  • 1. Data: 2008-05-20 07:03:56
    Temat: Program komputerowy a pracodawca
    Od: grzesFox <g...@w...pl>

    Witam

    Mam następujący problem:

    Jestem pracownikiem firmy A zatrudnionym na umowę o pracę jako
    informatyk programista. Dodatkowo współpracuję z firmą B pisząc na
    zamówienie różne programy komputerowe, które są dalej odsprzedawane
    przez B. Programy dla firmy B piszę na umowę o dzieło. Niedawno firma
    A zwróciła się z zamówieniem do firmy B o gotowy program. Tak się
    złożyło, że ja jestem autorem tego programu który wcześniej napisałem
    dla firmy B (poza godzinami pracy w firmie A) . I tu jest problem.
    Polega on na tym, ze jeśli firma A dowie się, iż to ja jestem autorem
    tego programu - może mi zarzucić, ze został on napisany w godzinach
    pracy w firmie A i do tego chcę go pokatnie odsprzedać. Nie ukrywam,
    że dużo większe profity miałbym sprzedając program przez firmę B niż z
    wypłaconej premii od firmy A. Czy grożą mi jakieś konsekwencje ze
    strony firmy A? Czy ktoś podpowie mi jak rozwiązać ten problem. Z góry
    dziękuję za wszelkie odpowiedzi.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-05-20 07:15:52
    Temat: Re: Program komputerowy a pracodawca
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 20 May 2008 00:03:56 -0700, grzesFox napisał(a):

> [...]
    > tego programu - może mi zarzucić, ze został on napisany w godzinach
    > pracy w firmie A i do tego chcę go pokatnie odsprzedać.

    Zarzucić można wszystko. Ale potem trzeba to jeszcze udowodnić. Rozumiem,
    że nie miałeś żadnej umowy z A o zakazie konkurencji.

    Bardziej obawiałbym się zarzutu, że pisząc programy dla B wykorzystujesz
    fragmenty kodu napisane wcześniej dla A (i tym samym będące własnością A)

> [...]
    > wypłaconej premii od firmy A. Czy grożą mi jakieś konsekwencje ze
    > strony firmy A? Czy ktoś podpowie mi jak rozwiązać ten problem. Z góry

    Jak się chce pracownika zgnoić albo zwolnić, to sposób zawsze się
    znajdzie. Więc pomyśl raczej nad tym czy twoja pozycja (i przydatność....)
    w firmie A jest na tyle wysoka, żeby nikt nie szukał pretekstu.

  • 3. Data: 2008-05-20 07:20:23
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 20 May 2008 07:15:52 +0000, jureq napisał(a):

    > Zarzucić można wszystko. Ale potem trzeba to jeszcze udowodnić.

    Jeśli chodzi o te dowody, to jeszcze jedno pytanie. Czy posiadasz legalne
    kompilatory i biblioteki używane do pisania programów dla B?

  • 4. Data: 2008-05-20 10:10:14
    Od: Foxinfo <g...@w...pl>

    Nie wykorzystuję fragmentów kodu pisanego dla A. Ponadto firma A jest
    firmą z branży obuwniczej i nie zajmuje się sprzedażą napisanego
    softu i nie podpisywałem żadnych dokumentów o zakazie konkurencji.
    Dla firmy A pisze programy w Delphi natomiast dla firmy B piszę
    tylko i wyłącznie w PHP. Oczywiście biblioteki PHP posiadam legalne
    (mam dowody zakupu). Moje obawy dotyczą tego, iż mogę mieć zarzut że
    pisałem to w godzinach pracy A i że mogłem się trochę podszkolić i ten
    program napisać bezpośrednio dla A w ramach mojej stałej pensji....