  • 31. Data: 2004-07-14 17:32:36
    Temat: Re: Proszę o porad
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Traaq" <T...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:cd2v68$ej6$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > wypełninie weksla in blanco, któremu nie towarzyszy żadna umowa też
    > nie spełnia przesłanek §2.
    > przyjmuje się, że w braku odmiennej umowy posiadacz mógł wypełnić
    > dowolnie.

    Podpisywanie weksla in blanco bez umowy wekslowej jest głupotą. Ale to wcale
    nie oznacza, że od razu wchodzący w jego posiadanie ma prawo wypisać w nim
    cokolwiek. Z punktu widzenia prawa wekslowego jest dozwolone.

    Oczywiście udowodnienie intencji podpisującego taki weksel może być
    cokolwiek utrudnione. Ale z punktu widzenia prawa karnego jednak wystawca
    nie pozostaje bez szans. Przedstawiający do zapłaty taki weksel, wobec
    zarzutu ze strony wystawcy, że nadużył jego zaufania będzie musiał dowieść,
    skąd ta kwota się wzięła. Skoro umowy wekslowej nie będzie, to moim zdaniem
    należy przyjąć, że obowiązują przepisy ogólne. Tak więc w wypadku pracownika
    bodaj trzykrotne pobory, o ile szkody celowo nie wyrządził.

  • 32. Data: 2004-07-14 17:34:29
    Temat: Re: Proszę o poradę
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:d852dc.3fi.ln@ziutka.router...

    > W każdym razie samo wypełnienie weksla podpisanego in-blanco nie spełnia
    > przesłanek par.2 o ile towarzyszy mu odpowiednia umowa, potwierdzająca
    > intencje (zakres) użycia owego weksla. Wtedy należy pewnie przyjąć, że
    > wypełnienie takiego weksla stało się zgodnie z wolą podpisanego (o ile
    > zakres się zgadza). Przynajmniej tak to rozumiem.

    Z punktu widzenia prawa wekslowego maż bezsprzecznie rację. Ale z punktu
    widzenia prawa karnego moim zdaniem nie. Skoro nie ma umowy wekslowej, to
    obowiązują przepisy ogólne. Wobec zarzutu nadużycia zaufania, przedkładający
    do zapłaty będzie musiał dowieść, że jednak jakąś tam podstawę prawną miał.

  • 33. Data: 2004-07-15 07:47:38
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > należy przyjąć, że obowiązują przepisy ogólne. Tak więc w wypadku pracownika
    > bodaj trzykrotne pobory, o ile szkody celowo nie wyrządził.

    Przede wszystkim wystawca weksla będzie musiał dowieść, że weksel taki był
    kiedyś wekslem in blanco, co może być trudne w sytuacji, kiedy posiadacz weksla
    temu zaprzecza i nie ma spisanej żadnej umowy wekslowej (albo umowa jest, ale
    nie w posiadaniu wystawcy).

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 34. Data: 2004-07-15 10:22:21
    Od: "Traaq" <T...@p...onet.pl>

    Wiem, że OT ale skoro już zaczęliśmy

    > Więc nie jest jeszcze wekslem

    oj, kam o wekslach to musisz jeszcze poczytać, na twoje dictum mogę
    odpowidzieć jedynie,
    że JEST,
    a uprzedzając odpowiedź podaj podstawę - JEST bo:
    1. bo art 10 pr. wekslowego dopuszcza taką sytuację
    2. do tak twierdzi A. Szpunar - Komentarz do prawa wekslowego i
    czekowego, wyd 3, 2001r. str 95
    3. bo tak twierdzi M.Czarnecki, L.Bagińska Prawo Wesklowe i Czekowe.
    Komentarz. wyd 2, 2000r. str 170
    4. bo tak twierdzi I.Heropolitańska Weksel w obrocie gospodarczym.
    wyd 9, 1998r. str 79

    > Tyle że z tego nie wynika że weksel niezupełny jest wekslem. A
    raczej
    > cos przeciwnego.
    nie myl skutku z przyczyną

