    From: "Elita.pl" <b...@e...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Proszę
    Date: Tue, 20 Aug 2002 15:55:34 +0200

    Alek wrote:
    > Nie mówię o żadnym dyktacie producenta programu, lecz o warunkach UMOWY
    > licencyjnej dobrowolnie przyjętej przez strony. Licencji udziela się na
    > określonych warunkach a licencjobiorca może je przyjąć lub nie - jego wola.

    Warunki umowy nie mogą być sprzeczne z Ustawą - a jeśli są to są po prostu
    nieważne. A polskie - i nie tylko bo europejskie także - prawo autorskie jest
    jednoznaczne: właściciel egzemplarza utworu, także programu komputerowego,
    może ten egzemplarz sprzedać, dać w prezencie itp. kiedy chce, jak chce
    i za ile chce.
    Właściciel praw autorskich to nie Bóg, Pan czy depotyczny władca, który
    ustala swoje własne prawa, a odbiorcy to nie wierni poddani wykonujący
    jego wszelkie widzimisię i uwielbiający Dzieło, lecz klienci posiadający
    konkretne prawa z tytułu nabycia egzemplarza utworu.

    I jestem zdumiony, że ktokolwiek widzi tu pole do dyskusji. To sprawa
    jasna jak 2+2=4 i jakkolwiek długo producenci softu by nie płakali
    nie sprawią, że będzie to 5.

    > Czyli jedna stacja po wyemitowaniu filmu sprzedaje "legalny egzemplarz"
    > kasety z tym filmem innej stacji a ta po emisji sprzedaje następnej i tak
    > dalej... To by było dobre (nie dla producenta, rzecz jasna)!

    Po tym akapicie widzę, że jesteś - bez obrazy - kompletnym laikiem w temacie
    praw autorskich. Po co więc zabierasz głos i mącisz ludziom w głowach
    swoimi niepotrzebnymi rozterkami?
    Emisja utworu jest odrębnym polem jego eksploatacji i nie jest powiązana
    z polem wprowadzenia do obrotu egzemplarzy utworu.
    Każdy może sobie kupić - także stacja telewizyjna - tudzież otrzymać za darmo,
    może ten egzemplarz potem odsprzedać, wytapetować sobie nim studio, lub rozdać
    na rynku, nie może natomiast wykonać jego emisji bo jest to już inne pole
    eksploatacji.

    pozdrawiam
    Arek

    --