  • 11. Data: 2007-01-24 10:32:42
    Temat: Re: Przesyłka pocztowa polecona -reklamacja
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Nixe wrote:

    > jaki sens mają listy polecone, skoro dowód nadania można sobie w ucho
    > wsadzić?

    Żeby można było reklamować niedostarczenie?

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 12. Data: 2007-01-24 10:51:57
    Od: KrzysiekPP <jimi@_FALSE_.ceti.pl>

    > Żeby można było reklamować niedostarczenie?

    No i co sobie mozna, skoro adresat "podpisał zaocznie" a potem twierdzi, ze
    nie dostał ?!

    --
    Krzysiek, Kraków, http://kszysiek.xt.pl

  • 13. Data: 2007-01-24 11:36:09
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    KrzysiekPP wrote:

    > No i co sobie mozna, skoro adresat "podpisał zaocznie" a potem twierdzi, ze
    > nie dostał ?!

    Ale poczta wie, czy dostarczyła do skrzynki.

  • 14. Data: 2007-01-24 11:59:24
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    Użytkownik "Piotr Kubiak" <p...@m...liamg> napisał w wiadomości

    > Ale poczta wie, czy dostarczyła do skrzynki.

    A jeśli twierdzi, że dostarczyła (swoją drogą na jakiej podstawie?), a
    adresat twierdzi, że listu w skrzynce nie było?

    N.

  • 15. Data: 2007-01-24 12:06:50
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Nixe wrote:
    > Użytkownik "Piotr Kubiak" <p...@m...liamg> napisał w wiadomości
    > ze
    >
    > A jeśli twierdzi, że dostarczyła (swoją drogą na jakiej podstawie?), a
    > adresat twierdzi, że listu w skrzynce nie było?

    Sprawdź w słowniku j. angielskiego jak jest list polecony, to się
    dowiesz na jakiej podstawie poczta tak twierdzi.

    Jak adresat sobie zażyczył dostarczać do skrzynki, a poczta do skrzynki
    dostarczyła, to adresat ma problem. Jak poczta nie dostarczyła, to
    problem ma poczta. W drugim przypadku nadawcy przysługuje reklamacja, a
    w pierwszym nie.

  • 16. Data: 2007-01-24 14:02:17
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik " Nixe" <nixe@fałpę.pl> napisał w wiadomości

    > Teraz to ja zrotfluję.
    > Nie, nie wszystkie instytucje i firmy wysyłają wszystkie przesyłki ZPO
    > (tak, tak, pewnie są "nienormalne" :->).

    Bo i nie każda przesyłka tego wymaga. Np. prowadząc księgarnię
    internetową, czy też podobny interes, wystarczy, że wyślesz przesyłkę jako
    polecony bo w razie czego podstawę reklamacji na poczcie masz, a jeśli
    przesyłka nie nadejdzie, to klient się o nią upomni.

    > ZPO wysyła się po to, by mieć pewność (dla samego siebie), iż
    > adresat_otrzymał_przesyłkę, a nie po to, by mieć dupochron, że się
    > cokolwiek wysłało. Dupochronem w takiej sytuacji jest właśnie zwykły
    > polecony. Ale jeśli nie zgadzasz się z tą opinią, to odpowiedz mi na
    > pytanie, które

    A widzisz - jest dokładnie odwrotnie. Polecony jest dobry aby podnieść
    do 99,9% pewność, że klient
    przesyłkę otrzymał. Natomiast wszelkie wezwania do zapłaty, faktury
    przelewowe itp rzeczy wysyła się jako polecony ZPO właśnie po to, aby mieć
    dupochron. Bo sąd nie będzie interesowało, czy powód pismo wysłał, tylko
    fakt, czy adresat pismo otrzymał a co za tym idzie miał szansę się z nim
    zapoznać.

    > zadałam, a mianowicie, jaki sens mają listy polecone, skoro dowód nadania
    > można sobie w ucho wsadzić?

    Sens mają taki, że jest to przesyłka rejestrowana, którą w razie "W"
    możesz zareklamować.
    Natomiast nie poświadczają faktu, że adresat pismo otrzymał. W końcu
    przesyłkom rejestrowanym też zdaża się zaginąć...

  • 17. Data: 2007-01-24 14:37:15
    Od: " Nixe" <nixe@fałpę.pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:ep7i4s$pav$1@inews.gazeta.pl>
    Piotr Kubiak <p...@m...liamg> pisze:

    > Sprawdź w słowniku j. angielskiego jak jest list polecony, to się
    > dowiesz na jakiej podstawie poczta tak twierdzi.

    ???
    Ale mniejsza o to.

    > Jak adresat sobie zażyczył dostarczać do skrzynki, a poczta do
    > skrzynki dostarczyła, to adresat ma problem.

    No i o to mi dokładnie chodzi. Że to problem adresata (ew. poczty), a nie
    nadawcy.
    Natomiast kolega Wasilewski podsumował dokładnie taki sam wniosek słowami "I
    tu się mylisz"

    --
    Nixe

  • 18. Data: 2007-01-24 14:49:15
    Od: " Nixe" <nixe@fałpę.pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:45b7667e$1@news.home.net.pl>
    Marcin Wasilewski <j...@a...pl> pisze:

    > Bo i nie każda przesyłka tego wymaga.

    Nie chodzi o wymagalność. List ZPO to jedynie opcja, żeby mieć gwarancję dla
    samego siebie, że list dotarł tam, gdzie miał dotrzeć. Natomiast w żadnym
    przypadku spornym nie jest wymagane przedstawienie przed nadawcę dowodu
    nadania ZPO, a wystarczy jedynie dowód nadania listu poleconego. Taki dowód
    świadczy o tym, że list został nadany. To, że nie dotarł i dlaczego nie
    dotarł nie obchodzi nadawcę i nie można obciążać go za to odpowiedzialnością
    (co - mam wrażenie - sugerowałeś). Jest to jedynie problemem adresata bądź
    samej poczty.