    > analogicznie jak weksel niezupełny

    niestety nie, nie ma wiele analogii w prawie wekslowym i czekowym

    Pozdrawiam
    Traaq

  • 35. Data: 2004-07-15 10:31:39
    Od: "Traaq" <T...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:cd3rqc$hrv$10@inews.gazeta.pl...
> [...]
    przedkładający
    > do zapłaty będzie musiał dowieść, że jednak jakąś tam podstawę

    obawiam się, że nie będzie musiał dowodzić ponieważ przyjęte jest,
    że wręczenie weksla niezupełnego jest jednocześnie upoważnieniem do
    wypełnienia

    w 500% popieram twoję tezę z innego postu: wystawienie weksla
    niezupełnego
    bez stosownej umowy jest głupotą,
    mimo teoretycznej możliwości złożenia zarzutów lub szukania sankcji w
    kk,
    wydanie weksla in blanco bez deklaracji skutecznie uniemożliwia
    dochodzenia
    jakichkolwiek praw na podstawie kc, kk i pr.wekslowego

    pozdr
    Traaq

  • 36. Data: 2004-07-15 10:37:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    weksla
    > temu zaprzecza i nie ma spisanej żadnej umowy wekslowej (albo umowa jest,

    Bo ja wiem? Weksel uzupełnia się ręcznie. Udowodnienie, że pismo nie jest
    wystawcy wydaje mi się możliwe. Jeśli na wekslu będzie data wystawienia, a
    wysokość zobowiązania będzie odpowiadała jakiemuś faktowi znanemu później,
    no to udowodnić się da. Po za tym w wypadku firmy zawsze można na świadków
    powołać pozostałych współpracowników.

  • 37. Data: 2004-07-15 11:38:33
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > dochodzenia
    > jakichkolwiek praw na podstawie kc, kk i pr.wekslowego

    Znam przypadki, gdy dochodzenie takich praw kończyło się sukcesem. Tak nie
    jest niemożliwe. Choć przyznać należy, że utrudnione.

  • 38. Data: 2004-07-15 15:06:49
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Traaq wrote:
    > oj, kam o wekslach to musisz jeszcze poczytać,

    Nie twierdzę, że nie :)
    Tyle że wolałbym argumenty od wyliczania komentarzy.

    na twoje dictum mogę
> [...]
    > Komentarz. wyd 2, 2000r. str 170
    > 4. bo tak twierdzi I.Heropolitańska Weksel w obrocie gospodarczym.

    ???

    > niestety nie, nie ma wiele analogii w prawie wekslowym i czekowym

    Może jakieś uzasadnienie? Bo zdaje się że art.13 prawa czekowego i 10
    prawa wekslowego (na ten się powołujesz) są identyczne.

    KG

  • 39. Data: 2004-07-16 13:04:21
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Bo ja wiem? Weksel uzupełnia się ręcznie. Udowodnienie, że pismo nie jest
    > wystawcy wydaje mi się możliwe. Jeśli na wekslu będzie data wystawienia, a

    To żaden dowód. Sam otrzymuje podpisane weksle, wypełnione wcześniej (przed
    podpisaniem, nie są to weksle on blanco) przeze mnie, z uwagi na to, że nie
    wszyscy potrafią i chcą wypełnić blankiet. Poza tym weksel można uzupełnić
    komputerowo.

    > wysokość zobowiązania będzie odpowiadała jakiemuś faktowi znanemu później,
    > no to udowodnić się da. Po za tym w wypadku firmy zawsze można na świadków
    > powołać pozostałych współpracowników.

    Moim zdaniem byłby to bardzo słaby dowód. Generalnie w wekslu ważne jest to,
    co jest na nim napisane, wszelkie zeznania świadków mają drugorzędne znaczenie.
    Poza tym w tej sytuacji mówimy o tym, że weksel wystawiony jest na sumę WYŻSZĄ
    niż być powinien, więc powiązanie go z jakimś istniejącym zobowiązaniem może
    być utrudnione.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 40. Data: 2004-07-16 19:06:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    nie
    > wszyscy potrafią i chcą wypełnić blankiet. Poza tym weksel można uzupełnić

    No ale jakaś tam poszlaka. Zwłaszcza, gdy część yekstu jest wypełniona
    jednym charakterem pisma, a pozostała część innym.

> [...]
    WYŻSZĄ
    > niż być powinien, więc powiązanie go z jakimś istniejącym zobowiązaniem

    Wszystko zależy od sądu i innych dowodów. Jestem całkowicie zgodny, że
    obalenie weksla jest trudne. Co nie zmienia faktu, że nie jest całkowicie
    niemożliwe.