  • 11. Data: 2002-08-20 12:24:40
    Temat: Re: Proszę
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Alek wrote:
    > Umowa licencyjna może zawierać zapis wykluczający możliwość przeniesienia
    > praw z tej umowy na dalsze osoby. Wtedy licencjobiorca (pierwotny

    Może nawet zawierać zapis, że nie możesz siąść do komputera bez uprzedniego
    umycia rąk i koniecznie zdesynfekowania klawiatury coby wirusa nie przenieść.
    I tyle samo te zapisy są warte.
    Obowiązuje prawo nadrzędne - Ustawa - a nie rojenia jakiegoś firmowego prawnika
    naruszające prawa klientów.

    > użytkownik, który za licencję zapłacił) mógłby użytkować program do końca
    > życia, ale nie mógłby go przekazać (sprzedać, podarować, użyczyć itd.) innej
    > osobie.

    Sprzedawać może. Nie może wydzierżawić, ani dać w najem. I koniec. Kropka.
    Ustawa precyzuje to jasno nie widzę powodów do dywagacji na ten temat.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 12. Data: 2002-08-20 12:30:42
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Kaizen wrote:
    > Tylko, że w przypadków programów komputerowych zazwyczaj nie jest
    > sprzedawany egzemplarz (kupujący może nawet żadnego "egzemplarza" -
    > może to być ściągnięty z sieci program), lecz udzielana licencja.

    Mylisz pojęcia. Licencja to prawo do korzystania z utworu i przechodzi
    razem z jego legalnym egzemplarzem.

    > Wszystko zależy więc od warunków licencji.

    Nie. Wszystko zależy od prawa, tutaj Ustawy o prawach autorskich
    i pokrewnych, a ta jest jednoznaczna.

    > Zapis, który cytujesz, dotyczy np. odbitek zdjęć, obrazów, rzeźb, płyt
    [..]
    > odsprzeda prawo do transmisji TVP?

    W takim samym stopniu dotyczy egzemplarzy programów komputerowych.
    Ich wykorzystanie nie ma nic wspólnego z emisją utworów audio, filmowych itp.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 13. Data: 2002-08-20 13:18:21
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 20 Aug 2002 14:30:42 +0200, "Elita.pl"
    <b...@e...pl> zakodował:

    >Mylisz pojęcia. Licencja to prawo do korzystania z utworu i przechodzi
    >razem z jego legalnym egzemplarzem.

    Co Twoim zdaniem jest egzemplarzem programu komputerowego?
    Może to być plik (instalka) na komputerze i mail z info, że shareware
    został zarejestrowany na nazwisko Jan Kowalski z firmy Krzak i nr
    rejestracyjny to xxxxxxxxxx?

    Myślisz, że firma "krzak" której się powiodło i nie miała co zrobić z
    kasą i kupiła licencje na np. SAPa za 100K USD (bo taką cenę
    wynegocjowali), może go sprzedać np. PKP za 100KUSD (bo im się znudził
    albo potrzebują kasy)? Licencje są często udzielane konkretnemu
    nabywcy i w umowie jest zawarty zakaz odsprzedaży.
    Albo licencje OEM M$ - do sprzedaży tylko z nowym sprzętem.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 14. Data: 2002-08-20 13:19:03
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Elita.pl <b...@e...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@e...pl...
    > Obowiązuje prawo nadrzędne - Ustawa - a nie rojenia jakiegoś firmowego
    prawnika
    > naruszające prawa klientów.

    Nie mówię o żadnym dyktacie producenta programu, lecz o warunkach UMOWY
    licencyjnej dobrowolnie przyjętej przez strony. Licencji udziela się na
    określonych warunkach a licencjobiorca może je przyjąć lub nie - jego wola.

    > I koniec. Kropka.

    Skoro tak uważasz...

    Pozdrawiam
    Alek

  • 15. Data: 2002-08-20 13:24:06
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Elita.pl <b...@e...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@e...pl...

    > Mylisz pojęcia. Licencja to prawo do korzystania z utworu i przechodzi
    > razem z jego legalnym egzemplarzem.

    Czyli jedna stacja po wyemitowaniu filmu sprzedaje "legalny egzemplarz"
    kasety z tym filmem innej stacji a ta po emisji sprzedaje następnej i tak
    dalej... To by było dobre (nie dla producenta, rzecz jasna)!

    Alek

  • 16. Data: 2002-08-20 13:40:00
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Kaizen wrote:
    > Co Twoim zdaniem jest egzemplarzem programu komputerowego?

    Choćby fizyczny nośnik - dysk, płytka CD-ROM, CD-R - na którym
    zainstalowana jest jego wersja instalacyjna.

    > Myślisz, że firma "krzak" której się powiodło i nie miała co
    [..]
    > nabywcy i w umowie jest zawarty zakaz odsprzedaży.

    Tak - myślę, że może go sobie spokojnie sprzedać np. ze sprzętem
    na jakim jest zainstalowany.
    Tylko po co w ogóle dajesz na przykład tak ekstremalne i trudne do
    ogólnego ujęcia przypadki jak oprogramowanie SAP?

    > Albo licencje OEM M$ - do sprzedaży tylko z nowym sprzętem.