    > A widzisz - jest dokładnie odwrotnie. Polecony jest dobry aby
    > podnieść do 99,9% pewność, że klient
    > przesyłkę otrzymał.

    To jest gwarancja jedynie dla wysyłającego.
    Tak, jak napisałam wyżej - w sytuacjach spornych wystarczy dowód nadania
    listu poleconego.
    Jasne, że ZPO jest bardziej wiarygodne, ale nie znaczy to, że jest wymagane.

    > Natomiast wszelkie wezwania do zapłaty, faktury
    > przelewowe itp rzeczy wysyła się jako polecony ZPO właśnie po to, aby
    > mieć dupochron.

    Ależ nieprawda. Nie ma takiego wymogu.
    To się robi tylko dla własnego, dobrego samopoczucia.
    [gdybym miała wszystkie faktury, noty odsetkowe, ponaglenia itp. wysyłać
    ZPO, to rychło bym zbankrutowała ;-]

    > Bo sąd nie będzie interesowało, czy powód pismo
    > wysłał

    I tu się niestety mylisz.
    Sąd w pełni zadowoli się dowodem nadania listu poleconego (sprawdzone
    kilkakrotnie w praktyce przy sprawach o ściąganie należności).

    > Sens mają taki, że jest to przesyłka rejestrowana, którą w razie
    > "W" możesz zareklamować.
    > Natomiast nie poświadczają faktu, że adresat pismo otrzymał.

    Że otrzymał nie. Ale że zostało nadane jak najbardziej.

    --
    Nixe

  • 19. Data: 2007-01-24 21:59:27
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Ależ nieprawda. Nie ma takiego wymogu.
    > To się robi tylko dla własnego, dobrego samopoczucia.
    > [gdybym miała wszystkie faktury, noty odsetkowe, ponaglenia itp. wysyłać
    > ZPO, to rychło bym zbankrutowała ;-]

    To twój problem, ponieważ to grupa prawna, to zapytaj się co musisz
    udowodnić w sądzie:

    a) fakt, że korespondencję wysłałaś
    b) fakt, że adresat mógł się z treścią korespondencji zapoznać

    > I tu się niestety mylisz.
    > Sąd w pełni zadowoli się dowodem nadania listu poleconego (sprawdzone
    > kilkakrotnie w praktyce przy sprawach o ściąganie należności).

    To jest dokładnie ta sama zasada co wniesienie zarzutu przedawnienia.
    Możesz wnieść pozew do sądu o zapładę przedawnionego roszczenia i okaże się,
    że o ile dłużnik nie podniesie zarzutu z par. 118 KC, to wyrok korzystny dla
    siebie otrzymasz.
    Zadowoli się do czasu, aż dłużnik nie podniesie zarzutu, że żadnego
    wezwania do zapłaty nie otrzymał. I wtedy okaże się, że twój kwitek z
    poleconego jest warty tyle, co nic. Oczywiście sprawę wygrasz, z tym, że
    koszty procesu poniesiesz ty.

    > Że otrzymał nie. Ale że zostało nadane jak najbardziej.

    To akurat sąd tyle obchodzi co zeszłoroczny śnieg, który już dawno
    stopniał.

    KC mówi wyraźnie:

    Art. 61. (27) § 1. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie,
    jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać
    się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli
    doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.

    Zwracam uwagę na "DOSZŁO DO NIEJ".

  • 20. Data: 2007-01-24 23:30:08
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Marcin Wasilewski napisał(a):

    > To twój problem, ponieważ to grupa prawna, to zapytaj się co musisz
    > udowodnić w sądzie:
    >
    > a) fakt, że korespondencję wysłałaś
    > b) fakt, że adresat mógł się z treścią korespondencji zapoznać

    Dowodem, że adresat mógł się zapoznać z przesyłką może być odpowiedź
    poczty na reklamację, zgodnie z którą firma stwierdza, że przesyłka
    została odebrana. Fakt niedostarczenia tego dowodu na początku procesu
    nie spowoduje naliczenia powodowi kosztów procesu. Powód ryzykuje
    jedynie wtedy, jeśli nadany list faktycznie nie doszedł do adresata (np.
    przesyłka zaginęła), wtedy jedynie pozwany mógłby żądać kosztów, jako że
    nie było powodu do wytoczenia powództwa (a i to tylko wtedy, jeśli uznał
    roszczenie przy pierwszej czynności).

> [...]
    > wezwania do zapłaty nie otrzymał. I wtedy okaże się, że twój kwitek z
    > poleconego jest warty tyle, co nic. Oczywiście sprawę wygrasz, z tym, że

    Odpowiedź na reklamację będzie zawierała dowód, że przesyłka została
    dostarczona.

> [...]
    > zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest
    > skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.

    Ale tutaj nie ma żadnego znaczenia, czy wyślemy listem poleconym, czy
    listem poleconym z potwierdzeniem odbioru. W drugim przypadku dowodem
    dostarczenia będzie zwrotka, a w pierwszym - w przypadku wątpliwości -
    podpis pod obiorem listu poleconego, będącego w posiadaniu poczty.

    Oczywiście nie można rozumieć stwierdzenia "doszło do niej" bardzo
    dosłownie. Nawet listy z sądu może odebrać dorosła osoba zamieszkała w
    mieszkaniu adresata i jako datę dostarczenia uważa się datę odebrania
    pisma, a nie faktyczny dzień, kiedy adresat mógł się zapoznać z przesyłką.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz