  • 1. Data: 2007-01-22 13:45:10
    Temat: Po co mi księga wieczysta
    Od: "Jacek" <b...@a...pl>

    Witam,

    mam mieszkanie własnościowe w spółdzielni mieszkaniowej. Moi rodzice uparcie
    twierdzą, że powinienem założyć księgę wieczystą. Co mi da fakt posiadania
    księgi?

    Jacek

  • 2. Data: 2007-01-22 14:03:07
    Temat: Re: Po co mi księga wieczysta
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Jacek porozsypywal nastepujace haczki:
    > mam mieszkanie własnościowe w spółdzielni mieszkaniowej. Moi rodzice
    > uparcie twierdzą, że powinienem założyć księgę wieczystą. Co mi da fakt
    > posiadania księgi?
    Dodatkowe potwierdzenie ze mieszkanie nalezy do Ciebie:)
    No i jesli chcialbys wziac np pozyczke hipoteczna pod zastaw tego
    mieszkania, to szybciej pojdzie zalatwienie wpisu do hipoteki - bo
    ksiega juz bedzie istniala:)
    --
    badzio

  • 3. Data: 2007-01-22 14:26:39
    Od: "Qbek" <q...@w...pl>

    Jak spóldzielnia bedzie w upadłosci i nie bedziesz mial ulamkowej
    czesci gruntu to;
    bedzie przyslugiwac Ci prawo najmu mieszkania (jakiego teraz jestes
    "wlascicielem") wzgledem jakiego nowego wlascicia, nabywcy majątku
    calej spoldzielni.
    (chyba o to Twoim rodzicom chodzi)

  • 4. Data: 2007-01-22 15:51:09
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Jeszcze jedno pytanie:
    czy jesteś pewien że masz mieszkania a nie spółdzielncze lokatorskie prawo
    własności, bo to zasadnicza różnica. W drugim przypadku (znacznie częstszym
    znanym tez jako "mieszkanie spółdzielcze własnościowe") masz prawo do
    dysponowania lokalem i możesz to prawo sprzedać, przenieść itp.
    W pierwszym przypadku faktycznie masz mieszkanie wraz z przynależną do niego
    ułamkową częścią gruntu i budynku. Nie opłacasz wtedy czynszu tylko wraz ze
    spółdzielnią i ewentualnymi innymi właścicielami mieszkaństanowicie
    wspólnotę mieszkaniową. "Całkowity" wykup miekszania ze spółdzielni rzadko
    jest korzystny- jeżeli spółdzielnia ma zadłużenie (a najczęsciej ma), to
    osoba wykupująca, oprócz należności za mieskzanie pokrywa ułamkową część
    tego zadłużenia co może przekładać się na znaczne kwoty

  • 5. Data: 2007-01-22 20:38:17
    Od: "*piotr'ek*" <piotr*eknusun@gazetaskasuj.pl>

    > mam mieszkanie własnościowe w spółdzielni mieszkaniowej. Moi rodzice
    > uparcie twierdzą, że powinienem założyć księgę wieczystą. Co mi da fakt
    > posiadania księgi?

    A w sumie to na nic. Pamiętam, że swego czasu sąd ponad rok mnie wzywał do
    odebrania wpisu do księgi wieczystej. Jako, że odebranie w/w wiązało się z
    uiszczeniem opłaty toteż ich olewałem :-)

    +inż.leva+

  • 6. Data: 2007-01-24 11:46:23
    Od: wombi <w...@n...pl>

    badzio napisał(a):
    > Patrze, patrze a tu Jacek porozsypywal nastepujace haczki:
    > Dodatkowe potwierdzenie ze mieszkanie nalezy do Ciebie:)

    Mieszkanie jest własnością spółdzielni a pytającemu przysługuje
    spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. To jednak różnica.

  • 7. Data: 2007-01-24 12:15:15
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu wombi porozsypywal nastepujace haczki:
    > Mieszkanie jest własnością spółdzielni a pytającemu przysługuje
    > spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. To jednak różnica.
    Ale moze jednak wlasciciel ma mieszkanie wlasnosciowe a nie wlasnociowe
    prawo do lokalu? Ale jesli nawet wlasnosciowe prawo do lokalu, to bedzie
    mial dodatkowe potwierdzenie ze ma takie prawo.
    --
    badzio

  • 8. Data: 2007-01-24 19:50:19
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    Jackare napisał
    > czy jesteś pewien że masz mieszkania a nie spółdzielncze lokatorskie
    > prawo własności, bo to zasadnicza różnica.

    Czy jestes pewein, ze wiesz o czym piszesz? Przeciez rozmawiamy o
    mieszkaniach spoldzielczych, w przypadku ktorych na okreslenie rodzaju
    "wlasnosci" istnieja jedynie 2 terminy:
    1) lokatorskie spoldzielcze _prawo_ do lokalu mieszkalnego/uzytkowego
    2) wlasnosciowe spoldzielcze _prawo_ do lokalu mieszkalnego/uzytkowego
    Zadne z tych praw nie wiaze sie z posiadaniem ulamkowej czesci gruntu
    pod budynkeim.

    A odpowiadajac Jackowi - wiekszosci ludziom ksiega daje poczucie
    "pewniejszej" wlasnosci :) Ale przeciez masz w domu dokumenty
    potwierdzajace iz jestes wlascicielem (chocby umowe przeksztalcenia
    prawa lokatorskiego w prawo wlasnosciowe, przydzial itp, lub umowe
    sprzedazy jesli kupiles mieszkanie na rynku wtornym).
    Ksiega dla spoldzielczego jest konieczna tylko w przypadku, gdy - jak
    juz ktos pisal - wlasciciel chce wziac kredyt hipoteczny.

    pozdrawiam
    Gosia

  • 9. Data: 2007-01-24 22:01:47
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    MałGosia wrote:
> [...]
    > prawa lokatorskiego w prawo wlasnosciowe, przydzial itp, lub umowe
    > sprzedazy jesli kupiles mieszkanie na rynku wtornym).

    Gdyby zaszła konieczność wykazania się własnością (np. ktoś postanowi
    wtargnąć i zamieszkać w danym lokalu, albo przynajmniej zmienić zamki),
    to jakiekolwiek dokumenty przechowywane w domu drastycznie stracą na
    wartości praktycznej :)

    -------------------+

  • 10. Data: 2007-01-25 07:41:03
    Od: "MałGosia" <g...@o...pl>

    Paweł Sakowski napisał
> [...]
    > zamki),
    > to jakiekolwiek dokumenty przechowywane w domu drastycznie stracą na

    No tak, jesli mamy brac pod uwage sytuacje tak ekstremalne to zaiste
    jest konieczne zalozenie ksiegi :)

    pozdrawiam
    Gosia