywróci na dach domu (dopiero "się buduję").

    Las jest we władaniu Ogrodu Zoologicznego w Krakowie (Las Wolski). Jak
    sądzicie: czy jest skuteczna metoda zwrócenia się do właściciela tego lasu z
    propozycją przycięcia lub wycięcia tych topoli? Moim zdaniem wygląd tego lasku
    znacznie zyskałby na tym, linia drzew wyłaby bardziej wyrównana i miła dla oka.
    Na co ewentualnie się powołać? Znalazłem gdzieś pojęcie "czyszczenia późnego"
    lasu ale nie wiem czy w stosunku do takiego zagajnika to pojęcie ma sens.
    Chciałbym dobrze przygotować taki wniosek aby nie spuścili mnie po brzytwie
    jako natręta i ignoranta.

    Pozdrawiam i dziękuję za wszelkie sugestie
    e-kran

  • 2. Data: 2005-07-14 22:22:58
    Temat: Re: Przycięcie (wycięcie) drzew
    Od: "Tiger" <s...@a...pl>

    > Na co ewentualnie się powołać? Znalazłem gdzieś pojęcie "czyszczenia
    > późnego"
    > lasu ale nie wiem czy w stosunku do takiego zagajnika to pojęcie ma sens.

    Topola jest ogolnie uznawana za chwast wsrod drzew. Nie powinno byc
    problemow z jej wycieciem, jezeli zostanie uzasadnione ochrona debow, ktore
    pod nia rosna (deby sa bodajze pod ochrona). Najprostsza droga w przypadku,
    gdyby ktos z Ogrodu Zoologicznego mial watpliwosci, jest zaangazowanie w
    cala sprawe powiatowego inspektora ochrony srodowiska, albo wydzialu ochrony
    srodowiska dla danego powiatu / gminy. Opiniowanie tego urzednika/urzedu
    moze doprowadzic do wiekszej ugodowosci calego postepowania i bardzo
    uproscic sprawe. Oczywiscie pamietac nalezy o oplatach w gminie za wycinke
    drzew. Nie wiem, jak to rozwiazac. Byc moze mozesz ulozyc sie z Ogrodem
    Zoologicznym na jakas darowizne. Nie powinno to byc problemem, krotko
    mowiac.

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 3. Data: 2005-07-15 06:37:16
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

> [...]
    > srodowiska dla danego powiatu / gminy. Opiniowanie tego urzednika/urzedu
    Dokładnie tak właśnie myślę sobie o topolach: chwasty. Poza tym na mój gust to
    one rosną już trochę poza faktyczną granicą tego lasu, bo wepchnęły się prawie
    na drogę.

    Serdeczne dzięki za radę.