  • 11. Data: 2021-05-25 13:54:58
    Temat: Re: Próba użycia podpisu zaufanego.
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.05.2021 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> napisał/a:

    > tekst. Załóżmy że go wyślę na tą skrzynkę - jak adresat go odczyta?

    Jak znam życie, milicja go nie odczyta i poleci do okrągłego
    segregatora.

    Poczytaj:

    https://czasopismo.legeartis.org/2021/02/skarga-pdf-
    xml

    i, jak Ci już radzono, normalnie podpisz pdf.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 12. Data: 2021-05-25 15:34:32
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Zabierz gówniarzom w końcu ten komputer ;-)

  • 13. Data: 2021-05-25 16:15:16
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia 25 May 2021 11:54:58 GMT, Dominik Ałaszewski napisał(a):

    > i, jak Ci już radzono, normalnie podpisz pdf.

    Dla plików pdf mechanizm działa. Zwraca podpisany pdf. Mam pytanie -
    dlaczego w przypadku .doc nie zwraca podpisanego doc-a tylko nieczytelny
    xml? Tak ma być i dlaczego czy to niedoróbka jakaś?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 14. Data: 2021-05-25 18:41:31
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 25.05.2021 Jacek Maciejewski <j...@g...pl> napisał/a:

    > Dla plików pdf mechanizm działa. Zwraca podpisany pdf. Mam pytanie -
    > dlaczego w przypadku .doc nie zwraca podpisanego doc-a tylko nieczytelny
    > xml? Tak ma być i dlaczego czy to niedoróbka jakaś?

    Odpowiedź znają greccy bogowie Pades i Xades.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 15. Data: 2021-05-25 19:21:17
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu wtorek-25-maja-2021 o 16:15, Jacek Maciejewski pisze:
    > .doc nie zwraca podpisanego doc-a tylko nieczytelny
    > xml? Tak ma być i dlaczego czy to niedoróbka jakaś?

    Może chodzi o wersję Worda albo o zgrozo Writera którym ten .doc czy
    docx został stworzony.

    Tyle razy już widziałem jak programiści dają ciała nawet w programach za
    tysiące złotych ;-(

  • 16. Data: 2021-05-26 00:35:28
    Od: Niktnaprawde Nobodyreally <n...@g...com>

    wtorek, 25 maja 2021 o 16:15:18 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Dla plików pdf mechanizm działa. Zwraca podpisany pdf. Mam pytanie -
    > dlaczego w przypadku .doc nie zwraca podpisanego doc-a tylko nieczytelny
    > xml? Tak ma być i dlaczego czy to niedoróbka jakaś?

    1. Żeby podpisać podpisem kwalifikowanym lub zaufanym plik w formacie .xxx i żeby ten
    plik był nadal czytelny, definicja formatu .xxx musi przewidywać miejsce na podpis i
    sposób interpretacji tego podpisu.

    2. Żeby podpis kwalifikowany lub zaufany miał moc prawną sposób i format podpisu musi
    być zdefiniowany w przepisach prawa.

    Te dwa warunki są spełnione dla plików .pdf. Adobe (twórcy tego formatu) przewidziało
    miejsce na podpis i opublikowało ogólnie dostępny standard interpretacji tego
    podpisu, więc przepisy polskie i unijne dopuszczają standard pades podpisu plików
    .pdf

    Microsoft w formacie worda, excela i power pointa też niby umieścił coś co nazywa się
    podpisem cyfrowym, ale przede wszystkim Microsoft uważa, że formaty jego plików to
    jego sprawa i nikomu nic do tego. Ich podpis cyfrowy ma się nijak do wymagań
    związanych z podpisem kwalifikowanym lub zaufanym. Więc nic dziwnego, że Unia nie
    przejęła żadnych standardów podpisywania plików MS Office.

    Istnieje jednak konieczność podpisywania dokumentów w innych formatach niż .pdf więc
    powstały standardy pozwalające na podpisanie w zasadzie dowolnego pliku w dowolnym
    formacie. Ponieważ ma to działać dla dowolnego pliku więc z założenia nic nie wiadomo
    o jego formacie i nie można podpisu wstawić "do środka" pliku, bo programy
    obsługujące ten format pliku tego nie obsłużą.

    Są na to dwie metody:

    1. Tworzymy nowy format pojedynczego pliku zawierający plik oryginalny i podpis.

    2. Tworzymy nowy format pliku zawierający tylko podpis. W tym wypadku przekazując
    plik podpisany trzeba przesłać osobno plik oryginalny i osobno plik z podpisem.

    Obie metody są stosowane, ale wygodniejsza jest ta pierwsza. Najczęściej stosowaną
    metodą podpisywania dowolnych plików jest standard xades korzystający z formatu .xml.
    XML jest formatem tekstowym, więc jeżeli stosujemy metodę pierwszą, to binarny plik
    oryginalny musi być przed wstawieniem do pliku wyjściowego zamieniony na tekst -
    używa się do tego kodowania base64.

    Oprócz xades istnieje jeszcze dużo rzadziej używany choć podobnie działający standard
    cades, ale w cades pliki z podpisem nie są plikami tekstowymi .xml lecz plikami
    binarnymi, więc są jeszcze mniej "czytelne" niż pliki xades.

    Zdaje się, że formalne przepisy przewidują jeszcze czwarty standard - służący do
    podpisu plików .zip. ale tego nie używa chyba nikt.

  • 17. Data: 2021-05-26 00:45:30
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    > Dla plików pdf mechanizm działa. Zwraca podpisany pdf. Mam pytanie -
    > dlaczego w przypadku .doc nie zwraca podpisanego doc-a tylko nieczytelny
    > xml? Tak ma być i dlaczego czy to niedoróbka jakaś?

    W moim przypadku konieczne było podanie kodu, żeby odczytać.

    --
    animka

  • 18. Data: 2021-05-26 09:01:06
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 25 May 2021 15:35:28 -0700 (PDT), Niktnaprawde Nobodyreally
    napisał(a):

> [...]
    > kwalifikowanym lub zaufanym. Więc nic dziwnego, że Unia nie przejęła
    > żadnych standardów podpisywania plików MS Office.

    Czegoś podobnego się spodziewałem. Dzięki za obszerne wyjaśnienie.

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 19. Data: 2021-05-26 10:51:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-05-26, Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    > Czegoś podobnego się spodziewałem. Dzięki za obszerne wyjaśnienie.

    Serio? A jak wyglądała historia rozwoju przeglądarek www microsoftu i
    ich zgodności ze standardami?

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2021-05-26 17:28:57
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Wcale mnie nie cieszy że są jeszcze więksi debile niż w Adobe ;-)