    Licencja OEM jest wystawiana PRODUCENTOWI a nie klientowi.
    Klient może z takim egzemplarzem programu zrobić co zechce
    - sprzedać, dać w prezencie - z wykluczeniem wynajmu i najmu.

    Mam pytanie - zajmujesz się tematyką prawa autorskiego i rzeczywiście
    masz wątpliwości, czy też ta dyskusja jest tylko dla sportu ?

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 17. Data: 2002-08-20 13:44:40
    Od: Marcin <stern@im_Himmel.de>

    Elita.pl wrote:

    > Licencja OEM jest wystawiana PRODUCENTOWI a nie klientowi.
    > Klient może z takim egzemplarzem programu zrobić co zechce
    > - sprzedać, dać w prezencie - z wykluczeniem wynajmu i najmu.

    czy mógłbyś zacytować fragment tej licencji?

    bo jakoś nie mogę w to uwierzyć.

    --
    OE, IE RULEZ!!!
    Niech żyje i trwa

  • 18. Data: 2002-08-20 13:55:34
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Alek wrote:
> [...]
    > określonych warunkach a licencjobiorca może je przyjąć lub nie - jego wola.

    Warunki umowy nie mogą być sprzeczne z Ustawą - a jeśli są to są po prostu
    nieważne. A polskie - i nie tylko bo europejskie także - prawo autorskie jest
    jednoznaczne: właściciel egzemplarza utworu, także programu komputerowego,
    może ten egzemplarz sprzedać, dać w prezencie itp. kiedy chce, jak chce
    i za ile chce.
    Właściciel praw autorskich to nie Bóg, Pan czy depotyczny władca, który
    ustala swoje własne prawa, a odbiorcy to nie wierni poddani wykonujący
    jego wszelkie widzimisię i uwielbiający Dzieło, lecz klienci posiadający
    konkretne prawa z tytułu nabycia egzemplarza utworu.

    I jestem zdumiony, że ktokolwiek widzi tu pole do dyskusji. To sprawa
    jasna jak 2+2=4 i jakkolwiek długo producenci softu by nie płakali
    nie sprawią, że będzie to 5.

    > Czyli jedna stacja po wyemitowaniu filmu sprzedaje "legalny egzemplarz"
    > kasety z tym filmem innej stacji a ta po emisji sprzedaje następnej i tak
    > dalej... To by było dobre (nie dla producenta, rzecz jasna)!

    Po tym akapicie widzę, że jesteś - bez obrazy - kompletnym laikiem w temacie
    praw autorskich. Po co więc zabierasz głos i mącisz ludziom w głowach
    swoimi niepotrzebnymi rozterkami?
    Emisja utworu jest odrębnym polem jego eksploatacji i nie jest powiązana
    z polem wprowadzenia do obrotu egzemplarzy utworu.
    Każdy może sobie kupić - także stacja telewizyjna - tudzież otrzymać za darmo,
    może ten egzemplarz potem odsprzedać, wytapetować sobie nim studio, lub rozdać
    na rynku, nie może natomiast wykonać jego emisji bo jest to już inne pole
    eksploatacji.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 19. Data: 2002-08-20 14:01:05
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Marcin wrote:
    > czy mógłbyś zacytować fragment tej licencji?

    Ale ja nie jestem takim producentem to po co mi taka licencja?

    > bo jakoś nie mogę w to uwierzyć.

    Ale w co? W to, że nie obchodzą Cię licencje i umowy producenta
    sprzętu, który kupujesz? Oni mogą tam nawet mieć punkty o koszerności,
    a Ciebie - jako klienta - to ani grzeje ani ziębi.
    Otrzymujesz razem ze sprzętem legalny egzemplarz utworu - tu programu -
    i możesz sobie z nim zrobić co Ci się żywnie podoba.

    Dżisus! Czy komunizm tak mocno wżarł się w ludzkie umysły by 13 lat po
    jego upadku ciągle uważali się za pozbawione praw trybiki maszyny
    tudzież nawóz dla innych ??

    zdumiony
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 20. Data: 2002-08-20 14:23:22
    Od: Marcin <stern@im_Himmel.de>

    Elita.pl wrote:

    > Ale w co? W to, że nie obchodzą Cię licencje i umowy producenta
    > sprzętu, który kupujesz?

    to jest "do wiary"
    mnie bardziej interesuej podstawa prawna używania tegoż oprogramowania
    przeze mnie

    > Oni mogą tam nawet mieć punkty o koszerności,
    > a Ciebie - jako klienta - to ani grzeje ani ziębi.

    fakt

    > Otrzymujesz razem ze sprzętem legalny egzemplarz utworu - tu programu -
    > i możesz sobie z nim zrobić co Ci się żywnie podoba.

    dlaczego?
    kto mi udziela licencji i na co?
    udziela licencji czy sprzedaje program?

    > Dżisus! Czy komunizm tak mocno wżarł się w ludzkie umysły by 13 lat po
    > jego upadku ciągle uważali się za pozbawione praw trybiki maszyny
    > tudzież nawóz dla innych ??

    bardziej wżarło mi się w umysł powiedzenie
    nemo plus iuris ad alium transferre potest quam ipse habet :)

    i stąd pytania ;)

    --
    OE, IE RULEZ!!!
    Niech żyje i trwa