  • 41. Data: 2018-02-06 09:51:42
    Temat: Re: Problem z dłużnikiem
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-02-06 o 09:47, Marek pisze:

    > Musi być wspólnota majątkowa, dług musi powstać w czasie jej trwania a
    > nie przed jej zawarciem, żona musiala wyrazić zgodę itp. To jest ten
    > jeden, tak?

    Wystarczy jeden - poręczenie.

    --
    Liwiusz

  • 42. Data: 2018-02-06 09:57:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 6 Feb 2018 09:39:44 +0100, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > Jak może działać wyprzedzająco, skoro (cytuję twoje mądrości):
    > "dopiero
    > postępowanie może określić odpowiedzialność"? Czyli dłużnik nic nie
    > wie
    > o swojej odpowiedzialności, ale z niewiadomych powodów zbywa
    > majątek? :)

    Oczywiście, np. ów dłużnik jest członkiem wieloosobowego zarządu.
    Postępowanie może wykazać inną konkretną osobę z zarządu (niż ten
    dłużnik) faktycznie odpowiedzialną za dług ale też może zrzucić
    odpowiedzialnosc solidarną na wszystkich. Postępowanie wskazujące
    zanim się zacznie i wskaze może trwać latami. W tym czasie pozostali
    członkowie (a wśród nich omawiamy dłużnik) licząc się z najgorszym
    scenariuszem odpowiedzialnosci solidarnilej moga zbywać majątki.

    --
    Marek

  • 43. Data: 2018-02-06 09:58:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 6 Feb 2018 09:40:52 +0100, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > Wciąłeś się w dyskusję negując zasadność tego, aby wierzyciel
    > sprawdzał

    Ja? Przecież ja ten wątek zainicjowałem.

    --
    Marek

  • 44. Data: 2018-02-06 10:01:42
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-02-06 o 09:57, Marek pisze:

> [...]
    > odpowiedzialnosc solidarną na wszystkich. Postępowanie wskazujące zanim
    > się zacznie i wskaze  może trwać latami.

    Może. I co z tego?

    > W tym czasie pozostali
    > członkowie (a wśród nich omawiamy dłużnik) licząc się z najgorszym
    > scenariuszem odpowiedzialnosci solidarnilej moga zbywać majątki.

    Klasyczny przykład na zasadność skargi pauliańskiej - zbywali w celu
    udaremnienia zaspokojenia wierzyciela.

    --
    Liwiusz

  • 45. Data: 2018-02-06 10:19:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 6 Feb 2018 09:51:42 +0100, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > Wystarczy jeden - poręczenie.

    Oj przecież nie mówimy o takich oczywistościach jak podkładanie się
    samemu.

    --
    Marek

  • 46. Data: 2018-02-06 10:24:28
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 6 Feb 2018 10:01:42 +0100, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > Może. I co z tego?

    No to, że nie ma jeszcze wskazania kto konkretnie za dług odpowiada,
    więc wspomniana zasada "ważne kiedy dług powstał" może być sporna,
    bo nie jest to klasyczny przypadek gdy Kowalski nie spłacił
    zaciągniętego kredytu.

    > Klasyczny przykład na zasadność skargi pauliańskiej - zbywali w
    > celu
    > udaremnienia zaspokojenia wierzyciela.

    Ale w tym momencie jeszcze dłużnikiem jest osoba prawna a nie
    konkretne osoby.

    --
    Marek

  • 47. Data: 2018-02-06 10:31:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-02-06 o 10:19, Marek pisze:

    > Oj przecież nie mówimy o takich oczywistościach jak podkładanie się samemu.

    Nie wiem o czym ty piszesz, ja piszę o tym, że rzadko kiedy spotyka się
    sytuację, aby przekazanie czegoś żonie coś ratowało - z powodów, o
    jakich wspominałem.

    Może ty pożyczasz setki tysięcy mężowi bez zgody żony - co by
    uzasadniało potem żalenie się w internecie na "problemy z dłużnikami" :)

    --
    Liwiusz

  • 48. Data: 2018-02-06 10:33:30
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-02-06 o 10:24, Marek pisze:

> [...]
    > więc wspomniana zasada "ważne kiedy dług powstał" może być sporna, bo
    > nie jest to klasyczny przypadek gdy Kowalski nie spłacił zaciągniętego

    Powtórzę pytanie - i co z tego? Czy ktoś tu pisał coś odmiennego?

    > Ale w tym momencie jeszcze dłużnikiem jest osoba prawna a nie konkretne
    > osoby.

    "W razie grożącej mu niewypłacalności" - warunek spełniony. Jeśli wiem,
    że za jakiś czas będzie mi grozić niewypłacalność, i dlatego pozbywam
    się majątku.

    --
    Liwiusz

  • 49. Data: 2018-02-06 10:55:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 6 Feb 2018 10:33:30 +0100, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
    > wiem,
    > że za jakiś czas będzie mi grozić niewypłacalność, i dlatego

    I tu właśnie tkwi haczyk. Oficjalnie Kowalski może się bronić, że
    _wtedy_ żadna niewypłacalnośc mu nie groziła, bo to Nowak podjął
    personalną decyzję w zarządzie, która spowodowała dług, stąd nie
    rozważał takiej groźby, a sprzedaż składnika majątku akurat w tym
    czasie to tylko zbieg okoliczności. To kwestia strategii obrony i
    wcale to takie oczywiste nie jest.

    --
    Marek

  • 50. Data: 2018-02-06 11:05:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > Powtórzę pytanie - i co z tego? Czy ktoś tu pisał coś odmiennego?

    No to, że jeśli dług powstał kilka lat przed sprawą zrzucajacaą na
    odpowiedzialnosc zarządu to praktycznie ten fakt (kiedy dług powstał)
    nie ma już znaczenia, strategiia obrony każdego członka zarz.może
    spowodować kilka wersji "kiedy dług powstał on kto za niego
    odpowiada".
    Już nie wspominając o tym, że ciężko doprowadzić w ogóle do
    odpowiedzialnosci zarządu, jeśli spółka ma ciągle majątek ale
    niezbywalny (nie ma chętnych do jego kupna).

    --
    Marek