  • 1. Data: 2006-01-30 17:07:07
    Temat: Prawo rodzinne
    Od: "...:::WISKOLER:::..." <R...@v...cy>

    Witam.
    Pytanie dotyczy zadania egzaminacyjnego z prawa rodzinno-opiekuńczego.
    Treść pytania jest następująca:

    20-letni Andrzej P. domaga się od swoich rodziców dostarczania mu środków
    utrzymania. Andrzej P. ukończył już technikum, ma zawód ale pragnie się
    dalej kształcić. Jednakże na studiach Jego wyniki w nauce są nadzwyczaj
    mierne. Nie uzyskuje On w terminie wymaganych zaliczeń i nie czyni postępów
    w nauce. Rodzice odmawiają alimentacji syna. Czy odmowa ta w świetle
    przedstawionego stanu faktycznego jest dopuszczalna?

    Proszę o odpowiedź i rozwiązanie kazusu.
    --

    ..::WISKOLER::..

  • 2. Data: 2006-01-30 19:11:52
    Temat: Re: Prawo rodzinne
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    ...:::WISKOLER:::... napisał(a):
    ?

    > Proszę o odpowiedź i rozwiązanie kazusu.

    Tak. Leni i nieuków nie trzeba finansować.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Gdy nie wiemy czegoś w ogóle, bądź wiemy mało - jesteśmy skłonni do
    podstawiania uczuć w miejsce rozumu"

  • 3. Data: 2006-01-30 20:26:19
    Od: "...:::WISKOLER:::..." <R...@v...cy>

    Słynny grzebolog *Johnson* podał dziwną wiadomość datowaną na 30 styczeń (
    poniedziałek) o godz. 20:11, o treści :

    > Tak. Leni i nieuków nie trzeba finansować.

    Coś bardziej konkretnie bo nie wiem czy to do mnie czy do przypadku
    opisanego?
    Jeśli do przypadku to może coś szerzej opiszesz?
    --
    ..::WISKOLER::..

    Stirlitz, wychodząc z baru, poczuł silne uderzenie w potylicę.
    Szybko odwrócił się - to był asfalt...

  • 4. Data: 2006-01-30 20:47:54
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    ...:::WISKOLER:::... napisał(a):

    1997.11.14 wyrok SN III CKN 257/97 OSNC 1998/4/70

    Przy orzekaniu o obowiązku alimentacyjnym rodziców wobec dzieci, które
    osiągnęły pełnoletność, brać należy także pod uwagę, czy wykazują one
    chęć dalszej nauki oraz *czy ich osobiste zdolności i cechy charakteru
    pozwalają na rzeczywiste kontynuowanie przez nie nauki*.

    2000.03.24 wyrok SN I CKN 1538/99

    1. Dziecko, które osiągnęło nie tylko pełnoletność, ale zdobyło także
    wykształcenie umożliwiające podjęcie pracy zawodowej, pozwalającej na
    samodzielne utrzymanie, nie traci uprawnień do alimentów, jeżeli np.
    chce kontynuować naukę i zamiar ten *znajduje uzasadnienie w dotychczas
    osiąganych wynikach*.

    wyrok SN III CKN 217/97 Prok.i Pr. 1998/9/28

    Obowiązek alimentacyjny rodziców wobec dziecka stanowi uszczegółowienie
    ogólnego obowiązku "troszczenia się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka"
    i należytego przygotowania go, odpowiednio do jego uzdolnień, do pracy
    zawodowej (art. 96 k.r. i o.). Obowiązek ten nie jest ograniczony przez
    żaden sztywny termin, a w szczególności - przez termin dojścia przez
    alimentowanego do pełnoletności. Nie jest także związany ze stopniem
    wykształcenia w tym sensie, że nie ustaje z chwilą osiągnięcia przez
    alimentowanego określonego stopnia podstawowego lub średniego
    wykształcenia. Jedyną miarodajną okolicznością, od której zależy trwanie
    bądź ustanie tego obowiązku, jest to, czy dziecko może utrzymać się
    samodzielnie, przy czym przyjmuje się, że nie można tego oczekiwać od
    dziecka małoletniego. Z tej przyczyny w odniesieniu do dzieci, które
    osiągnęły pełnoletność, brać należy pod uwagę to, czy wykazują chęć
    dalszej nauki oraz czy *osobiste zdolności i cechy charakteru pozwalają
    na rzeczywiste kontynuowanie nauki*.

    1980.08.08 wyrok SN III CRN 144/80 OSNC 1981/1/20

    Rodzice nie są obowiązani dostarczać środków utrzymania dziecku, które,
    będąc już przygotowane należycie do wykonywania przez nie odpowiedniego
    dla niego zawodu, podejmuje dla podniesienia swych kwalifikacji dalsze
    kształcenie się, ale w studiach się zaniedbuje, nie robi należytych
    postępów, nie otrzymuje obowiązujących zaliczeń, nie zdaje w terminie
    przepisanych egzaminów, a zwłaszcza jeżeli z własnej winy powtarza lata
    studiów i wskutek tego nie kończy studiów w przewidzianym programem
    okresie.}

  • 5. Data: 2006-01-30 20:50:25
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Johnson napisał(a):

> [...]
    > przepisanych egzaminów, a zwłaszcza jeżeli z własnej winy powtarza lata
    > studiów i wskutek tego nie kończy studiów w przewidzianym programem

    No proszę autor kazusu nawet posłużył sie cytatami z tego orzeczenia :)
    leń jeden.

  • 6. Data: 2006-01-31 20:40:54
    Od: "...:::WISKOLER:::..." <R...@v...cy>

    Słynny grzebolog *Johnson* podał dziwną wiadomość datowaną na 30 styczeń (
    poniedziałek) o godz. 21:50, o treści :

    > No proszę autor kazusu nawet posłużył sie cytatami z tego orzeczenia :)
    > leń jeden.

    Dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienia, córka się ucieszyła, przyda Jej się
    na egzaminie. Napisała już coś niecoś ale to co w poprzednim Twoim poście
    to (wg. mnie) the best.
    Jeszcze raz dziękuję za pomoc.
    --
    ..::WISKOLER::..

    Pamiętaj,
    Zawsze zamiataj z wiatrem, z wiatrem !!!
    Pluj też...