  • 1. Data: 2004-07-13 12:30:55
    Temat: Podatek od niepełnosprawnych
    Od: "competer" <c...@p...net>

    Witam Serdecznie!
    Mam taki dylemat!
    Moja mama chce sie zrzec spadku po zmarłej cioci na mnie! Czy jako osoba
    niepełnosprawna będę obciążony podatkiem od darowizny? A jeżeli tak to czy w
    takim samym stopniu co osoby w pełni sprawne?
    Zaznaczam że nie posiadam własnego mieszkania!Pozdrawiam
    competer

  • 2. Data: 2004-07-13 22:03:55
    Temat: Re: Podatek od niepełnosprawnych
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "competer" napisał w wiadomości:

> [...]
    > od darowizny? A jeżeli tak to czy w
    > takim samym stopniu co osoby w pełni sprawne?
    > Zaznaczam że nie posiadam własnego mieszkania!Pozdrawiam

    W przypadku podatku od spadkow i darowizn nie ma rozroznienia co do
    podmiotu opodatkowania. Tzn zarowno pelnosprawna osoba jak i
    niepelnosprawna, w takich samych okolicznosciach, zaplaca taki sam
    podatek.

    Ustawa o podatku od spadkow i darowizn:
    Art. 9. 1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby,
    własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

    1) 9 637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
    2) 7 276 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
    3) 4 902 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
    [...]
    Art. 14. 1. Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej,
    do której zaliczony jest nabywca.
    2. Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku
    nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa
    majątkowe.
    3. Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
    1) do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową,
    rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

    2) do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i
    małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków,
    małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

    3) do grupy III - innych nabywców.
    4. Za rodziców w rozumieniu ustawy uważa się również przysposabiających, a
    za zstępnych także przysposobionych i ich zstępnych
    [...]

    W Twoim przypadku, w zasadzie, bedziesz musial zaplacic podatek, jesli
    wartosc nabytego spadku przekroczy 7.276 zł.
    [...]

    Art. 16. 1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części,
    lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spoldzielczego
    wlasnosciowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału
    spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do
    lokalu w małym domu mieszkalnym:
    [...]
    2) w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
    [...]

    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej
    wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub
    lokalu.
    [...]

    Domyslam sie, ze piszac o tym iz nie masz mieszkania, miales na mysli to
    ze w sklad spadku wchodzi jakis budynek/mieszkanie. W takiej sytuacji,
    jesli mieszkanie nie przekracza 110m2 nie zaplacisz od wartosci tego
    mieszkania podatku od spadku, jesli będdziesz zamieszkiwac w nabytym
    lokalu lub budynku przez 5 lat:
    a) od dnia zlozenia zeznania podatkowego - jezeli w chwili zlozenia
    zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku, lub
    b) od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca
    zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.

    Jesli mieszkanie jest wieksze to podatek zaplacisz od "nadwyzki" nad
    powiezchnie 110m2.

    Od pozostalej wartosci spadku (po odjeciu wartosci mieszkania) zaplacisz
    podatekna zasadach, jakich opisalem na samym poczatku.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 3. Data: 2004-07-14 05:01:40