  • 1. Data: 2006-01-30 15:59:30
    Temat: buzka w folderze a prawa autorskie
    Od: s...@g...tam.na.il.pw.edu.pl

    qaniam,
    daaaaawno temu pewna firma zrobila mi zdjecie ozdabiajac nim swoj
    folder reklamowy. z tytulu tego dostalem zawrotna kwote 500 pln i
    papierek do podpisania; papierek mowil ze wyrazam zgode na wykorzystanie
    wizerunku we wspomnianym folderze, ale.. nie bylo ani slowa o czasie,
    przez jaki ta zgoda obowiazuje. Sa jakies domyslne okresy waznosci
    takiej zgody? rok? 10 lat? czy moze po prosty moge wyslac polecony z
    zadaniem zaprzestania i wycofania i firma sie musi dostosowac?..
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-01-30 16:59:05
    Temat: Re: buzka w folderze a prawa autorskie
    Od: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>

    s...@g...tam.na.il.pw.edu.pl wrote:
> [...]
    > takiej zgody? rok? 10 lat? czy moze po prosty moge wyslac polecony z
    > zadaniem zaprzestania i wycofania i firma sie musi dostosowac?..

    W tym wypadku wchodzą w grę nie tyle prawa autorskie, co prawo do
    ochrony wizerunku.
    Niestety jeśli zapłacono Ci umówioną kwotę, to nawet jeśli teraz
    wycofałbyś swoją zgodę, to oni i tak mają prawo do wykorzystywania tych
    zdjęć, ponieważ Twoja zgoda nie jest im w tej sytuacji potrzebna.
    Przepisy nie przewidują tu żadnych ram czasowych. Co innego, gdybyś
    wtedy wyraźnie zastrzegł, że np. zgadzasz się na wykorzystanie, ale
    tylko przez np. rok.

    Podstawa prawna: Art. 81. 1.zdanie 2 ustawy o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych.
    "Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest
    wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie."

    --
    MArta
    m...@N...pl